Poginulo više od 300 ljudi

Iz Boeinga priznali da su za nesreće možda ipak krivi problemi sa softverom zrakoplova

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.4.2019. u 15:33

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.4.2019. u 15:33

FILE PHOTO: A Boeing 737 MAX takes off during a flight test in Renton, Washington January 29, 2016. REUTERS/Jason Redmond/File photo
Jason Redmond/File photo / REUTERS

Boeing 737 Max

Izvršni direktor američkog proizvođača zrakoplova Boeing Dennis Builenburg priznao je da su nesreće zrakoplova Ethiopian Airlinesa i Lion Aira u kojima je poginulo više od 300 ljudi možda prouzročili problemi sa softverom zrakoplova 737 MAX.

Zrakoplov Ethiopian Airlinesa srušio se 10. ožujka nekoliko minuta nakon polijetanja a u nesreći je stradalo 157 ljudi. To je druga nesreća Boeingovog zrakoplova 737 MAX u pet mjeseci - u listopadu prošle godine zrakoplov Lion Aira srušio se u more kod Indonezije, pri čemu je poginulo 189 ljudi.

Prve analize pokazale su sličnosti između dvije nesreće, s fokusom na softverski sustav za pojačavanje manevarskih karakteristika (MCAS) čija je svrha spriječiti zastoj u radu motora. MCAS reagira kada senzori u nosu zrakoplova pokazuju da se uspinje pod prevelikim kutom.

Etiopska ministrica prometa Dagmawit Moges jučer je predstavila preliminarno izvješće o nesreći Ethiopian Airlinesa, u kojem se otklanja mogućnost da piloti nisu poštivali procedure.

"Piloti su više puta slijedili sve procedure proizvođača, ali nisu mogli kontrolirati zrakoplov", izjavila je Moges na konferenciji za novinare u Adis Abebi.

U skladu s međunarodnim standardima, u izvješću nije imenovan krivac za nesreću.

Šef Boeinga jučer je izrazio žaljenje zbog života izgubljenih u nesrećama. "Te tragedije pritišću naša srca i misli i izražavamo sućut obiteljima putnika i posade Lion Air Flight 610 i Ethiopian Airlines Flight 302", kazao je Builenburg.

Dodao je i da je ""preliminarno izvješće (...) pokazalo da se u oba leta (Lion Aira i Ethiopian Airlinesa) aktivirao sustav za pojačavanje manevarskih karakteristika na temelju netočnih informacija o kutu nosa zrakoplova".

Odgovornost je Boeinga da otkloni rizik aktivacije tog sustava na temelju netočnih podataka iz senzora, naglasio je Builenburg.

"Priznajemo tu odgovornost i znamo kako ćemo ukloniti rizik", dodao je.

Iz kompanije su najavili da će softver ubuduće uključivati više slojeva zaštite od netočnih podataka iz senzora a planiraju i "prateći opsežni trening za pilote".

Boeingovi zrakoplovi 737 MAX povučeni su iz prometa u zemljama širom svijeta a pod povećalom se uz sigurnost Boeingovih letjelica našla i regulatorna praksa izdavanja dozvola, posebno uključivanje proizvođača u taj postupak.

Šef američke Savezne uprave za zrakoplovstvo kazao je prošlog tjedna na tematskoj sjednici u Kongresu da su prisiljeni delegirati dio poslova testiranja i izdavanja dozvola za zrakoplove na proizvođače jer bi u protivnom morali zaposliti još 10 tisuća djelatnika, što bi ih stajalo dodatnih 1,8 milijardi dolara.