Intervju

Nevena Crljenko: 'Uložili smo šest milijardi dolara u razvoj uređaja za grijanje duhana'

AUTOR:

  • Boris Orešić

OBJAVLJENO:

12.11.2019. u 15:39

AUTOR:

  • Boris Orešić

OBJAVLJENO:

12.11.2019. u 15:39

Zagreb, 191019.
Hotel Westin.
Na fotografiji: Nevena Crljenko, direktorica za ragulatorna pitanja Philip Morris International.
Foto: Biljana Blivajs / CROPIX
Biljana Blivajs / CROPIX

Nevena Crljenko, direktorica za ragulatorna pitanja Philip Morris International

Nevena Crljenko živi u New Yorku i direktorica je za regulatorna pitanja za tržište Latinske Amerike i Kanade Philip Morris Internationala (PMI), multinacionalne kompanije s više od 80.000 zaposlenika. U rodnom Zadru završila je srednju školu, a potom u Zagrebu studij filozofije i religijske kulture te magisterij u Londonu na LSE-ju.

U Hrvatskoj je, kaže, radila u privatnom, javnom i civilnom sektoru, a prije osam godina je dobila posao u PMI-u.

Kako ste dobili posao u PMI-u i počeli izgrađivati međunarodnu karijeru?

- Htjela sam sve probati i shvatila sam da privatni sektor najviše odgovara mom načinu funkcioniranja, kao i da u slobodno vrijeme želim raditi nešto za dobrobit društva. Imala sam radno iskustvo u izdavačkoj kući Profil Megastore, no nakon što sam završila magisterij u Londonu i vratila se u Hrvatsku, htjela sam nešto novo. Od tri ponude za posao, odlučila sam se za PMI-ovu jer sam htjela vidjeti kako je raditi za multinacionalnu kompaniju. Jedna od prednosti takvih tvrtki je što možeš svakih nekoliko godina mijenjati posao. U početku sam tako kao menadžer regulatornih komunikacija iz Zagreba bila zadužena za šest tržišta jugoistočne Europe. Nakon dvije-tri godine sam otišla na globalnu funkciju u operativnom središtu kompanije u Lausannei, gdje sam radila na razvoju novih proizvoda, a prije tri i pol godine sam se preselila u New York, gdje je sjedište za Latinsku Ameriku i Kanadu.

Jesu li velike razlike između regulative koja se odnosi na tržište duhanskih proizvoda i pušenje u Latinskoj Americi u usporedbi s regulativom SAD-a, Kanade i Europe?

- Regulativa se razlikuje od zemlje do zemlje. Kod duhanskih proizvoda je bitno razlikovati regulativu koja se odnosi na cigarete i onu koja vrijedi za proizvode koji se nude kao alternativa pušenju i koji imaju potencijal biti manje štetni od cigareta. SAD je najdalje otišao u reguliranju tradicionalnih duhanskih proizvoda, kao i inovativnih proizvoda koji isključuju proces sagorijevanja koji je pak primarni uzrok bolesti povezanih s pušenjem. Sve striktnije reguliraju cigarete i sve ostale proizvode koji se puše, a ljude koji ne žele prestati pušiti potiče se da prijeđu na manje štetne opcije. Kanada je do prije dvije godine imala zabranu prodaje elektroničkih cigareta, no promijenjen je zakon i propisano je da se one smiju koristiti. Latinska Amerika je fascinantna jer su tamo sasvim drugačiji prioriteti s obzirom na veliku korupciju, društvenu nejednakost, političku nestabilnost i mnoge druge probleme.

Je li broj pušača manji u zemljama koje imaju strože propise o pušenju?

- Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije, na svijetu trenutno ima nešto više od milijardu pušača, a njihov će broj biti podjednak i 2025. godine. Većina zemalja uvodi sve veće restrikcije na cigarete i slične proizvode i u razvijenim zemljama pada broj pušača, no s obzirom na veliki prirodni prirast stanovništva, ukupan broj pušača ne pada iako je većina njih svjesna štetnosti pušenja. PMI kao kompanija smatra da, osim edukacije ljudi o štetnosti pušenja i poticanja da prestanu pušiti, postoji i strategija koja je komplementarna tim mjerama, a riječ je o principu koji kaže da ljudima koji ne žele prestati pušiti treba ponuditi proizvode koji su im prihvatljivi kao zamjena za cigarete, ali za koje postoji znanstveni dokaz da su manje štetni od pušenja cigareta.

I tako ste vi tržištu ponudili uređaj za grijanje duhana. U kojim se zemljama taj proizvod može kupiti?

- Prisutan je u 51 zemlji svijeta. Najuspješniji je u Japanu, gdje je preuzeo 17 posto ukupnog duhanskog tržišta. Prodaje se i u Kanadi, Kolumbiji, Gvatemali, Dominikanskoj Republici… Američka Agencija za lijekove i hranu je autorizirala naš uređaj za grijanje duhana za prodaju na tržištu SAD-a uz objašnjenje da je prikladan za zaštitu javnog zdravlja. Prije dvije godine smo Agenciji predali niz znanstvenih podataka koje su pregledali i zaključili da će takav proizvod zadovoljiti potrebe trenutnih pušača kojih je oko 40 milijuna, a da neće biti privlačan onima koji ne puše. Oko 12 milijuna ljudi u svijetu trenutno koristi naš uređaj za grijanje duhana, a 71 posto njih više ne puši cigarete. Cilj nam je da se ljudi u potpunosti ostave cigareta.

U SAD-u su se nedavno vlasti veoma restriktivno odredile prema elektroničkim cigaretama. Hoće li doći do njihove zabrane?

- Utvrđeno je dosta slučajeva bolesti pluća koje se povezuju s elektroničkim cigaretama. Trenutno se provodi istraga koji su uzroci tih bolesti. E-cigarete su već više od deset godina na tržištu i do sada nije bilo takvih slučajeva. Prema dostupnim informacijama, ljudi koji su završili u bolnicama sami su modificirali ili miješali tekućine kojima su punili elektroničke cigarete.

 Stoga je ljudima izdano upozorenje da te tekućine ne kupuju na crnom tržištu i sami ih miješaju, nego da koriste legalne atestirane proizvode. Proizvođači e-cigareta moraju Agenciji predstaviti nove znanstvene dokaze o njihovu utjecaju na zdravlje. Britansko ministarstvo zdravstva je prije nekoliko godina izašlo s podatkom da su e-cigarete 95 posto manje štetne od pušenja. No, da bi se zaštitili potrošači, najvažnije je uspostaviti standarde kvalitete, ali i kontrole.

Koja je ključna razlika između elektroničkih cigareta i uređaja za grijanje duhana?

- Grijač duhana grije duhan, pri čemu nastaje aerosol, odnosno vodena para koju čovjek udiše i koja prema znanstvenim dokazima kojima raspolažemo sadrži niže razine toksičnih elemenata od dima cigarete. Kod e-cigareta se grije tekućina koja sadrži nikotin i razne arome. PMI je uložio više od 6 milijardi američkih dolara u razvoj i istraživanje uređaja za grijanje duhana. Kompanija koja proizvodi cigarete donijela je hrabru i radikalnu odluku da će budućnost izgrađivati na proizvodima bez dima te da želi jednog dana prestati proizvoditi cigarete.