Ponovni početak

Dok je putnički prijevoz bio obustavljen, teretni vlakovi imali su čak rast prometa

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.5.2020. u 8:30

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.5.2020. u 8:30

Goran Mehkek / CROPIX

Ilustracija, vlak HŽ-a

Željezničke kao i ostale prometne tvrtke u Hrvatskoj u velikim su gubicima izazvanim koronavirusom.

Kako su u državnom vlasništvu, nemaju pravo na državnu financijsku potporu za očuvanje radnih mjesta što dodatno ugrožava opstojnost radnih mjesta, ali i funkcioniranje kompanija. Unutar željezničkog sektora u najvećim problemima je HŽ Putnički promet koji je od 23. ožujka, kada je zaustavljen putnički promet, bio bez svog redovnog prihoda od prodaje voznih karata sve d o danas 11. svibnja kada bi promet trebao ponovo krenuti.

Skok operatera

Na mjesečnoj razini riječ je o gubitku od oko 21 milijun kuna. Tako je tvrtki jedini “prihod” državna potpora za održavanje nerentabilnih linija u visini od 36,8 milijuna kuna koliko HŽPP dobiva mjesečno. Ta potpora je, kako saznajemo, isplaćena i za mjesec travanj iako prometa nije bilo.

Za razliku od HŽPP-a, HŽ Infrastruktura i HŽ Cargo ipak su ostvarili određene prihode zahvaljujući povećanju željezničkog teretnog prometa. Prema dostupnim podacima, u ožujku se teretni promet na hrvatskim prugama povećao za 7,4 posto u odnosu na ožujak 2019. godine. Prema neslužbenim i preliminarnim podacima, u travnju se taj promet povećao dodatnih nekoliko postotaka u odnosu na ožujak. Skok prometa bilježe svi operateri željezničkog teretnog prometa koji rade u Hrvatskoj. Nažalost, najmanji plus ima državna tvrtka HŽ Cargo.

Zatvaranje granica dovelo je do znatnog smanjenja protočnosti cestovnog prijevoza roba. Osim toga, Hrvatska je jedina uvela kamionske konvoje pod pratnjom policije što je dodatno usporilo prijevoz. Stoga su se prijevoznici prebacili na transport roba željeznicom koji je u ovom trenutku daleko brži i jednostavniji. S obzirom na to da putničkog prometa nema, pruge su slobodne za nesmetani i brži prolaz teretnih vlakova. Osim toga, odmah po zatvaranju granica, HŽ Infrastruktura je sa susjednim zemljama, prije svega Slovenijom i Mađarskom, dogovorila procedure nesmetanog prolaza granice teretnih vlakova.

Tvrtke kćeri

Drastičnim gubitkom prihoda od 54 do 80 posto u travnju pogođene su i tvrtke Pružne građevine koje se bave održavanjem pruga te Tehnički servisi željezničkih vozila i Održavanje vagona. S obzirom na to da je riječ o tvrtkama kćerima HŽ Infrastrukture i HŽ Carga odbijeni su njihovi zahtjevi za potporu za očuvanje radnih mjesta. Zbog toga je žestoko reagirao Sindikat Hrvatskih željezničara. Situacija bi se ipak mogla popraviti nakon što je HŽ Infrastrukturi Vlada odobrila kredit od 300 milijuna kuna za rekonstrukciju i modernizaciju pruga u ovoj godini.