Opasnost monopola

Europska komisija presudila: Industrijski divovi Siemens i Alstom ne smiju se spojiti

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.2.2019. u 16:07

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.2.2019. u 16:07

An Alstom regional train is seen at the French state-owned railway company SNCF maintenance site in Sotteville-les-Rouen, France, November 24, 2016. REUTERS/Benoit Tessier - RC1C25BEC620
Benoit Tessier / REUTERS

Europska komisija je u srijedu zabranila planirano spajanje najvećih europskih proizvođača brzih vlakova, njemačkog Siemensa i francuskog Alstoma, zbog mogućeg stvaranja monopola, što je izazvalo žestoke kritike u Njemačkoj i Francuskoj.

Komisija navodi da bi planirano spajanje Siemensa i Alstoma narušilo natjecanje na tržištu signalnih željezničkih sustava i vlakova velike brzine.

- Milijuni ljudi diljem Europe oslanjaju se svakodnevno na moderne i sigurne vlakove. Siemens i Alstom su prvaci u željezničkoj industriji. Bez zadovoljavajućih kompenzacija, ovo spajanje bi dovelo do viših cijena za signalne sustave koji jamče sigurnost putnika i za buduće vlakove vrlo velikih brzina. Komisija je zabranila spajanje, jer te tvrtke nisu bile voljne adresirati našu zabrinutost u pogledu tržišnog natjecanja - izjavila je povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager.

Dvije tvrtke su najavile spajanje u rujnu 2017. godine, a kao glavni razlog navele su da bi time poboljšale svoje izglede u natjecanju s kineskom konkurencijom na svjetskom tržištu. Zajedničko poduzeće Siemensa i Alstoma, prema planovima, bilo bi aktivno u 60 država, a godišnji promet bio bi veći od 15 milijardi eura. Ali, to je još uvijek znatno manje od kineskog proizvođača CRRC-a, koji godišnje ostvaruje prihod od 26 milijardi eura.

Obje tvrtke su proteklih mjeseci ponudile da će prodati dio svojih aktivnosti i omogućiti pristup nekim tehnologijama kako bi uvjerile Komisiju da im dopusti spajanje. To međutim nije bilo dovoljno, ocijenila je Komisija.

I prije donošenja odluke Komisije, za koju se ne može reći da je bila neočekivana, Francuska i Njemačka su kritizirale europska pravila o tržišnom natjecanju. Francuski ministar financija Bruno Le Maire rekao je da odluka Komisije "politička pogreška, koja ide u prilog ekonomskim interesima Kine".

Njemački ministar gospodarstva Peter Altmaier zauzeo se za politiku tržišnog natjecanja koja bi favorizirala okrupnjavanje na europskoj razini kako bi se Europa mogla nositi sa svjetskom konkurencijom.

- Zar ne postoje područja poput proizvodnje zrakoplova, željeznice, banaka za koje bi referenca trebala biti svjetsko, a ne europsko tržište? - upitao je nedavno njemački ministar Altmaier.

Povjerenica Vestager ističe da se i ona zalaže za "stvaranje europskih prvaka, ali ne ne štetu utvrđenih pravila".

- Da biste bili konkurentni u inozemstvu, konkurencije mora biti i doma - rekla je povjerenica.

Taj slučaj zabrane spajanja ima i svoju predizbornu dimenziju, uoči europskih izbora na proljeće. Danska povjerenica Vestager, koja je izgradila reputaciju kao beskompromisni borac za pravedno tržišno natjecanje, poglavito nakon što je odrezala drakonske kazne Googleu ili Apple, spominje se kao moguća kandidatkinja za buduću predsjednicu Komisije.

Ona je po političkoj pripadnost liberal i nagađa se da bi francuski predsjednik Emmanuel Macron mogao nju predložiti za nasljednicu Jean-Claudea Junckera.

Na vijest o zabrani spajanja reagirao je vodeći kandidat za predsjednika Komisije iz Europske pučke stranke Manfred Weber.

- Kada se naše kompanije moraju natjecati s divovima koji su dva puta veći od njih, jedino europski prvaci imaju izgleda u svjetskoj ekonomiji. Današnja odluka Komisije o Siemensu i Alstomu je pogrešna - poručio je Weber preko Twittera.

Tagovi