POTROŠAČI NA UDARU

Za robu s AliExpressa velika je šansa da ćete PDV platiti dvaput. Saznali smo što se točno događa

U carinjenju robe male vrijednosti iz zemalja Trećeg svijeta od 1. studenoga na snazi su izmjene

Ilustracija

 dpa Picture-Alliance via AFP

Kao da nije dovoljno jednom platiti PDV na neku robu - no što u situacijama u kojima je potrošač to dužan učiniti čak dvaput?

Društvene mreže i redakcijski mailovi posljednjih su dana prepuni slučajeva potrošača koji se uglavnom svode na sljedeće: kupili su neku robu male vrijednosti putem AliExpressa, u sklopu cijene im je trgovac obračunao i PDV, no kad je roba stigla u Hrvatsku na carinu, dobili su rješenje da PDV plate još jednom.

"Prije desetak dana stigao je paket za koji mi je s carine stigla obavijest da moram platiti PDV, iako je već plaćen AliExpressu. Žalila sam se, ali kao da nisam jer su mi poručili neka se žalim trgovcu i neka mi on vrati PDV", napisala je jedna korisnica te objavila fotografiju računa iz kojeg je vidljivo da joj je naplaćena naknada za obradu paketa od 18,75 kuna te još 7,52 kune na ime poreza na dodanu vrijednosti, iako ga je već platila AliExpressu.

Mogućnost reklamacije

Kako doznajemo u neslužbenom razgovoru sa špediterima, dupla naplata PDV-a posljedica je izmjena koje su stupile na snagu 1. studenoga, a kojima je onemogućeno naknadno mijenjanje takozvanog PDV IOSS broja.

O čemu je zapravo riječ? Naime, kad potrošač naruči neku robu male vrijednosti putem interneta iz neke od zemalja Trećeg svijeta, trgovac ispunjava potrebnu dokumentaciju, između ostaloga i takozvani IOSS broj kojim se dokazuje je li prilikom kupovine već bio naplaćen PDV.

Naravno, nerijetko se događa da trgovci dostavljaju nečitku ili pak nepotpunu dokumentaciju iz koje nije bilo moguće iščitati je li PDV već plaćen pri naručivanju zbog čega bi špediter potrošaču opet naplatio PDV, a ovaj imao mogućnost reklamacije.

Ako je pritom špediteru mogao dostaviti dokaz da je PDV već jednom plaćen - dakle, račun iz kojega se to vidi - špediter bi naknadno u sustavu ispravio takozvani IOSS broj te donio rješenje kojim potrošača oslobađa od ponovnog plaćanja PDV-a.

Nova pravila EU

"No, izmjenama koje su stupile na snagu 1. studenoga, u sustavu više nije moguće naknadno mijenjati IOSS broj, što znači da potrošač, ako je trgovac pogrešno ispunio dokumentaciju, nažalost PDV mora platiti dvaput, a potom ima mogućnost tražiti povrat novca od prodavača.

Naravno, ako mu ovaj to odobri, što mislim da nije često", kaže jedan dobro upućeni izvor. Ovo je činovničkim jezikom objašnjeno i na stranicama Carinske uprave na kojoj se navodi kako je 1. studenoga dopunjen "Priručnik za uvoz i izvoz pošiljaka male vrijednosti", a kojima više neće biti dopušteno "mijenjanje, naknadno upisivanje ili brisanje PDV IOSS broja, nakon što je roba puštena."

Nova pravila, koja kažu naši sugovornici nisu donesena na razini Hrvatske, već EU, zapravo za grešku prodavača kažnjavaju potrošača od kojih mnogi, jer je riječ o robi male vrijednosti, nikad i ne zatraže povrat novca, čak i kad bi im trgovac to odobrio. Ipak, iskustva nekih korisnika na društvenim mrežama svjedoče kako im je AliExpress pristao vratiti novac, a ima i onih kojima PDV nije bio obračunat dvaput jer je trgovac, očito, pravilno ispunio deklaracije.

Kako su potvrdili iz Carinske uprave, naknadno je moguće mijenjati PDV IOSS broj samo ako je stigao od prodavatelja koji je jedini obvezan dostaviti broj carini. "Nemogućnost naknadnog upisivanja ili izmjene tog broja odnosi se na situacije kada taj broj nije na propisani način dostavljen u okviru propisane carinske deklaracije odnosno kada nije dostavljen od prodavatelja ili druge ovlaštene osobe", kazali su.

Podsjetimo, za uvoz robe male vrijednosti do 22 eura do 1. srpnja 2021. nije se plaćao PDV, no zatim je to oslobođenje ukinuto te je uveden poseban postupak oporezivanja za prodaju na daljinu dobara uvezenih iz trećih područja ili trećih zemalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. travanj 2024 08:34