Prvi put u povijesti

Lani je hrvatske autoceste prešlo 61,6 mil. vozila, naplaćene cestarine preko 3 mlrd. kuna

AUTOR:

OBJAVLJENO:

2.1.2020. u 15:37

AUTOR:

OBJAVLJENO:

2.1.2020. u 15:37

Ploce, 201213.
Danas u 12 sati na naplatnoj postaji Karamatici sluzbeno je otvorena 16,1 kilometar duga dionica Vrgorac, cvor Ploce à Karamatici Autoceste A1 Zagreb à Split - Dubrovnik, te dionica Autoceste A10 Granica Bosna i Hercegovina - interregionalni cvor Metkovic, u duljini 7,5 km.
Novu dionicu autoceste na naplatnim kucicama u Karamaticima pustio je u promet ministar Sinisa Hajdas Doncic nagradivsi prva vozila sa ENC uredajima.
Foto: Denis Jerkovic / CROPIX
Denis Jerković / CROPIX

Plaćanje autocestom ENC-om

Na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka - Zagreb (ARZ) u 2019. godini je zabilježen promet 61,56 milijuna vozila te je po prvi put u povijesti naplaćena cestarina u iznosu većem od 3 milijarde kuna, izvijestili su u četvrtak iz HAC-a temeljem privremenih podataka.

Prema prvim privremenim podacima za 2019. godinu, na svim autocestama u nadležnosti HAC-a i ARZ-a je zabilježen promet od 61.565.203 vozila i ukupno naplaćena cestarina u iznosu od 3,004 milijarde kuna. Ovo je prvi put u povijesti da je iznos naplaćene cestarine prešao brojku od 3 milijarde, navodi se u priopćenju HAC-a.

Ističu i da je u 2019. u odnosu na 2018. iznos naplaćene cestarine veći za 4,3 posto, a prometa za 5 posto.

Iz HAC-a izdvajaju i da je u financijskom smislu najznačajniji prihod u 2019. ostvaren na autocesti A3 (Bregana-Zagreb-Lipovac), u iznosu od gotovo milijardu kuna, odnosno 992 milijuna kuna.

Pojedinačno po mjesecima, najznačajniji je kolovoz, kada je naplaćena cestarina u iznosu od 475 milijuna kuna.

Udio bezgotovinskog plaćanja (ENC i kreditne kartice) u 2019. veći od 60 posto.

Iz HAC-a ističu kako je u prošloj godini u odnosu na 2018. zabilježen porast prometa i izvan glavne turističke sezone. "Hrvatska je izrazito turistička destinacija te iz tog razloga nije za očekivati da promet bude istog intenziteta tijekom cijele godine. Na temelju podataka za 2019. i u godini pred nama očekuje se daljnji rast prometa i prihoda", navodi se u priopćenju.

Premda je mreža autocesta u Hrvatskoj najvećim dijelom izgrađena, iz HAC-a naglašavaju da su aktivnosti usmjerene na nastavak izgradnje koridora 5.c i novih dionica, poput obilaznice Novog Vinodolskog, te ulaganja u pojačano održavanje cestovne infrastrukture i unaprjeđenje sigurnosnih standarda za što će tvrtka ove godine uložiti nešto više od 600 milijuna kuna.

Nastavlja se i rad na projektu novog sustava naplate cestarine kojim će Hrvatska, ističu iz HAC-a, dobiti sustav koji će se temeljiti na kombinaciji dviju suvremenih i provjerenih tehnologija - naplati putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo (DSRC) i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka (ALPR).

Time će se, kako se navodi, znatno povećati protočnost i smanjiti štetne emisije uzrokovane zastojima, jer dok ručna naplata cestarine ima kapacitet oko 200 vozila po satu, novi sustav omogućuje prolaz i do 3.000 vozila.

"Istovremeno, u sklopu reforme cestovnog sektora RH, u HAC-u se provodi proces restrukturiranja i modernizacije poslovanja koji je do sada rezultirao smanjenjem operativnih troškova i daljnjim smanjenjem broja radnika kako bi tvrtka do sredine 2030. u potpunosti otplatila cestarski dug nastao u vrijeme pojačane izgradnje autocesta", zaključuje se u priopćenju.