Filigranska analiza

Istražili smo kako se kreću cijene najma poslovnog prostora u gradu i u shopping centrima

Neki su se brendovi našli u problemu
Ilustracija
 Bruno Konjevic / CROPIX

Nedavno otvaranje uličnih lokala po gradovima obradovalo je mnoge, pred nekima su se prvih dana stvorili i dugački redovi, ipak, zanimalo nas je jesu li i koliko mjere izolacije, imajući na umu da je u Zagrebu bio i potres, ostavile trag i dovele do promjena u cijenama najma takvih prostora.

Mnogi su od najmodavaca, kako saznajemo, onima koji su u njihovim uličnim lokalima smanjili najam za jedan mjesec za pola, a neki su “oprostili” i čitav mjesec. Situacija oko cijene budućih mjesečnih najmova je dosta specifična i ovisi o nizu faktora, pa ako se radi o nekoj trgovini koja i dalje dobro posluje, o sniženju nema govora, no neki koji su jače pogođeni situacijom uspjeli su se dogovoriti za smanjenje do najviše 50 posto i za iduće mjesece. Sve se na tržištu nekretnina u ovom sektoru sada gleda filigranski jer, primjerice, isti lanac je na jednoj lokaciji u gradu prošli period odlično poslovao, a na drugoj nije, pa je i u tom smjeru razlika, odnosno bitna je i lokacija.

U trgovačkim centrima je slična situacija, za sada nema značajnijeg pada cijena najma, ali se također, doznajemo, analizira situacija, i to specifično prema zakupcima i poslu kojim se bave. Neki su se brendovi našli u problemu jer u dućanima imaju neprodanu “nešto stariju” odjeću koja bi trebala uskoro ići na sniženje, početkom srpnja, i to bi im moglo smanjiti maržu i sposobnost kupovine nove robe za zimu. Tako se među trgovcima i onima koji im iznajmljuju lokale već govori da je dodatno razmatrati i situaciju 1. lipnja, a potom i onu 1. listopada.

Zagreb, 280420.
Ilica.
Svakodnevni zivot u ozracju koronavirusa i nedavnog potresa.
Trgovina cipelama s snizenjima nakon popustanja mjera.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX
Ilica, ilustracija

Razlike

O tome smo razgovarali s Patrickom Franolićem, direktorom međunarodne konzultantske agencije za poslovanje nekretninama Spiller Farmer.

- Zakupnine u trgovačkim centrima neće za sve zakupnike u istom razmjeru moći biti smanjene jer nisu svi trgovci isto pogođeni. Primjerice, trgovine prehranom su manje ugrožene od trgovina visoke tekstilne robe te ne možemo usporediti trgovinu koja pruža usluge telekom operatora s trgovinom obuće. Potrebno je razlikovati i mjesta na kojima se trgovine nalaze. Trgovine u centru grada Zagreba, koji je bio pogođen i potresom, će biti pod većim pritiskom da ostvare pozitivne poslovne rezultate, nego trgovine unutar stambenih naselja, koje su i tijekom krize potrošačima bile dostupne - rekao je P. Franolić.

Nadalje, nužno je razlikovati trgovačke prostore i po tome u kojem gradu se nalaze, dodaje Franolić, jer je značajan broj trgovačkih lanaca na obali, koji većinu prihoda ostvaruju tijekom turističke sezone koja još nije započela, pa se tako onaj u Puli ne može usporediti sa sličnim prostorom u Osijeku.

- Treba uzeti u obzir i način financiranja i stabilnost određenih trgovaca koji su smješteni u trgovačkim lancima te su možda već i prije početka krize bili u ekonomskim poteškoćama. Zato smatram da će se tek u rujnu moći reći koje su posljedice koronavirusa u ovom segmentu, što će se do tada vidjeti i zbog mogućih promjena navika kupaca i lošije turističke sezone, te što će to značiti za zakupodavce i zakupnike - kaže Patrick Franolić.

Zagreb, 030420.s
Zbog koronavirusa prazna parkiralista shopping centara kojima nije dozvoljen rad, uobicajen su prizor ovih dana.
Na fotografiji: City center sone east.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovacev / CROPIX
Shopping centar

Optimizam

U turističkim regijama još nisu imali primjer prekida najmova, kažu u Remax Centru nekretnina, gdje je velika većina poslovnih prostora iznajmljena na godišnjoj razini.

- Poduzetnici iz trgovačkog i drugih sektora zadržali su optimizam i nadaju se da će kroz sezonu uspjeti vratiti bar dio uloženog u njenu pripremu. Nitko ne može predvidjeti kad će se stvari ponovno pokrenuti, ali kad se to dogodi, treba djelovati brzo. Naši uredi u turističkim središtima u stalnom su kontaktu s lokalnim poduzetnicima te je velik broj njih ovo vrijeme iskoristio za repozicioniranje, rebrendiranje i sitne adaptacijske radove - objašnjava Neven Tarle, direktor Remax Centra nekretnina.

Zagreb, 030420.
Zbog koronavirusa prazna parkiralista shopping centara kojima nije dozvoljen rad, uobicajen su prizor ovih dana.
Na fotografiji: City center one east u kojem jedino radi nekolicina trgovina mjesovitom robom i ljekovima.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovacev / CROPIX
Shopping centar

No može se, dodaje on, kroz zadnje analize primijetiti velik broj tzv. “lovaca na prilike”. Neke, naime, zanima je li možda bilo odustajanja od lokala na nekim atraktivnim lokacijama.

- Takvi klijenti nam se najčešće obraćaju u nadi da će pronaći vrhunsku priliku za novo poslovno investiranje - kaže N. Tarle.

Poduzetnici smanjuju svoje poslovne prostore

Kod poslovnih prostora poput skladišta, ureda i proizvodnih hala moguće je, kako kažu u Remax Centru nekretnina, zamijetiti njihov povećan broj u ponudi te se poduzetnici u ovakvim vremenima odlučuju na povrat dijela poslovnog prostora. Neki od njih, primjerice, smanjuju veličinu prostora s 1000 na 500 kvadrata, dok drugi razmatraju mogućnost pregrađivanja i davanja u podnajam

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. ožujak 2024 20:38