Sintelly

Aplikaciju Zadrana skinulo gotovo milijun ljudi: 'Za sve koji vole stjecati nova znanja'

AUTOR:

  • Ivica Nevešćanin

OBJAVLJENO:

7.6.2020. u 16:22

AUTOR:

  • Ivica Nevešćanin

OBJAVLJENO:

7.6.2020. u 16:22

Jure Miskovic/Cropix

Sintelly: Ive Botunac, Marin Babajko, Viktorija Vegar Košuta i Mateo Bukva

Jeste li čuli za Sintelly? Ako dosad niste pravi je trenutak da odete u neku trgovinu mobilnih aplikacija i besplatno preuzmete tu originalnu aplikaciju nastalu u istoimenoj maloj zadarskoj IT tvrtki koju je osmislio i uz pomoć prijatelja izradio 30-godišnji Zadranin Ive Botunac, piše Zadarski.

Sintelly, odmah na početku da raščistimo, nije aplikacija pomoću koje ćete dozvati taksi ili naručiti dostavu hrane. Sintelly je globalna edukacijska platforma s elementima društvene mreže koju je dosad u svijetu preuzelo preko 800 tisuća korisnika, a najviše ih je iz SAD-a, Indije, Ujedinjenog kraljevstva, Australije i Europe. Prema tim brojkama, iako gotovo nepoznat, Sintelly spada među tri ili četiri mobilne aplikacije proizvedene u Hrvatskoj s najviše globalnih preuzimanja, što je fantastičan uspjeh!

U osnovi, Sintelly je platforma za učenje i dijeljenje „znanja”, provjeru naučenog i razgovor korisnika o novo stečenim spoznajama. To je virtualno mjesto za samoučenje i poboljšavanje vlastitih sposobnosti, a po svojoj ideji, konceptu i sadržaju jedinstvena je na svijetu.

Kako je jedna mala tvrtka, sa svega četiri zaposlena, uz pomoć sredstava iz europskih fondova, uspjela razviti aplikaciju kakve nema nigdje na planetu, pravo je malo čudo za hrvatske prilike, a to je tek početak priče. Sintelly naime ovih dana očekuje lansiranje premium verzije za pretplatnike, a već su dobrano odmakli i u pregovorima sa stranim investitorima koji bi vrlo rado uložili nekoliko milijuna (bilo kuna ili eura) u ovaj, kako ponosno ističu naši sugovornici, „zadarski digitalni proizvod”.

- Otvoreni smo za mogućnost investicije, a s nekim investitorima smo već i započeli pregovore. Iako je naš organski rast stabilan i konstantan, investicijski bi nam „boost” pomogao da brže dođemo do ciljeva koje pokušavamo ostvariti, a to bi nas učinilo i konkurentnijim na tržištu – kaže na početku našeg razgovora sramežljivi Botunac.

Susret je dogovoren u prostorima Sintellya smještenih u Poduzetničkom inkubatoru na Novom Bokanjcu gdje je tvrtka počela s radom prije tri godine kao digitalna agencija Up Studio. Budući Sintelly tada je postojao tek u obrisima kao testna offline aplikacija Emotional Intelligence. Danas je to mala dinamična IT tvrtka koju uz Botunca, direktora i programera, čine programer Marin Babajko (27), urednica sadržaja zadužena i za komunikaciju s korisnicima Viktorija Vegar Košuta (31) te web dizajner Mateo Bukva (20). Malo ali odabrano društvo pred kojim je velika budućnost.

Jure Miskovic/Cropix

Viktorija Vegar Košuta

Prije odlaska u budućnost, vratimo se malo u prošlost. Točnije u 2017. godinu kada je Botunac kao direktor mlade agencije za digitalne usluge došao na ideju o izradi aplikacije koja bi funkcionirala kao edukacijska platforma. Danima je proučavao sadržaje na društvenim mrežama i interes korisnika i na koncu zaključio da se mnogi mladi ljudi gaje veliki interes za teme iz područja, primjerice, primijenjene psihologije, sociologije, metodike učenja, pedagogije, edukacije, emocionalne inteligencije. Primijetio je da su motivirani na učenje i stjecanja novih znanja i vještina, da žele usavršiti svoja postojeća znanja i vještine, da ih zanima kako prosječna osoba funkcionira u suvremenom svijetu premreženom tehnologijom. Istovremeno je shvatio da sadržaja takvog profila na postojećim news portalima ili aplikacijama nema dovoljno, a oni koji su nešto nudili, nisu bili vjerodostojni, niti su korisniku pružali „kompletnu uslugu”.

Jure Miskovic/Cropix

Ive Botunac

 

- Pomislio sam kako bi trebalo napraviti aplikaciju na kojoj ćemo objavljivati sadržaje o svim tim temama koje su jako tražene, ali ih nema dovoljno. I ako ih ima, izvori su često znali biti sumnjive vjerodostojnosti. Primijetio sama da takvi sadržaji poglavito interesiraju mlade korisnike i da ih međusobno dijele na društvenim mrežama. Sadržaji o prirodi inteligencije, primjeni inteligencije, djelovanju emocija, popularnoj psihologiji, psihologiji učenja i slično, učinile su nam se kao pravi pogodak, kao niša koju trebamo zauzeti – priča Botunac.

- Izradili smo predložak (template) i nazvali ga „Emocionalna inteligencija”. Napunili smo ga različitim sadržajima iz već spomenutih polja i napravili otklon od klasičnih news portala. To je bila jedna offline aplikacija, ali smo korisnicima ponudili nešto više nego što je konkurencija (Medium, Quizlet, Curiosity) u tom trenutku nudila na globalnom tržištu. Naime, mi nismo nudili samo zanimljive stručno pisane članke, već smo korisnicima ponudili mogućnost testiranja znanja o pojedinim temama kroz kvizove, ali i mogućnost međusobne diskusije korisnika o nekoj temi – dopunjuje ga Marin Babajko.

Jure Miskovic/Cropix

Marin Babajko

 

Za četiri-pet mjeseci Emotional Intelligence je imala preko sto tisuća globalnih preuzimanja, iako nije bila na policama AppStore i Google Play. Korisnici koji su ih pronašli preko društvenih mreža mahom su bili oduševljeni kombinacijom sadržaja i interakcije, i dali su im prosječnu ocjenu 4,5. No iako je broj korisnika rastao u agenciji nisu misli da bi im to mogao biti „core” biznis. I dalje su radili uobičajene agencijske poslove sve dok Botunac na ljeto 2018. nije naletio na natječaj EU za financiranje razvoja već započetih projekata.

- Mi smo imali našu aplikaciju, ali je trebalo doraditi. Dotad smo već stekli pola milijuna preuzimanja i pomislio sam, zašto mi ne bi našu aplikaciju dovršili? U Hrvatskoj je u tom trenutku možda pet aplikacija imalo više preuzimanja od naše. Kako sam po struci ekonomist i tijekom studija sam dobro savladao pisanje raznih projekata, sjeo sam i krenuo pisati projekt za EU natječaj. Prijavu smo poslali u veljači prošle godine, da bi u srpnju dobili 1,015.024 kune bespovratnih sredstava, odnosno sufinanciranje u iznosu od 85 posto. Ukupna vrijednost projekta je 1.194.446,10 kuna, a cilj mu je prilagodba, dogradnja i monetizacija aplikacije. To je bila prekretnica – govori Botunac.

- Odlučio sam da više ne budemo agencija za usluge već tvrtka orijentirana isključivo na proizvod. Shvatio sam da će to biti jako teško jer prihodi kod ovakvog proizvoda ne dolaze preko noći, ali s druge strane sama pomisao da kreiramo svoj proizvod, da radimo nešto što će ljudi stvarno koristiti i biti sretni zbog toga, e to je ono što mene i moj tim pogoni... - veli Botunac.

I zasukali su rukave. Najprije je trebalo pronaći novo ime i globalno ga zaštiti. Nakon nekoliko brainstorminga i google provjera pala je odluka da Emotional Intelligence postane Sentimental Intelligence, skraćeno - Sintelly. Onda se prešlo na programiranje i dizajniranje.

Jure Miskovic/Cropix

Sintelly

U sklopu EU financiranja obvezali su se do 1. rujna ove godine izraditi tri proizvoda. Mobilne aplikacije za Android i iOS operativne sustave, koje su od 10. travnja već u opticaju, a preostala im je još izrada web stranice, koja će biti lansirana krajem. Istovremeno, Sintelly je spreman za početak monetizacija koji bi aplikaciju trebao učiniti samoodrživom u budućnosti. To je, ističe Botunac, možda najzahtjevniji dio projekta, jer uvelike ovisi o iskustvu i zadovoljstvu korisnika.

- Za koji dan ponudit ćemo premium verziju naše aplikacije. Aplikacija se inače može besplatno preuzeti u poznatim internetskim trgovinama, no sada pokrećemo sustav pretplate za premium korisnike. Naplata ja na mjesečnoj bazi, a korisnici dobivaju posebne prednosti. Primjerice, aplikacije neće imati reklamnih sadržaja koji se sada pojavljuju, bit će im omogućen off pristup sadržajima, a imat će i mogućnost text-to-speech članaka. Ta je mogućnost jako praktična, jer će korisnici moći preslušavati neke članke dok rade nešto drugo, primjerice voze auto, šetaju ili obavljaju kupnju – objašnjava direktor Sintellya.

Svi sadržaji na Sintelly objavljuju se na engleskom jeziku. Na engleskom se izravno i pišu tekstovi, a autori su im stručnjaci za engleski jezik i još neko drugo društveno polje, objašnjava nam Viktorija Vegar Košuta. Ona je kao magistra engleskog jezika i edukacije apsolutno kompetentna za pisanje tema vezanih uz obrazovanje i primjenu obrazovanja u najširem smislu, od sporta do tehnologije.

- Imamo sreću da se na Sveučilištu u Zadru obrazuju upravo takvi profili. Naime, engleski jezik je dvopredmetni studij, a mnogi koji ga upiši studiraju kao drugi predmet ili sociologiju, filozofiju, pedagogiju ili neke druge društveno-humanističke smjerove. Takve osobe se idealno uklapaju u profil naših autora sadržaja. Dosad smo ih nekoliko angažirali kao vanjske suradnike, ali uz ulagački injekciju, taj bi spektra suradnika proširili i dodatno obogatili različitim područjima.

Svi sadržaji moraju biti napisan lako razumljivo, informativno i razmjerno sažeto. Za razliku od nekih drugih konkurentskih platformi, naši su tekstovi kreću u granicama od oko 500-600 riječi. Nisu dugački kao znanstveni članci, niti su toliko deskriptivni, ali su svakako relevantni za polje i područje kojeg se dotiču. To nam daje prednost u odnosu na naše konkurente, jer vrijeme čitanja je puno kraće, u prosijeku oko četiri minute, što naši korisnici posebno cijene. Za naše sadržaje im treba manje vremena, a zahvaljujući kvaliteti teksta, nemaju osjećaj da su dobili manje vrijednih informacija važnih za neku temu – tumači Viktorija.

Jure Miskovic/Cropix

Upravo zbog toga je za uspjeh Sintellya, kao i za druge edukacijske platforme, ključan odnos s korisnicima. Ne samo što imaju mogućnost učenja kroz stručne članke, aplikacija korisnicima nudi i provjera znanja kroz kvizove te mogućnost diskusije s drugim korisnicima o onome što su pročitali ili naučili. Osim toga, korisnicima je data i mogućnost sudjelovanja u kreiranju sadržaja, odnosno pisanju članaka koji prije objave prolaze obaveznu redakcijsku provjeru.

Svi ti elementi koje Sintelly izdvaja na tržištu visoko su cijenjeni kod korisnika koji su im dali prosječnu ocjenu 4,4 za Android odnosno 4,6 na iOS uređajima. Na obje platforme aplikacija zasad ima oko 800 tisuća preuzimanja, imaju oko 100 tisuća aktivnih instalacija na uređajima i oko 60 tisuća aktivnih korisnika. Respektabilne su to brojke, kaže Botunac, i upravo zato vjeruju da će pokretanje monetizacije kroz sustav pretplate imati uspješan ishod.

- Najveći izazovi kod razvoja mobilnih aplikacija skoro pa uvijek vezani su za samo korisničko iskustvo. Kako bi mobilna aplikacija uspjela na tržištu i osigurala organski rast konstantno se mora održavati povoljna stopa povrata korisnika i njihov angažman. Ako se to dvoje ne osigura vrlo je vjerojatno da aplikacija neće preživjeti na tržištu. Također, konstantno treba pratiti analitiku aplikacije te povratne informacije korisnika kako bi mogli raditi na poboljšanju korisničkog iskustva. Poboljšanje korisničkog iskustva je proces koji nikada ne prestaje, a ono što je najvažnije u tom procesu je slušati korisnike. Subjektivno mišljenje potrebno je ostaviti po strani – naglašava Botunac.

Zadnjih nekoliko mjeseci Sintelly je u ozbiljnim pregovorima s potencijalnim ulagačima. Cilj je dobiti financijski poticaj koji bi im pomogao daljnji razvoj proizvoda te osigurao stabilan i konstantan organski rast, ali i postizanje postavljenih ciljeva, kako bi bili što konkurentniji na tržištu.

Na globalnom tržištu Sintelly ima samo dva prava konkurenta, najveću sličnu aplikaciju, Medium, u koju su brojni fondovi dosad uložili stotine milijuna dolara. Globalno zapošljavaju više stotina ljudi, a godišnje obrću milijarde, kaže dizajner Mateo Bukva. Drugi konkurent im je tvrtka Curiosity koju je prije par mjeseci kupio Discovery Channel te ju je odmah nakon kupnje ugasio, tako da je jedini realni takmac mladim Zadranima na globalnom tržištu nedavno pokrenuta rumunjska platforma Deep Stash.

Jure Miskovic/Cropix

Mateo Bukva

 

- Ne bojimo se konkurencije. Imamo svoj proizvod za kojeg vjerujemo da optimalno zadovoljava potrebe naših korisnika. Nudimo im opciju stjecanja znanja kroz formu „članak-kviz-rasprava”, kroz tri različita pristupa kojima svaki korisnik može doći do nekog određenog znanja. Takvu kombinaciju nema niti jedan naš konkurent. Cilj nam je proširiti količinu sadržaja, doprijeti do stručnjaka, blogera, tj. znalaca u određenom području koji bi kroz objavljivanje članaka na našoj platformi dobili mogućnost da privuku pažnju na svoje stranice, knjige, blogove i slično. Istovremeno bi našim korisnicima ponudili znanje iz mnoštva različitih područja koja naša aplikacija trenutno ne pokriva – uvjeren je Botunac.

Sintelly je osmišljen kao virtualni hub za sakupljanje i dijeljenje znanja u cijelom svijetu, svim korisnicima, besplatno. Ako želite ući u to društvo uz posebne pogodnosti od sad možete biti i njihov pretplatnik. Izazovna je to ideja i prava poduzetnička avantura: živjeti i raditi u nekom malom provincijskom centru na rubu jugoistoku Europe i milijunima ljudi diljem svijeta pomagati u samorazvoju i stjecanju novih znanja. I od toga na koncu dobro živjeti. Za to treba imati pameti i srca, drugim riječima, sentimentalnu inteligenciju.