Udruživanje snaga

Mega-spajanje vrijedno 50 mlrd. dolara: 'Spojena grupa morat će ostvariti ogromne uštede'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

18.12.2019. u 12:42

AUTOR:

OBJAVLJENO:

18.12.2019. u 12:42

Fiat workers assemble cars at an automobile factory in the southern Italian town of Pomigliano January 30, 2009. Fiat SpA and Chrysler have a framework for an alliance and a U.S. government blessing and now must race to tie up crucial agreements with debt holders and unions to make it a reality. Picture taken January 30, 2009. REUTERS/Stefano Renna/Agnfoto (ITALY POLITICS BUSINESS TRANSPORT) - GM1E53V1ETX01
Stefano Renna/Agnfoto / REUTERS

Ilustracija: tvornica Fiata u gradu Pomigliano

Talijansko-američki automobilski div Fiat Chrysler i francuski PSA postigli su u srijedu obvezujući dogovor o spajanju vrijednom oko 50 milijardi dolara čime su postali četvrti najveći proizvođač automobila u svijetu.

Novi poslovni subjekt imat će ukupne godišinje prihode blizu 170 milijardi eura, više od 400.000 zaposlenika, s godišnom proizvodnjom od 8,7 milijuna vozila koja se prodaju s oznakom marki Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot i Vauxhall.

Ipak, nova megatvrtka, četvrta po veličini u svjetskoj autoindustriji, u kojoj će vlasništvo 50:50 držati obje kompanije i koja će pod svojim još neimenovanim brendom imati 15 marki automobila, moći će godišnje izbaciti gotovo šest milijuna automobila više nego što tržište zahtjeva. Također, činjenica da planiraju, kao što su prilikom spajanja najavili, ostvariti godišnje uštede od 3,7 milijardi dolara, potaknula je raspravu među ekonomskim analitičarima kako to točno misle provesti.

- Spojena grupa morat će ostvariti ogromne uštede i vjerojatno zatvoriti postrojenja, čak i ako se, prema izboru riječi predsjednika uprave, to ne može iščitati, smatra Frank Schwope, analitičar NordLB. Inače, samo u Europi Fiat ima 27 pogona, a PSA 14. Dođe li do zatvaranja pogona, prognoziraju analitičari, prve će na udaru biti upravo europske tvornice koje, uzimajući u obzir obje tvrtke, zapošljavaju preko 200.000 radnika.

S druge strane, neki analitičari smatraju da se brojka od 3,7 milijardi eura može postići bez zatvaranja pogona, navodeći da su Francuzi već jednom u tome uspjeli. PSA je, naime, 2017. od General Motorsa kupio gubitaški brend Opel (i Vauxhall) te u samo godinu dana preokrenuo prodaju i zabilježio profit od pola milijarde eura. Sličnu sudbinu kao Opel-Vauxhall sada proživljava Fiat koji pozitivne prodajne rezultate bilježi samo u segmentu jeftinih gradskih automobila (500 i Panda), a ne zarađuje gotov ništa na brendovima Alfa Romeo i Maserati.

Transakcija bi trebala biti zaključena za 12 do 15 mjeseci. Sjedište nove kompanije bit će u Nizozemskoj, a njene će dionice biti izlistane na burzama u Parizu, Milanu i New Yorku. Predsjednik odbora direktora bit će Fiat Chryslerov John Elkan, a izvršni direktor PSA-ov Carlos Tavares.

Fiat Chrysler (FCA) u brojkama

199.000 zaposlenika

20 milijardi eura tržišna vrijednost

110 milijardi eura lanjski prihodi

3,5 milijardi eura lanjska dobit

4,6 milijuna prodanih vozila (2018.)

Peugeot S.A. (PSA) u brojkama

211.000 zaposlenika

23 milijarde eura tržišna vrijednost

75 milijardi eura lanjski prihodi

3 milijarde eura lanjska dobit

3,9 milijuna prodanih vozila (2018.)