Kraj karantene

Obrtnici se pripremaju: 'Dobro je, vraćamo se poslu, ali ovo ne može biti trajno rješenje'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.4.2020. u 12:05

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.4.2020. u 12:05

Boris Kovačev / Bruno Konjevic / Ranko Suvar / CROPIX

Ida Jurjević, Martina Petrinjak, Slobodan Školnik, Josipa Cahun

Poduzetnici i obrtnici koji u ponedjeljak, nakon više od mjesec dana lockdowna, ponovno otvaraju vrata svojih poslovnih prostora kupcima, jučer su s nestrpljenjem čekali upute epidemiologa o tome kako će se njihovo poslovanje odvijati u novoj koronarealnosti.

Iako nisu krili zadovoljstvo da ponovno počinju poslovati, poduzetnici su ipak upozorili da će prilagodba novim pravilima igre biti izazovna, a poslovni rezultati daleko od onih koje su ostvarivali prije izbijanja koronakrize.

Slobodan Školnik

Jedna od trgovina koja u ponedjeljak otvara vrata je Emmezeta, čiji čelni čovjek Slobodan Školnik ističe da su i dosad radili, ali isključivo online, putem webshopa. Od početka sljedećeg tjedna taj režim poslovanja se mijenja pa će Emmezeta, kaže Školnik, otvoriti sve svoje trgovine osim tri - u Donjem Stupniku, Osijeku i Splitu, i to zato što su one u sklopu trgovačkih centara, čije je otvaranje prolongirano za neku drugu fazu “labavljenja” uvjeta karantene.

Nova je realnost, dodaje naš sugovornik, da će tvrtka morati osigurati maske, rukavice i dezinfekcijska sredstva za svoje zaposlenike, a kupcima osigurati dezinficijense na ulazu i izlazu iz trgovina. Zasad, napominje, nema obveze da kupci nose maske, iako se to preporučuje, pa je nabava maski, u konačnici, nešto o čemu će morati voditi računa sami kupci. U Emmezeti će se držati i preporuka o držanju razmaka.

Zagreb, 120814. Emezzeta. Predsjednik Uprave Emezzetta Slobodan Skolnik.
Foto: Bruno Konjevic / CROPIX
CROPIX

Slobodan Školnik, predsjednik Uprave Emezzette

 

- Već smo iscrtali trake za blagajne, kojima bi se trebao omogućiti potreban razmak među kupcima. Stavit ćemo i pisana upozorenja kupcima o potrebi držanja razmaka od dva metra. Upozorit ćemo i naše djelatnike da drže razmak od dva metra, kako među sobom, tako i u interakciji s kupcima - poručuje Školnik.

Cilj je, dodaje, da ne bude više od jednog kupca na 50 četvornih metara. To znači da u trgovini od 2500 kvadrata neće moći biti više od 50 kupaca. Ostali će, kaže naš sugovornik, čekati vani dok netko ne izađe iz dućana.

- U ovom trenutku vam ne mogu reći koliko će nas sve te mjere stajati jer nismo još napravili procjene. Ono što je izvjesno je da ćemo imati pad prihoda u odnosu na razdoblje prije krize izazvane pandemijom koronavirusa, no još se ne može procijeniti koliki će biti - napominje Školnik.

Zagreb, 240420.
Maksimirska 39.
Martina Petrinjak, vlasnica male knjizare Bookara u Maksimirskoj.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Martina Petrinjak, vlasnica male knjižare Bookara

 

Martina Petrinjak

U ponedjeljak bi vrata trebala otvoriti i zagrebačka knjižara Bookara, koja se još oporavlja od nedavnog potresa. Direktorica Bookare Martina Petrinjak kaže da će primjenjivati mjere zaštite i socijalnog distanciranja pa tako u knjižari, koja se prostire na 80 četvornih metara, istodobno neće moći biti više od dvoje ljudi, a stavit će i pisanu obavijest na vrata te će voditi računa o tome. Kupce će na ulazu dočekati i dezinficijens, a dezinfekcijska sredstva koristit će i zaposlenici te će držati potreban razmak od dva metra.

Kad je, pak, riječ o knjigama, naša sugovornica kaže da će nove knjige biti omotane najlonom, u obliku u kojem ih dobiju od izdavača, što znači da ih kupci neće moći listati. Stoga će, smatra, odluku o kupnji kupci morati donijeti bez listanja knjige, na temelju naslova i raspoloživih informacija. Starije knjige, dodaje naša sugovornica, više se ne mogu umatati.

- Mi smo mala knjižara i ne očekujem veće probleme u provedbi epidemioloških mjera. No, bit će dobro ostvarimo li i 10 posto dosadašnjeg prometa. Ne samo zbog koronavirusa, nego i zato što su mnogi ljudi dobili otkaz ili su im plaće svedene na minimalac, a u takvim uvjetima nemaju novca za kupnju knjiga - upozorava Petrinjak.

Zagreb, 020419.
.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovacev / CROPIX

Ida Jurjević, vlasnica Cvjetnog atelijera

 

Ida Jurjević

Vrata svog Cvjetnog atelijera na zagrebačkoj Trešnjevci u ponedjeljak namjerava otvoriti i Ida Jurjević.

- Nemam bliski kontakt s ljudima u svom poslu pa iz ovih mjera zaključujem da mogu početi raditi. U prirodi je moga posla da nemate gužve u poslovnim prostorima, a stavit ćemo i upozorenje kupcima da u atelijeru može biti samo jedan kupac - kaže Jurjević.

Masku će, kaže, imati, a kupci bi sami trebali voditi računa o tome da nose svoje maske. Ona im može ponuditi dezinficijens na ulazu, a osigurat će im i rukavice. Držat će i razmak od dva metra.

- Neće biti lako, nije lako nikome, a novac nam treba. I dalje plaćamo najam prostora i dobavljače. Stoga su ove mjere huje i od rezultata poslovanja u koronauvjetima. Glavninu prihoda cvjećarni dosad su činila vjenčanja, proslave krstitki i krizmi te pogrebi, a sada je sve to ograničeno. Mali kupci nisu imali velik udio u ukupnim prihodima - zaključuje Jurjević.

Zagreb, 240718.
Cahun,Vlaska.
Salon Cahun, zagrebacki obrt za sesire koji se preselio u Vlasku ulicu, i razgovor sa vlasnicom Josipom Cahun.
Na fotografiji: Josipa Cahun.
Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Suvar / CROPIX

Josipa Cahun, vlasnica obrta za šešire Cahun

 

Josipa Cahun

- Važno je vratiti se na posao - kaže Josipa Cahun, vlasnica istoimene zagrebačke trgovine šešira, koja je jedan od simbola gradskog obrta i mode, najavljujući otvaranje salona u ponedjeljak.

- Očekujem da ćemo se svi tijekom sljedećeg tjedna privikivati na novi način rada uz obvezne mjere zaštite, pa trebamo biti strpljivi i tolerantni. Što se tiče same zaštitne opreme koja je potrebna, od dezinficijensa i rukavica do maski, to imam i spremno je za uporabu. Kad je riječ o zaštiti kupaca, moram reći da naš salon inače ima zaštitnu folije za glavu koja se koriste pri isprobavanju šešira, što ćemo primjenjivati i sada - ističe Josipa Cahun.

Zagreb, 240420.
Centar grada, Radiceva.
U tijeku je uredjivanje pojedinih lokala, izloga i procelja ducana s ciljem spremnog docekivanja tzv. mjera opustanja i pocetka poslovanja
Foto: Damjan Tadic / CROPIX
Damjan Tadic / CROPIX

U tijeku je uređivanje pojedinih lokala, izloga i pročelja dućana

 

Dragica Petrović

Vlasnica krojačkog salona Stil u Vlaškoj ulici u Zagrebu Dragica Petrović također nam je rekla da je spremna nastaviti raditi u ponedjeljak.

- Uglavnom imam stalne mušterije s kojima sam u kontaktu pa se mogu prethodno dogovoriti o terminu njihova dolaska u salon, o usluzi koju trebaju i rokovima isporuke. Dinamika posla kod mene su inače jedna do dvije mušterije na dan, tako je bilo prije koronavirusa, i tu ne očekujem neke promjene kad ponovo otvorim. Nemam u salonu odjeću koju kupci mogu doći isprobati, sve radim prema dogovoru. Ne očekujem dodatne mjere zaštite uz maske, rukavice, dezinficijense i ostalo što je potrebno u drugim sličnim radnjama - rekla nam je Dragica Petrović.

TP

Hrvoje Šimić, direktor Tekstilprometa

 

Hrvoje Šimić

Nepostojanje detaljnih uputa brine i trgovce tekstilom.

- Nemamo još detaljne upute oko otvaranja dućana s tekstilom, one će tek biti objavljene, ali ono što je rečeno na konferenciji za novinare Nacionalnog stožera civilne zaštite, ocjenjujem dobrim. Na prvom mjestu nam je zaštita zdravlja kupaca i zaposlenika, pa ćemo u skladu s time organizirati prodaju, kao što je to bilo i u onim dućanima koji su radili cijelo vrijeme pandemije. Pri ulasku u dućan kupci će dezinficirati ruke, često će se dezinficirati površine u prodavaonicama, a prodavači će nositi maske ili vizire. Redovito će se brisati uređaji za naplatu, kao i dezinficirati ruke nakon naplate gotovine - kaže direktor Tekstilprometa Hrvoje Šimić, uz napomenu da tekstilni dućani nisu “nehigijenskiji” od ostalih koji već rade.

Šimić je jako zadovoljan što, unatoč nekim najavama u medijima da će se moći prodavati samo zapakirana odjeća i da se ona neće smjeti isprobavati u dućanima, nacionalni stožer ipak nije donio takvu preporuku. - To bi za nas u praksi bilo neprovedivo - komentira, a sličnim mjerama nisu pribjegle ni druge zemlje.

- Oni kupci koji neće željeti isprobavati odjeću u prodavaonici, mogu je odnijeti kući i, ako nisu zadovoljni, vratiti je u određenom roku. Mi ćemo je nakon toga na neko vrijeme staviti izvan prodaje - kaže Simić. Ističe pritom kako ne postoji dokaz da se koronavirus prenosi odjećom, što je na konferenciji za novinare rekao i član stožera Krunoslav Capak, ali, dodaje, oprez je nužan.

Zagreb, 230320.
Izlog u Masarykovoj ulici ima oznaku da je zgrada ostecena u potresu.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Izlog u Masarykovoj ulici

 

Mnogima je potres trenutno veći problem od koronavirusa

Nekoliko je zagrebačkih obrtnika i poduzetnika na Facebook stranici udruge Glas poduzetnika komentiralo da im za otvaranje lokala u ponedjeljak veći problem predstavljaju posljedice potresa nego zaraza i mjere vezane uz Covid-19. Primjerice, vlasnica postolarske radionice Gloria u centru grada napisala je da još ne zna po kojim uvjetima treba raditi, ali da joj je veći problem to što je prostor u potresu oštećen, kuća ima žutu naljepnicu, a vlasnik je RH.

“Nemam pojma što dalje. Neću otvoriti 27. travnja jer nemam uvjete za rad i ne znam tko će mi ih osigurati i kada”, napisala je. Također, obrtnici se pitaju kako će obavljati krojačke i postolarske usluge bez bliskog kontakta s klijentima, odnosno nije im jasno kako da omoguće u svojim lokalima tzv. socijalnu distancu koja se preporučuje, pa njih nekoliko najavljuje da ih u ponedjeljak neće otvoriti.