PROPAGANDNI STROJ

Ruska kampanja trolanja: ‘Cjepivo za koronavirus s Oxforda ljude pretvara u majmune!‘

Dok se laboratoriji utrkuju u proizvodnji cjepiva protiv covida-19, na internetu se vodi rat za svakog kupca

Istraga britanskog Timesa otkrila je kako se iz Rusije vodi propagandno dezinformacijski rat protiv cjepiva koje za kompaniju AstraZeneca razvija britansko sveučilište Oxford. Cilj internetske ofenzive je naškoditi vjerodostojnosti cjepiva i proizvesti strah od njegova korištenja, navodi Times te dodaje kako posrednici po društvenim mrežama raspačavaju slike, memove i kratke filmove uglavnom u zemljama koje su najavile da će kupiti rusko cjepivo.

Ne samo da bi takva propagandna kampanja mogla naštetiti britanskom cjepivu nego i globalnim naporima da se zaustavi širenje lažnih informacija o štetnosti cjepiva, zbog kojih neki najavljuju da se neće cijepiti.

Osim toga, već godinama u svijetu traje šira kampanja protiv cijepljenja, čiji pobornici, poznatiji kao antivakseri, tvrde da cjepiva uzorkuju bolesti i stanja poput autizma. Cijela priča o cijepljenju ide tako daleko da su skovane brojne teorije zavjere o tome da je cijepljenje protiv covida-19 dio globalnog plana o čipiranju ljudi i slično.

Reakcija uprave

Najnovija kampanja na društvenim mrežama pokušava biti duhovita, a namjerno je i nesofisticirana, navodi Times uz napomenu kako je dobro skrojena da proizvede strah, nesigurnost i ozračje skepticizma. Među tim prikazima je i fotografija Borisa Johnsona kako hoda niz Downing Street u obliku jetija, a u potpisu ispod nje stoji: Obožavam svoje bigfootovsko cjepivo. Iz njegova Whitehalla su poručili da je riječ o nerazumnom i prijezira vrijednom ponašanju koja bi mogla zaista naštetiti zdravlju ljudi.

Reagirala je i Uprava AstraZenece. "Dezinformacije su jasan rizik javnom zdravlju. Apeliram na ljude da koriste provjerene izvore informacija, da vjeruju javnim tijelima i sjete se da je čovječanstvo kroz povijest imalo goleme dobrobiti od cjepiva", izjavio je Pascal Soriot, izvršni direktor farmaceutskog diva.

Britanski novinari tvrde da su izvor kampanje pratili sve do ruskog vrha. U sve su, tvrde, uključeni ruski dužnosnici, što znači da Kremlj ili zna za to ili je čak u to uključen.

Pojedinosti o kampanji Times je saznao od anonimnog izvora koji je u nju uključen. Iz materijala koji je predao Timesu vidljivo je, piše britanski list, da je cilj bila publika u Indiji, Brazilu, Egiptu, Saudijskoj Arabiji, Filipinima, Meksiku, Maleziji, Vijetnamu i Peruu. Kremlj jako gura upravo na ta tržišta svoje cjepivo poznatije kao Sputnik V.

Nekoliko je zemalja pristalo testirati cjepivo koje je registrirano iako klinička ispitivanja na ljudima tek počinju, a Egipat je nedavno potpisao da će kupiti 25 milijuna doza.

Čini se da je sam začetak ove "majmunske" kampanje bio kada je volonter za testiranje Oxfordova cjepiva naglo obolio od misteriozne bolesti. Testiranje cjepiva je privremeno zaustavljeno dok se ne utvrdi što se volonteru dogodilo. To su naširoko prenijeli ruski mediji.

Mjere izolacije

Tada je Russia Today objavila da AstraZeneca koristi majmunski adenovirus, što je "netestirana metoda za proizvodnju cjepiva". "Ruski Sputnik V, prvo registrirano cjepivo, koristi humani virus kao vektor, a to je pristup koji je naveliko ispitivan", naveo je u izvještaju RT. Ti navodi o nesigurnosti britanskog cjepiva stigli su i od Kirila Dimitrijeva, koji je nekoliko puta oksfordsko cjepivo nazvao majmunskim.

Riječ je o direktoru Ruskog fonda za izravna ulaganja, koji je na čelu razvoja ruskog cjepiva. Možda je, analiziraju Britanci, pokušavao dobiti bodove na vrhu. Medijska kampanja koja je uslijedila nadovezala se na tu temu. Nakon ovih optužbi ruska je ambasada poručila da je AstraZeneca važna svjetska kompanija i da je Ruska Federacija poštuje.

Moskva je čak potpisala ugovor koji joj omogućuje da dobije određenu količinu cjepiva AstraZenece za proizvodnju u Rusiji uz proizvodnju Sputnika V. "Želimo da se mnoga cjepiva koriste protiv ove strašne bolesti koja je zajednička prijetnja svijetu", naveli su iz ambasade. Jake Wallis, stručnjak za takve kampanje kaže kako je očito da se ovu kampanju dobro organiziralo i financiralo te se itekako pazilo da se sakriju svi tragovi koji vode do izvora.

Stručnjaci s Oxforda poručuju kako je izuzetno važno da se takvim lažnim informacijama ne ruši povjerenje građana u cjepiva. "Inače će ove mjere trajati dulje nego što je potrebno", izjavio je Andrew Pollard, šef oksfordskog projekta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. svibanj 2024 00:44