Nove markice AKD-a

Kraj šverca? Od 20. svibnja detaljno će se pratiti put cigareta od tvornice do kioska

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.4.2019. u 10:41

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.4.2019. u 10:41

Tea Cimaš / CROPIX / AKD

Nove markice sastavljene su od vidljivih i nevidljivih elemenata koji potvrđuju da se radi o originalnom proizvodu

AKD je počeo izdavati jedinstvene identifikacijske oznake gospodarstvenicima u lancu proizvodnje i prodaje duhanskih proizvoda, koje će nadzornim tijelima omogućiti praćenje puta kutije cigareta i drugih duhanskih proizvoda od tvornice ili države u kojoj su proizvedeni pa do krajnjeg prodajnog mjesta.

Kako su priopćili iz AKD-a, jedinstvene oznake počeli su izdavati u utorak, 23. travnja, a izdavat će ih do 20. svibnja. Tada, naime, na snagu stupa Direktiva EU, kojom se propisuje uspostava sustava sljedivosti duhanskih proizvoda za članice Unije. Stoga se do 20. svibnja, upozoravaju u AKD-u, svako prodajno mjesto jednokratno mora prijaviti u sustav, a prijavom će dobiti jedinstvenu oznaku gospodarskog subjekta i prodajnog mjesta. Neregistrirani gospodarski subjekti nakon 20. svibnja, upozoravaju u AKD-u, neće moći prodavati duhanske proizvode. Uz to, proizvođači moraju dobiti i oznake strojeva, a prilikom proizvodnje i pakiranja duhanskih proizvoda u kodu koji će se aplicirati na samo pakiranje pisat će i u kojoj je tvornici kutija proizvedena, na kojem stroju i kojem je tržištu namijenjena.

Grafički prikaz, funkcioniranje sustava praćenja

 

Prema procjenama, očekuje se da će AKD u prvoj fazi registracije zaprimiti prijave 15.000 do 20.000 gospodarskih subjekata, kao i 50 proizvođača iz EU i ostatka svijeta. Na hrvatsko tržište mjesečno se u promet stavi oko 25 milijuna pakiranja duhanskih proizvoda, a AKD će za svaki od tih proizvoda, podsjećaju, izdati zaseban kod.

AKD je razvio tehnološko rješenje koje omogućuje generiranje jedinstvenih kodova i komunikaciju svih strana u procesu, te online prijavu. Ističu i da je Ministarstvo financija imenovalo AKD kao pravnu osobu odgovornu za generiranje i izdavanje jedinstvenih identifikacijskih oznaka u Hrvatskoj, što u praksi znači da svi koji na području Hrvatske žele proizvoditi i plasirati na tržište duhanske proizvode moraju dobiti jedinstvenu oznaku koju će im dodjeliti AKD.

"Sustav sljedivosti duhanskih proizvoda je najkompleksniji sustav sljedivosti koji je do sada implementiran u Hrvatskoj, a nadzornim tijelima omogućuje pregled tržišta u realnom vremenu, te smanjuje mogućnost nelegalne trgovine", objašnjavaju u AKD-u.

Inače, AKD je prvi izdavatelj identifikacijskih oznaka u EU sa spremnim tehničkim rješenjem za sljedivost duhanskih proizvoda. To je rješenje, hvale se u AKD, u funkciju stzavljeno i prije roka koji određuje Direktiva EU. Radi se o novoj mjeri vlasti da suzbiju sivu ekonomiju u segmentu proizvodnje i prodaje cigareta i ostalih duhanskih proizvoda.