DOBITNICI NAGRADE

Konzum, Dukat i Sana delikatese proglašeni ‘Najdonatorima‘: ‘Čestitke na izvanrednoj društvenoj odgovornosti‘

Veseli me činjenica da se povećala količina donirane hrane, jer to govori da se stvari razvijaju u dobrom smjeru, kaže Biljana Borzan

Dodjela nagrade ‘Najdonator‘

 Bernal Revert

Hrvatske tvrtke u prošloj godini donirale su hrane u prodajnoj vrijednosti od 27.610.857,12 kuna bez PDV-a. Tim povodom u organizaciji Mreže hrane i hrvatske eurozastupnice Biljane Borzan peti put održana je dodjela nagrade ‘‘Najdonator‘‘ za hrvatske tvrtke koje su u 2021. godini donirale najveću vrijednost hrane. Ponovno su to, peti put za redom, Konzum i Dukat u kategoriji velikih tvrtki te Sana delikatese, treći put za redom, u kategoriji mikro, malih i srednjih tvrtki.

- Dodjelom ove nagrade želimo pokazati da postoje firme koje su izrazito humanitarno angažirane i da građani znaju koje su to tvrtke. Vrijednost donirane hrane u prošloj godini nešto je manja u odnosu na 2020. godinu, kad je prijavljeno 29 milijuna kuna donacija, no ako se usporedi s 20 milijuna kuna koliko je donirano 2019., ipak se radi o značajnom povećanju. Čestitke nagrađenim tvrtkama i njihovim radnicima na izvanrednoj društvenoj odgovornosti, osobito jer smo zadnjih godina stalno u nekoj vrsti krize, a u teškim vremenima donirana hrana mnogima znači razliku između gladi i toplog obroka - rekla je Borzan, koja je u svom govoru pohvalila i angažman Ministarstva poljoprivrede RH u ovom području unazad dvije godine.

image

Nagrada ‘Najdonator‘

Bernal Revert

- Moram pohvaliti Ministarstvo poljoprivrede, jer su po pitanju sprečavanja bacanja hrane vrlo angažirani i proaktivni, imaju ljude koji razumiju u čemu je problem i što treba napraviti. Veseli me činjenica da se povećala količina donirane hrane, jer to govori da se stvari razvijaju u dobrom smjeru - istaknula je Borzan, čije je riječi potvrdio i Zoran Grozdanov, koordinator Mreže hrane, koji je na dodjeli nagrada za Najdonatora otkrio i kako ova platforma nakon sedam godina djelovanja prestaje s radom.

- Kad smo kretali s ovom pričom 2015., nismo imali pojma da bi to moglo doći do ovih razmjera. Nama je cilj bio da se doniranje hrane oslobodi PDV-a, a onda se proširila svijest o ovom problemu. Krenuli smo sa 7 milijuna kuna, a danas smo na stabilnih 20 milijuna. No ono što je još važnije je da smo pri kraju procesa pokretanja Banke hrane u čemu je Ministarstvo poljoprivrede unazad dvije godine napravilo odličan posao. Završen je natječaj za nositelja Banke hrane i do kraja godine ćemo znati tko će to biti, a do kraja 2023. godine projekt će biti pokrenut, što je još jedan pomak ka većem doniranju hrane - izjavio je Grozdanov i dodao:

- Mreža hrane, stoga, prestaje s radom jer smo primarno bili zagovaračko-aktivistička grupa koja je željela natjerati donositelje odluka da nešto naprave, oni su to napravili i sad je na donatorima, ministarstvu i civilnom sektoru da počnu uređivati cijeli sustav. Zahvaljujem se svima koji su bili uz nas na ovom putu, a osobito Biljani Borzan koja nam je najviše pomogla u podizanju svijesti o potrebi doniranja hrane - istaknuo je Grozdanov. U ime Konzuma, koji je donirao hrane prodajne vrijednosti 7.087.523 kuna bez PDV-a, što je najveća ukupna vrijednost donacija hrane među velikim tvrtkama u Hrvatskoj, nagradu je preuzela Mira Kraljić, voditeljica Odjela zaštite okoliša i prirode, koja je rekla kako su u prošloj godini donirali 330 tona hrane.

- To je rezultat procesa koje smo pokrenuli 2015. godine nakon što smo osvijestili činjenicu da Hrvati bacaju na tisuće tona hrane i od tad do danas kontinuirano doniramo hranu za pučke kuhinje, dječje domove i sve druge koji su u potrebi - kaže Kraljić, dok je Kristina Klarić Rubčić, voditeljica Korporativnih komunikacija Dukata, koji je u prošloj godini donirao hranu prodajne vrijednosti 2.071.271 kuna bez PDV-a, što je među velikim tvrtkama najveća ukupna vrijednost donacija hrane u odnosu na godišnji prihod, istaknula da su "od 2015. donirali 1605 tona hrane, a samo lani 187 tona dok je ukupna vrijednost naših donacija dosegla 22 milijuna kuna. A iza brojeva stoje ljudi: 52 tisuće potrebitih i 20-ak naših zaposlenika koji im redovito isporučuju donacije". Najveći donator u kategoriji mikro, malih i srednjih tvrtki, Sana delikatese, prošle godine je donirao hranu prodajne vrijednosti 88.073 kuna bez PDV-a, što čini 1.18 posto godišnjeg prihoda tvrtke.

image

Dodjela nagrade ‘Najdonator‘

Bernal Revert

- Za male tvrtke kao što je Sana, uz fokus na razvoj i kvalitetu poslovanja važno je njegovati i svjesnost o društveno odgovornom poslovanju. Mi se trudimo stvarati i održavati tu kulturu od početka poslovanja. Iako je ponekad organizacija doniranja zahtjevna te stvara dodatne troškove, ipak su svi članovi Sana tima izuzetno ponosni što to uspijevamo - rekla je direktorica tvrtke Silvija Repić.

Nedavno je, inače, Eurostat objavio rezultate prvog službenog istraživanja o bacanju hrane u EU, koji se odnose na 2020. godinu, a prema kojima je bačeno čak 57 milijuna tona hrane. Od toga u Hrvatskoj 286.379 tona, što je 0,5 posto od ukupne brojke.

- Brojke su ogromne. Ispada da 10 posto sve hrane koja dođe na europsko tržište završi na otpadu i to u situaciji kad je hrana radi inflacije i rata u Ukrajini sve skuplja. Pozitivno je što sad imamo službenu polazišnu točku za smanjenje količina bačene hrane. Države EU su se obvezale do 2030. prepoloviti te količine, znači da je cilj za Hrvatsku do tog datuma imati manje od 143 tisuće tona bačene hrane godišnje - istaknula je Biljana Borzan, koja je bila izvjestiteljica Europskog parlamenta za smanjenje bacanja i povećanje doniranja hrane.

Kad je, pak, riječ o količini po glavi stanovnika, najmanje se hrane baca u Sloveniji - 68 kg po stanovniku, a Hrvatska je odmah do sa 71 kg. Prosjek EU je, inače, 127 kg po glavi stanovnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 15:08