Vodena atrakcija

Mladići napravili prvu hrvatsku električnu dasku za surfanje: 'Takvih je projekata malo'

Sličnih startup projekata ima tek nekoliko u svijetu jer je riječ o inovaciji...
Plurato Sailfin je prva hrvatska električna daska za surfanje
 Sasa Buric / CROPIX

U malom pogonu u splitskom kvartu Mejaši bruse se posljednji obrisi prve hrvatske elekrične daske za surfanje, projekta nazvanog Plurato Sailfin. Iza novog hardverskog startupa stoji splitska istraživačko-razvojna tvrtka Plurato koja svoj novi proizvod temelji na hidrokrilnoj tehnologiji.

Ta je tehnologija poznata stotinjak godina, ali joj se cijelo vrijeme traži primjena u suvremenim tehnološkim procesima. I pronađena je u jedrenju: zahvaljujući njoj, jedrilica se podigne iznad razine mora, ima manji otpor i postiže veće brzine.

Ovaj je projekt izrađen i testiran, odnosno proizveden je pretprodukcijski model. U sljedećih nekoliko mjeseci očekuje se komercijalizacija, uključujući prodaju prvih proizvedenih modela te prvi prihodi od ovog projekta. U planu je za 2019. godinu, kako nam otkriva Nino Mijač, direktor tvrtke Plurato iz Splita, pronalazak partnera koji se bave iznajmljivanjem naprava i rekvizita za “ljetne vodene radosti”, odnosno vodene atrakcije. Cilj je, kroz najam, učiniti Plurato Sailfin dostupan. Planiraju pokrenuti serijsku proizvodnju električnih daski za surfanje, kao prodaju direktno zainteresiranim kupcima.

Brzina do 30 km/h

- Razvoj hardvera je složeniji i dugoročniji proces od razvoja softvera zato što zahtijeva puno više istraživačkog posla. S razvojem električne daske za surfanje, koja se temelji na hidrokrilnoj tehnologiji, počeli smo prije skoro tri godine, ali smo u roku od samo nekoliko mjeseci uspjeli napraviti prvi prototip. Prva testiranja napravili smo sredinom ljeta 2017. te smo testnim vožnjama skupili jako bitne podatke koji su nam koristili za razvoj i poboljšanja - ističe Nino Mijač.

Plurato Sailfin je namijenjen za vožnju po morima, rijekama i jezerima, a pogoni ga vrlo tih električni motor brzinom do 30 kilometara na sat. U sklopu dizajniranja vodili su računa da je električna daska lagana za upravljanje, tako da bez problema njome mogu njome upravljati i početnici. Oni malo hrabriji mogu odmah probati voziti na nogama, ali je preporuka da prva vožnja ipak služi za upoznavanje rada daske te da se vozi na prsima.

- Koliko znamo, sličnih startup projekata ima tek nekoliko u svijetu jer je riječ o inovaciji. Prosječna procijenjena cijena ovakve daske kreće se oko 10.000 eura, a mi ćemo se pokušati na tržištu pozicionirati s nešto nižom cijenom jer smo uspjeli optimizirati proizvodni proces. Zahvaljujući prijašnjim projektima i nekim poboljšanjima, smatramo da bi ta cijena mogla biti održiva - napominje Mijač. U svijetu se, kaže, pet-šest tvrtki bavi razvojem sličnog projekta i gotovo je mrtva utrka tko će prije izbaciti najfunkcionalniju dasku.

- Za pravo surf iskustvo vožnje Plurato Sailfina dovoljno je odraditi nekoliko sati treninga, a nakon toga se sve svodi na spretnost vozača. Baterija traje od 45 do 60 minuta, što ovisi o načinu vožnje i težini vozača. Prednost je ove daske to što je baterija zamjenjiva pa dok se jedna puni, druga se može koristiti. Za punjenje potpuno prazne baterije do njezina maksimuma potrebno je do dva sata. Ova daska s opremom teška je 25 kilograma - pojašnjava Mijač.

Sve se proizvodi u Splitu

Preporučena težina vozača je do 95 kilograma, a maksimalna 110 kilograma.

- Plurato Sailfin se može jednostavno rastaviti i sastaviti, što je važno zbog transporta. Mogu se odvojiti daska, kolomba i krila. Proizvodnja je potpuno domaća i sve se proizvodi u našoj radionici u Splitu, od krila, izrade aluminijskih dijelova i sastavljanja motora do izrada daske, daljinskog, sklapanja baterija i svega ostalog - ponosni su u splitskoj tvrtki.

- Za fizičke osobe ovo su možda skupe igračke, ali za tvrtke koje se bave iznajmljivanjem rekvizita i plovila te raznih vodenih atrakcija to i nije toliko skupo jer je ovakvu dasku moguće iznajmljivanjem isplatiti u kratkom roku. Najveći je problem baterija i napajanje koji značajno podižu cijenu Plurato Sailfina - pojašnjava Mijač.

Miljenko Polić, koji je s Dinom Carom i Ninom Mijačom također angažiran na ovom projektu, ističe kako je osnovna zamisao da jednim punjenjem Plurato Sailfin može sa splitske plaže doći do bliže strane Brača. “U planu nam je organizirati promotivnu vožnju od Splita do Brača”, najavljuje Polić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 06:52