STRANCI ZAPANJENI

Zašto je omiljeni hrvatski keks Nijemcima slađi nego Hrvatima: ‘Šokantno je koliko su vaši proizvodi kod nas jeftiniji‘

Čak i najpoznatiji hrvatski začin, Vegetu, stranci plaćaju jeftinije. No, tvrde stručnjaci, nije to samo hrvatski specijalitet

Ilustracija

 Duje Klaric/Cropix/Cropix

Hrvatska kava, hrvatski ajvar, hrvatske čokoladne napolitanke... Sve redom za Hrvate skuplje nego za strance. Primjerice, omiljeni čokoladni keks Nijemcima je slađi nego Hrvatima. Razlika u cijeni gotovo je jedan euro, piše Danas.hr.

"Kad naši ljudi dođu iz Njemačke, Poljske, Švicarske i vide cijenu hrvatskih proizvoda u Hrvatskoj ostaju zapanjeni i kažu da ne mogu vjerovati kako su ti proizvodi puno skuplji nego u zemlji u kojoj žive", kaže Dijana Kladar, odvjetnica iz Društva za zaštitu potrošača.

Čak i najpoznatiji hrvatski začin, Vegetu, stranci plaćaju jeftinije.

U Irskoj jedan kilogram stoji 5 i pol eura, u Njemačkoj 6 eura i 29 centi, a u Hrvatskoj 6 eura i 77 centi – što znači da je kilogram sušenog začina gotovo 10 kuna povoljniji Ircima, a Nijemcima nešto više od 3 kune.

No, tvrde stručnjaci, nije to samo hrvatski specijalitet.

"Toga imamo već 50-ak godina na primjeru Japana. To nije nikakva specijalnost Hrvatske, a to je i odluka poslodavca, a ne državna odluka", rekao je Slobodan Školnik, stručnjak za cijene u maloprodaji.

Podravka, koja je jedina od vodećih hrvatskih proizvođača odgovorila na upit novinara RTL-a, tvrdi da nema utjecaj na krajnju cijenu u Hrvatskoj, kao ni inozemstvu.

‘‘Podravkini proizvodi na različitim tržištima imaju različite prodajne cijene, što je rezultat brojnih čimbenika na koje ne možemo utjecati, poput marži trgovaca, razine pripadajućeg poreza, marketinških aktivnosti i slično‘‘, poručili su iz koprivničkog prehrambenog diva.

"Uglavnom se tu radi o osvajanju stranih tržišta gdje ti moraš na silu, pod cijenu da budeš manje profitabilan na stranim tržištima zauzimati tzv. tržišni udio. Možda im se neka tržišta ne isplate, ali računaju da će im se isplatiti nakon pet godina", dodao je Školnik.

"Vi možete napraviti promotivne kampanje i slično, ali to traje mjesec, dva ili tri... Ali ako godinu, tri ili 10 prodajete jeftinije onda to nije promotivno nego računate s time da ćete na tom tržištu manje zaraditi, drugačije rečeno da će potrošač proći bolje, ali da vam se isplati ako to na domaćem tržištu možete kompenzirati kroz veću cijenu", kaže Mladen Vedriš, ekonomski stručnjak i profesor na Visokom učilištu Effectus.

"To je dopušteno, iako je proizvođač u Hrvatskoj, on može slobodno odrediti cijenu koju će imati na našem tržištu, ili recimo na tržištu u Kini", zaključila je za Danas.hr Dijana Kladar.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. travanj 2024 18:52