Odluka Grada

Iznajmljivači neće plaćati smeće kao obična kućanstva: 'Odvoz otpada skuplji nam je 200%'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.12.2019. u 16:20

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.12.2019. u 16:20

Nikša Stipaničev / HANZA MEDIA

Prođe li na javnom savjetovanju prijedlog Grada Zagreba o izmjenama načina prikupljanja komunalnog otpada, zagrebački iznajmljivači odvoz smeća plaćat će po posebnoj tarifi koja će značajno mjesečno poskupjeti njihove račune.

Na ovo je Jutarnji upozorio predsjednik Udruge privatnih iznajmljivača Zagreba Goran Prskalo pojasnivši da je prijedlogom zagrebačke gradske uprave prvi put predloženo da se odvoz smeća za kategoriju fizičkih osoba koje pružaju uslugu smještaja u domaćinstvu naplaćuje po drukčijoj, skupljoj tarifi od one koja je dosad vrijedila za kategoriju kućanstava, kojoj su pripadali.

Sedam potkategorija

“Dokumentom kako je on sada dostupan na javnom savjetovanju predloženo je da za kategoriju privatnih iznajmljivača fiksni iznos minimalne javne usluge iznosi 102,85 kuna s PDV-om dok prema istom prijedlogu cijena za klasično kućanstvo iznosi 68,57 kuna. Ovakvim prijedlogom cijene za odvoz otpada kod privatnih iznajmljivača koji posluju na području grada Zagreba porast će i do 200 posto jer na taj iznos još treba plaćati i varijabilni dio”, ljutit je Prskalo koji navodi kako su privatni iznajmljivači, otkako je hrvatske države, odvoz smeća plaćali u sklopu kategorije kućanstvo, imajući u vidu da je riječ o fizičkim, a ne pravnim osobama.

Uvod u ovu gradsku odluku, kaže Prskalo, zapravo je bila izmjena Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom Ministarstva zaštite okoliša koju Vlada usvojila na sjednici 5. rujna ove godine.

Tom uredbom, tvrdi Prskalo, odlučeno je da se korisnici javne usluge odvoza otpada dijele u dvije kategorije – kućanstva i korisnici koji nisu kućanstva, a ova druga kategorija potom je dobila sedam potkategorija, među kojima su na petome mjestu završili i privatni iznajmljivači.

Zagreb, 041219. Supernova.
Dubrava.
Goran Prskalo, predsjednik zagrebackog udruzenja privatnih iznajmljivaca.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Goran Prskalo, predsjednik Udruge privatnih iznajmljivača Zagreba

 

“Kad je Vlada donijela uredbu, nismo reagirali jer nismo računali da će to automatski značiti povišenje cijene usluge. No, kad je na javnoj raspravi završio gradski dokument, shvatili smo da je Grad Zagreb, potaknut uredbom Ministarstva zaštite okoliša, odlučio prvi put cjenovno posebno tretirati osobe koje iznajmljuju sobe i apartmane, a što će, bojimo se, imati nesagledive posljedice na našu djelatnost”, kaže Prskalo koji se prvenstveno boji da će povećanje cijena odvoza za iznajmljivače biti uvod u poskupljenje i ostalih vrsta komunalnih usluga kao što su voda, struja, plin i ostalo.

Šutnja iz ministarstva

“Osjećamo kako se u posljednje vrijeme potencira priča o tome da su iznajmljivači porezno nedovoljno opterećeni, no to nije istina, i to je vrlo lako dokazati. Osim toga, smatramo da je poskupljenje odvoza smeća za iznajmljivače nepošteno s obzirom na to da naši gosti generiraju puno manje otpada od klasičnih kućanstava”, kaže Prskalo. Ministarstvo zaštite okoliša pitali smo zašto su iznajmljivače odlučili izdvojiti u posebnu kategoriju, no nismo dobili odgovor.

Regulacija

Jasno je ipak kako je država, djelomično i na poticaj stručne javnosti koja godinama kritizira prebrzi rast privatnog smještaja, u posljednje vrijeme sitnim koracima krenula u regulaciju ove djelatnosti.

Tako je s početkom 2019. odluka o visini paušala poreza u sustavu privatnog iznajmljivanja prebačena s države na jedinice lokalne samouprave te im omogućeno da iznos poreza po ležaju dignu sa 300 na maksimalnih 1500 kuna, a zatim su stigle i odredbe prema kojima se boravišna pristojba i turistička članarina plaćaju ne samo za glavne nego i za pomoćne ležajeve.

S početkom 2020. na snagu će stupiti i odredba prema kojoj će porez od iznajmljivanja, umjesto jedinici lokalne samouprave u kojoj živi iznajmljivač, ostajati jedinicama u kojima se nalaze sobe i apartmani, a kao krajnja mjera za regulaciju sustava iznajmljivanja razmišlja se i o izmjenama zakona prema kojem bi se odluke o otvaranju novih soba i apartmana s ureda državne uprave prebacile na jedinice lokalne samouprave. Očekuje se, naime, da će one same bolje regulirati koliko kreveta u privatnom smještaju doista trebaju za svoje potrebe.

Kako su Jutarnjem potvrdili iz Čistoće, odvoz otpada dosad se naplaćivao ovisno o tome je li namjena prostora bila stambena ili za neku djelatnost. Iz Čistoće tvrde da su se korisnici, koji su u stambenom prostoru obavljali turističku djelatnost, dosad tretirali kao da imaju poslovni prostor, no od iznajmljivača doznajemo da su u praksi oni plaćali odvoz smeća za kategoriju kućanstvo. Dakle, iznajmljivači su i prema postojećem propisu trebali plaćati odvoz smeća po drukčijoj tarifi, no to nikad nije provedeno pa ostaje vidjeti na koji će način nova tarifa zaživjeti od 2020.