BizCasting

'Biznis i moda kod nas ne mogu u istu rečenicu. Mladi dizajneri jedva znaju što je PDV'

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

29.6.2020. u 13:30

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

29.6.2020. u 13:30

BizCasting

Vinko Filipić, osnivač Fashion.hr-a

Vinko Filipić domaćoj je javnosti poznat kao osnivač Fashion.hr-a, ali u BizCasting podcastu je otkrio da moda danas čini tek desetak posto njegovog biznisa. Naime, prije dvije godine lansirao je liniju kistova za šminkanje pod brendom Noelle koji se danas već prodaju 1300 trgovina diljem Europe, a uz sve to sa suprugom vodi i marketinšku agenciju Red.

Za par dana se održava 30. Fashion.hr kojim će Filipić obilježiti 20 godina rada u modi, no unatoč smatra da moda i biznis u Hrvatskoj ne mogu u istu rečenicu.

„Generalno gledajući moda i biznis kod nas teško idu u istu rečenicu jer modne industrije nema. Puno je razloga za to. Obrazovanje, odnosno sustav koji obrazuje nove modne djelatnike je zastario i ne prati zahtjeve 21. stoljeća, ono što tržište rada traži. Danas bi vrlo ozbiljni predmeti na Tekstilno-tehnološkom fakultetu trebali biti management, PR, kako izgraditi brend. Mladi dizajneri danas jedva znaju što je PDV, a kamoli kako otvoriti firmu, kako se ona gradi i što ih sve čeka na tom putu“, pojasnio je Filipić, dodavši kako je Fashion.hr kao platforma neslužbeno preuzeo savjetodavnu ulogu koju nije tražio.

„Mnogi dizajneri od nas traže pomoć, financijsku, savjetodavnu, pravnu… Ne postoji nikakvo državno tijelo kakvo postoji u drugim razvijenim državama ili pri ministarstvu gospodarstva koje ozbiljno vodi taj sektor, da se na zajednički način izlazi na svjetska tržišta i organizira proizvodnja“, kazao je Filipić pa se prisjetio svog najvećeg projekta Fashion.hr industrija kojim je prije desetak godina pokušao reanimirati našu modnu industriju kroz spajanje s uspješnim dizajnerima.

PR-ovska vrijednost brenda puno veća nego financijska

„Kod nas ima 10-15 poznatih dizajnera, za koje javnost zna, a tek nekoliko njih funkcioniraju kao mali poduzetnici, biznisi, dok je kod drugih PR-ovska vrijednost brenda puno veća nego financijska. S druge strane, kad sam radio taj projekt prije desetak godina, još uvijek je bilo industrije iz bivšeg režima. Neki pogoni koji su znali biznis, ali se nisu znali prilagoditi, imali su prodajna mjesta, ali nisu mogli iznijeti vlastiti brend koji bi kupac htio kupiti. I tako sam ja odlučio spojiti dizajnere s industrijom.

Ivicu Klarića koji je najpoznatiji dizajner za muška odijela spojio sam sa Riom Rijeka. Zigmana sam spojio sa Bambijem, našao sam neke prirodne poveznice između dizajnera i industrije i njih sam spojio. Alduka sam spojio sa Amadeusom, htjeli smo napraviti hrvatski Diesel. Model koji je djelovao genijalno u to vrijeme i uspio sam iznijeti par sezona tih kolekcija i onda je sve stalo jer možeš ti imati najbolju majicu, ali ako uđeš u stari derutni dućan sa lošom rasvjetom u kojem rade tri nemotivirane prodavačice koje su pred penziju, ti to nećeš kao kupac kupiti. Trebalo je puno novaca uložiti u rebranding, imidž, a para se tada nije imalo i projekt se urušio“, prisjetio se Filipić i naglasio kako danas u Hrvatskoj postoji nekoliko dizajnera koji lijepo rade i isplaćuju plaće, a sve drugo je razina PR-a.

Ipak, ističe da nije sve tako crno i da bi korona mogla biti šansa za neke od njih.

„Modna scena je na globalnoj razini bila u ogromnoj krizi i prije korone. Prije 50 godina, dok kapitalizam nije bio toliko proždrljiv i moćan imao si kolekcije proljeće-ljeto i jesen-zima. Onda je kapitalizam uzeo zamaha i ta utrka za ekstra profitom je dovela do toga da su mnogi brendovi svaka dva tjedna izbacivali nešto novo. Kod mnogih je brendova borba za cijenom dovela do niže kvalitete. Sad neko vrijeme neće biti te hiperproizvodnje pa će kvaliteta koju domaći dizajn imaju doći do izražaja“, smatra Filipić.

Globalno prepoznatljiv brend

U BizCastingu se osvrnuo i na lansiranje uspješnog beauty brenda Noelle s kojim je u samo par godina pokorio Europu.

"Kistovi su odličan proizvod koji nema rok trajanja, nema nekih posebnih tekućina, ne zahtijeva posebne inspekcije, manja je regulativa, a veliki su trend u svijetu i kod nas. Dvije-tri godine razvijali smo ovaj proizvod, savjetovali se s vodećim vizažistima i oformili poseban tim da se bavi samo time. Krenuli smo sa stotinu prodajnih mjesta u Hrvatskoj putem Bipe, onda smo ušli u dm, a u međuvremenu smo putem nekih web-trgovina zatvorili cijelu Europu. Sad smo pri kraju s pregovorima s Amazonom. U ovom trenutku prisutni smo na 1.300 prodajnih mjesta, sa stalnim rastom. Korona nas je malo usporila, ali stabilni smo unatoč trenutnoj pandemiji, štoviše - rastemo", rekao je Filipić koji od Noella u sljedećih pet godina planira napraviti globalno prepoznatljiv brend.

Na pitanje koliko je toga u proizvodnom procesu hrvatskog porijekla, odgovorio je da naša industrija tu, nažalost, nema ništa za ponuditi. „Kad pričamo o proizvodnji kistova koja bi zadovoljila visoke standarde i kapacitete, ona u Hrvatskoj pa čak ni u Europi jednostavno ne postoji. Zato smo se na kraju odlučili za Kinu, i to za tvornicu koja proizvodi kistove za neke od najznačajnijih svjetskih kompanija“, kazao je, dodavši kako unatoč svemu tome ne isključuje mogućnost da u doglednoj budućnosti pokrene proizvodnju u Hrvatskoj.

Trenutno se u Zagrebu održavaju dva eventa u organizaciji njegove tvrtke FHR, Baš Naš festival na Gradecu, Corona Sunset Sessions na krovu zagrebačkog plesnog centra u Ilici, a za par dana kreće i 30. Fashion.hr.

Neizvjesnost

Iako se na primjeru njegove firme čini da event industriji cvatu ruže, situacija je daleko od dobre jer ih sve u branši muči neizvjesnost.

„O event industriji se malo priča jer to je mali segment, političarima nebitan, iako privređuje velike novce. Mi smo definitivno u najgoroj situaciji, prve su nas zatvorili i zadnje otvorili, a i kad su nas otvorili, mi ne možemo startati odmah, kao primjerice ugostitelji. Treba vremena i novaca da se nešto pokrene, da se organizira gdje će događaj biti, tko će ga platiti, kako će se reklamirati. Mi smo u top tri agencije u državi koje se bave time i sposobni smo brzo reagirati, zato u roku od 20 dana od otvorenja imamo tri eventa u gradu, ali mnogi nisu toliko veliki i jaki i nemaju iskustva“, upozorio je Filipić koji je uz sve nabrojano u vrijeme korone uspio još jedan projekt izvaditi iz ladice i upogoniti.

Riječ je o Green.hr-u koji danas funkcionira kao portal. „Zamislili smo ga kao sveobuhvatnu zelenu platformu na kojoj želimo afirmirati zelene vrijednosti na jednostavan i prosječnom čovjeku blizak način", kaže Filipić i napominje kako im je cilj ubuduće portal povezati i s velikim brojem offline aktivnosti.