Prvi u svijetu

Luksemburg, jedna od dvije najmanje članice Europske unije, uvodi besplatan javni prijevoz

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 11:40

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 11:40

General view of Luxembourg with train bridge - PBEAHUMSNAH
Reuters

Ilustracija, vlak u Luksemburgu

Novoizabrana Vlada Luksemburga premijera Xaviera Bettela najavila je za ljeto iduće godine uvođenje besplatnog javnog prijevoza u svim autobusima, tramvajima i vlakovima u zemlji. Bettelov potez nastavlja se na raniju odluku luksemburških vlasti da se od plaćanja javnog prijevoza oslobode mlađi od 20 godina.

- Luksemburg je prva zemlja u svijetu koja ukida naplatu javnog prijevoza – navodi britanski portal Independent, podsjećajući na praksu nekih svjetskih metropola besplatnog javnog prijevoza u njihovu središtu kako bi se smanjilo zagađenje i prometne gužve. I neke američke savezne države, prema istome izvoru, uvele su besplatan javni prijevoz autobusima.

Luksemburg, ističe Independent, ionako ima jedan od najjeftinijih javnih prijevoza u Europi, jer se za dva eura dnevno, navodi list, može platiti prijevoz do bilo koje točke u toj državi. Euro do dva, prema istome izvoru, skuplji je prijevoz u boljim putničkim razredima prijevoza željeznicom, a mjesečnu povlaštenu kartu koja košta 150 eura može ostvariti, navodi Independent, značajan dio Luksemburžana.

Takve cijene moguće su i zbog malog teritorija Luksemburga, koji je s oko dvije tisuće i 600 kvadratnih kilometara teritorija druga, nakon Malte, najmanja članica Europske unije. Povlastice svim građanima Vlada je u poziciji dijeliti i zbog izvrsnih gospodarskih pokazatelja, a nije bez značaja ni činjenica da Bettel okuplja koaliciju lijevog centra, ljevice i zelenih.

Prema ljestvici Međunarodnog monetarnog fonda, s 80 tisuća dolara BDP-a po stanovniku, Luksemburg je najbogatija europska, i jedna od dvije, uz Katar, najbogatije zemlje svijeta. Poslodavcima u javnom prijevozu Luksemburga besplatne karte Vlada će nadoknaditi poreznim olakšicama.

Od ovog poteza Bettelove Vlade koristi će imati i stanovnici susjednih država, procjenjuje se da oko 400 tisuća radnika svakodnevno dolazi u i odlazi iz Luksemburga na posao. Procjenjuje se da je luksemburška Vlada imala u vidu i zaštitu beskućnika koji će se besplatnim prijevozom moći skloniti za vrijeme izrazito niskih temperatura i velikih padavina.

Prije primjera iz Luksemburga, u posljednje vrijeme i vlasti glavnog grada Tallina uvele su proljetos besplatan javni prijevoz. S istom idejom izašla je u ožujku ove godine i gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo, najavivši kako bi besplatan javni prijevoz u toj metropoli mogao biti uveden do 2020.