Direktor TZ-a hit-destinacije

Nije bilo realno očekivati da će turisti baš pohrliti na naš otok, ali to se ipak dogodilo

AUTOR:

OBJAVLJENO:

16.8.2020. u 14:55

AUTOR:

OBJAVLJENO:

16.8.2020. u 14:55

Privatni arhiv

Bogoljub Mitraković

Bogoljub Mitraković, direktor Turističke zajednice Grada Komiže govori u našoj rubrici Tjedan u 10 pitanja kako su postali hit-destinacija za domaće turiste.

1 Kako su vam kao direktoru TZ-a Grada Komiže izgledali nagovještaji o ljetnoj turističkoj sezoni ovog proljeća?

- Kad se sjetim proljeća, predviđanja nisu bila dobra. Mnogi turistički djelatnici odlučili su zaposliti minimalan broj sezonskih djelatnika kako bi nekako izgurali ovogodišnju sezonu, u pomoć je sa svojim mjerama uskočila i država… Vis je dosta udaljen od kopna i nije bilo realno očekivati da će turisti baš pohrliti na naš otok, ali to se ipak dogodilo. Od dvije i pol tisuće stanovnika tijekom zime, na Visu u špici turističke sezone zna boraviti od 12-15 tisuća ljudi.

2 Koje mjere i kakav ste plan tada osmislili u suradnji s lokalnim vlastima na otoku Visu i gradu Komiži da se spasi sezona?

- Grad Komiža je promptno reagirao s paketom poticajnih mjera prema lokalnim gospodarstvenicima u ugostiteljstvu kojima su korigirane cijene štekata, javnih površina uz davanje odgode plaćanja na više rata. Nadalje, donesena je odluka da se cijene ulaznica za Modru špilju ne mijenjaju tijekom turističke sezone, kao što je to bio slučaj proteklih godina. Budući da se očekivalo da će naši gosti na otok putovati osobnim automobilima, omogućeno im je besplatno parkiranje na svim gradskim parkiralištima, što se pokazalo kao pun pogodak.

3 I kakvi su efekti tih mjera?

- Nakon skromnih posjeta Modroj špilji na početku sezone koju je prošle, rekordne godine posjetilo gotovo 180 tisuća turista, polako sve dolazi na svoje mjesto. Ovih dana broj posjetitelja dnevno se kreće oko 2000. Inače, Nautički centar Komiža d.o.o., koncesionar Modre špilje, posjete špilji organizira na vrlo visokoj razini.

4 Vjerujem da su se tome osobito obradovali domaći turisti, kojih je ovog ljeta u Komiži iznenađujuće puno i kojima je već dosta da moraju plaćati europske cijene za posjete svojim prirodnim ljepotama. Kako objašnjavate taj veliki val domaćih gostiju na Komižu?

- Vrijeme je godišnjih odmora, turisti žele uživati u miru, u krugu svojih obitelji i Komiža im to pruža. Neki su to odavno prepoznali i zato godinama dolaze. Moja prijateljica iz Zagreba na odmor u Komižu dolazi već punih 35 godina (jedino nije bila 1991.). I kad bi je nekad kolege s posla pitali zašto stalno ide u Komižu i kako je tamo, ona bi im odgovorila: ‘Ma, ništa posebno’. Zato što je Komižu htjela zadržati za sebe.

5 Kako se domaći turisti snalaze u gastro ponudi s obzirom na svoju platežnu moć? Ne mogu svi večerati skupe jastoge, ali ni živjeti na fast foodu, pa makar to i bila komiška pogača. Što im se još nudi?

- Zanimljivo je da ove godine bilježimo povratak obiteljskih gostiju, puno je djece, i da se uglavnom traži smještaj s kvalitetnom kuhinjom kako bi sami mogli pripremati hranu. Naravno, izađe se i u restoran, konobu, dok oni dubljeg džepa ne propuštaju istražiti i otočnu eno i gastro ponudu. Neki restorani, s obzirom na mali broj zaposlenih na početku sezone zbog situacije oko korone i zbog obima posla, ovih su dana prisiljeni na jednodnevna zatvaranja kako bi se osoblje odmorilo. Treba kazati i to da unatoč situaciji oko korone u Komiži nisu ‘skinuli gaće’ i drastično spustili cijene. Malo da, ali Komiža i dalje nije jeftina.

6 Komiška gradonačelnica Tonka Ivčević kaže da su elitni turistički sadržaji poput luksuznih vila popunjeni, a jahtaša ima gotovo kao i prijašnjih godina. Može li se reći da je iza tog povratka i popunjenosti kapaciteta povjerenje o Visu kao koronafree zoni?

- Sve je više luksuznih vila na otoku, i to s bazenima. Netko ih je izbrojio ukupno 50. Definitivno je riječ o povjerenju o Visu kao koronafree zoni, ali i atraktivnosti viškog akvatorija.

7 Upravo se dovršava sezona lova na jastoge. Što kažu komiški ribari hoće li ih biti dovoljno barem za potrebe otočkih restorana?

- Nikada nije bila veća potražnja za jastozima, a nikada ih nije bilo manje. Na početku sezone, zbog korone, potražnja za ribom je bila neznatna jer su burze ribe u Italiji bile zatvorene, nije bilo izvoza, restorani su bili zatvoreni, pa ni komiški ribari nisu išli na more. Tek njih nekoliko odlučilo je sudjelovati u lovu na jastoge i ovih su dana komiški ugostitelji u problemu, jastoga nema ni za lijek.

8 Hotel Biševo je pun u kolovozu iako je vidljivo da ga treba obnoviti. Kada će se to konačno dogoditi i tko su njihovi gosti?

- Jedina hotelska kuća u Komiži, Modra špilja sa svojim hotelom Biševo, prošle je godine dobila novog vlasnika. Hotel vapi za obnovom koja je bila planirana na kraju ove sezone, no zbog novonastale situacije s koronavirusom sve aktivnosti su odgođene za kraj iduće sezone, dakle za kraj 2021.godine. Unatoč tomu, hotel Biševo bilježi dobre rezultate, trenutno je popunjen 100%.

9 Mediji navode da je ljeto u Komiži hit. Koje ste sve manifestacije održali, koje nisu bile moguće zbog korone, a koje će se dogoditi?

- Potrudili smo se i ove godine i unatoč skromnim financijskim sredstvima, uz veliku pomoć NC-a Komiža i Grada Komiže, nudimo našim gostima događanja u sklopu ‘Ljeta u Komiži 2020.’. U dogovoru s lokalnim Stožerom civilne zaštite odlučili smo otkazati veće manifestacije, gdje nismo mogli ispoštovati epidemiološke mjere, ali zato u programu na otvorenom imamo kazališne predstave za djecu i odrasle, Sajam otočnih proizvoda, klapske koncerte, radionice, izložbe, mandolinske koncerte, koncerte ozbiljne glazbe u crkvi i Dane rogača. Ove godine održat ćemo i Festival mora - Rotu palagruzonu, čiji smo termin s lipnja prebacili na kolovoz. Tu su i 10. Dani Ranka Marinkovića.

10 Koje pouke turistički radnici u drugim dijelovima Hrvatske mogu izvući na ovoljetnom komiškom uspjehu u turizmu?

- Uz sve Bogom dane znamenitosti, na otoku Visu žive ljudi koji su se u svojoj povijesti bavili ribarstvom i poljoprivredom. A onda je došao turizam i situacija se drastično promijenila. Od mirnog i jednoličnog života trebalo je krenuti u nešto sasvim drugo, tako da sada na Visu postoje dva godišnja doba, sezona i van sezone. I tome se svi moramo prilagoditi ako mislimo opstati. Sezona je iznad svih očekivanja, u prvoj polovici kolovoza bilježimo 80% dolazaka i 85% noćenja u usporedbi s rezultatima iz prošle godine. Srpanj je bio prekretnica, i za razliku od prošlih godina najviše je bilo domaćih gostiju, najviše iz Zagreba. Nautičara je svakim danom sve više, svakodnevno zovu, pokušavaju rezervirati vez kako bi što duže mogli uživati na moru, ali rezervacija nema i tko prvi uplovi u luku imat će i vez. Imamo tri vrhunska ronilačka centra i more atraktivnih podmorskih lokacija, što je magnet za sve koji vole ronilački turizam, a ove godine najviše ih je iz Poljske...