Novi Put svile

Kinezi u željeznice, ceste, mostove i tvornice u Srbiji ulažu 10 milijardi dolara

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.1.2019. u 10:18

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.1.2019. u 10:18

Workers of Deutsche Bahn (German Railways) check the track near the site of a fire in Siegburg, Germany August 8, 2018, after bushes along the ICE railways track caught fire due to the Europe-wide draught on August 7, destroying nine houses and injuring more than 30 people according to the police. REUTERS/Wolfgang Rattay - RC161F8ED730
Wolfgang Rattay / REUTERS

Ilustracija, radnici na željeznici

Kineska ulaganja u Srbiji sa sadašnjim i najavljenim projektima trebala bi dosegnuti 10 milijardi dolara, a velik dio toga će se realizirati u okviru globalne kineske inicijative tzv. "Pojas i put" (engl. Belt and Road), odnosno novi Put svile, piše SD.

Iako se na kineski prodor u ovaj dio svijeta gleda se s dozom opreza, a strah od ozbiljnog konkurenta proteklih je godina pretočen u upozorenja o navodnim prljavim tehnologijama i nedovoljno transparentnih natječaja, "Pojas i put" stigao je do Europe.

U toj inicijativi trenutačno sudjeluje ili je zainteresirano za sudjelovanje 67 zemalja, koje stvaraju trećinu svjetskog BDP-a, s time da je upravo Srbija uspjela s Kinom ugovoriti najviše projekata od ukupno planiranih, u vrijednosti od gotovo milijardu dolara. Samo prošle godine s Kinom su potpisani projekti vrijedni oko tri milijarde dolara.

Kinezi u Srbiji grade autoceste, željeznice, mostove, energetske i druge infrastrukturne objekte, kao i tvornice, a dogovorena je i izgradnja velikih industrijsko-tehnoloških parkova. Također, i strateški partneri su u pojedinim projektima, uključujući i onima koji su najveći i najproblematičniji već godinama - RTB Bor i Željezara Smederevo.

Predsjednik Kine Xi Jinping svojedobno je najavio milijarde eura za razne projekte na novom Putu svile, što je globalni projekt koji predstavlja veliku razvojnu priliku za sve zemlje koje se nalaze na njegovoj trasi (glavni cilj je povezivanje Sredozemlja s istočnom Azijom). Na njoj se našla i Srbija zahvaljujući željezničkoj dionici paneuropskog Koridora 10 na njenom teritoriju.

Veći prihodi od prijevoza robe

Stoga, kineska inicijativa predstavlja veliku priliku za Srbiju da uz pomoć Kine poboljša svoju željezničku infrastrukturu, koja je već inicirana sporazumom o poboljšanju linije Beograd - Budimpešta. Srbija bi mogla zbog toga i značajno povećati prihode od prijevoza robe preko svoje željezničke mreže. Također, izgradnja mosta Zemun-Borča, autocesta i izgradnja željezničke pruge Beograd-Budimpešta, jasno pokazuju namjere izgradnje jedinstvenog transportnog sustava, kojim se roba iz Kine može transportirati iz luke Pirej u Srednju Europu i obrnuto.

Kako je još 2017. rekao bivši kineski veleposlanik Li Mansang, Srbija je iskoristila priliku za poboljšanje suradnje s Kinom i najavio da će ukupni obujam kineskih ulaganja iznositi 10 milijardi dolara.

Kina već sada puno ulaže u razvoj srpske ekonomije. Osim što su preuzeli RTB Bor i najavili u narednih šest godina 1,26 milijardi dolara ulaganja, od čega će 75 posto biti uloženo u prve tri godine, planirano je i da se u rudnik Cerovo i njegovo otvaranje uloži 320 milijuna dolara. Kineska tvrtka Shandong Linglong Tire najavila je i da će u Zrenjaninu izgraditi tvornicu guma vrijednu 994 milijuna dolara.

Među najvažnijim kineskim investicijama je spomenuto preuzimanje tvrtke Željezara Smederevo u 2016. godini od strane tvrtke Hestil. Investicija je vrijedna najmanje 300 milijuna eura, od čega je polovica već realizirana. Kinezi grade i novi blok snage 350 MW u termoelektrani Kostolac, što je najveće ulaganje u domaći energetski sektor i prvu veliku elektranu koja se gradi u Srbiji nakon gotovo tri desetljeća.