Silazni trend

Da, gorivo je opet pojeftinilo, ali što vozači mogu očekivati iduće godine?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

28.11.2018. u 8:43

AUTOR:

OBJAVLJENO:

28.11.2018. u 8:43

Boris Kovačev / Hanza Media

Ilustracija

Pad cijena goriva nastavio se i ovaj tjedan. Jučer su cijene ponovno pale, prateći tako trend koji traje već dulje od mjesec dana.

Posljednjih sedam tjedana naime cijene benzina i dizela neprestano padaju i tom razdoblju, uključujući i jučerašnji dan, benzin je pao za 1,2 kune, dizel za 81 lipu, a autoplin za 84 lipa. Samo se jučer cijena benzina snizila za između 21 i 23 lipe, dizela između 33 u 36, a autoplina za 15 lipa.

Prema podacima portala Cijenegoriva.info, trenutačna cijena litre benzina Eurosuper 95 kreće se, ovisno o benzinskoj postaji, od 9,29 kuna (Plinski centar Zagreb) do 9,42 kune (Crodux Derivati). Cijena Eurodizela kreće se između 9,43 (Plinski centar Zagreb) i 9,84 kune (Konzum Benz), a autoplina između 3,95 i 4,25 kuna.

Višak nafte

Kako nam pojašnjavaju stručnjaci, cijene goriva pale su jer je barel nafte prošli petak bio nadomak 60 dolara (58 dolara), što je 30 posto niža cijena u odnosu na prethodnih sedam tjedana.

Do početka listopada cijene nafte snažno su rasle, dosegnuvši najviše razine u gotovo četiri godine, i svjetski analitičari predviđali su rast cijene barela nafte na 100 dolara, što bi značilo da bi gorivo moglo koštati više od 12 kuna po litri. Međutim, to se nije dogodilo. Na tržištu je naime došlo do poremećaja zbog sankcija koje je SAD nametnuo Iranu te se očekivalo da će cijena nafte rasti.

- Najveći svjetski proizvođači počeli su povećavati proizvodnju kako bi nadoknadili iransku ponudu na tržištu, ali kako sankcije nisu obuhvatile zemlje Europe, odnosno Europska unija protivila se odluci SAD-a da ponovno uvede sankcije iranskom financijskom i naftnom sektoru, došlo je do viška nafte na tržištu pa je njezina cijena pala. To se odrazilo i na tržište Mediterana, odnosno na naše referentno tržište, a slijedom toga i na Hrvatsku te cijene goriva - pojašnjava Tin Bašić, vlasnik portala Cijenegoriva.info.

Analitičari tvrtke Fitch Solutions smatraju da ni očekivano smanjenje isporuka, do čega bi moglo doći nakon sastanka zemalja izvoznica nafte zakazanog za 6. prosinca, neće biti dovoljno da se suprotstavi silama koje djeluju na slabljenje cijene nafte, kojoj je veliki uteg i snažan dolar jer je ove godine ojačao prema većini valuta.

Iduća bi godina mogla biti, kažu isti analitičari, nestabilna za tržište nafte zbog očekivanja usporavanja globalnog gospodarstva i potencijalnih viškova u ponudi.

Scenarij za 2019.

Štoviše, najnovije prognoze ipak su nešto drukčije i ne govore o rastu cijene nafte na 100 dolara. Analitičari Raiffeisen banke predviđaju nekoliko scenarija za budućnost. Kako ističu u svojoj analizi, ako bi se srezala proizvodnja za najmanje milijun barela dnevno, to bi značilo da bi u 2019. godini cijene nafte mogle prosječno iznositi 72 dolara, pa bi i gorivo moglo biti skuplje.

Ako do redukcije proizvodnje nafte ipak ne dođe, smatraju da bi se prosječna njezina cijena mogla kretati između 55 i 60 dolara, što je zapravo na sadašnjim razinama. U tom bi scenariju i cijene goriva u prosjeku iznosile koliko iznose i danas.