Nove strategije

Konkurencija Uberu: vlasnik Mercedes-Benza uložio 100 milijuna dolara u estonski Taxify

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.6.2018. u 10:00

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.6.2018. u 10:00

The new Mercedes-Benz 2015 C-Class is displayed during a private preview for media at the Westin Book Cadillac Hotel in Detroit, Michigan January 12, 2014, on the eve of the 2014 North American International Auto Show. REUTERS/Joshua Lott (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS) - GM1EA1D0SLA01
Joshua Lott / Ints Kalinis / REUTERS

Mercedes C klase i aplikacija Taxify

Vlasnik Mercedes-Benza, Daimler, uložio je u estonski startup Taxify više od 100 milijuna dolara, predvodeći najnoviju investicijsku rundu u kompaniju koja se pozicionira kao europski konkurent Ubera.

Nova vremena donijela su nove strategije za stare igrače: njemački automobilski div sve više ulaže i u novu rastuću globalnu industriju vožnje na zahtjev i car sharinga ili, kako oni kažu, u “portfelj usluga mobilnosti”.

Taxify je prikupio ukupno 175 milijuna dolara, već je izgradio mrežu u 40 gradova u Europi i Africi, a sada najavljuje veliko širenje i ulaganje u razvoj svoje tehnologije. Kako piše Financial Times, među ulagačima je i Didi Chuxing, “kineski Uber”, potom europski fond rizičnog kapitala Korelya Capital te Taavet Hinrikus, jedan od osnivača superuspješnog financijsko-tehnološkog startupa Transferwise (također pokrenutog u Estoniji).

Prema udjelu u Taxifyu, koji je ovim ulaganjem realizirao Daimler, valuacija tog startupa sada je premašila milijardu dolara. U mnogim gradovima još gube novac, ali najavljuju da će ove godine obaviti vožnji u vrijednosti od oko milijardu dolara. Osnivač i direktor Marcus Villig (24) tako je postao jedan od najmlađih vlasnika “jednoroga” u svijetu, kako se nazivaju tako vrijedni startupi.

Spremni za sve

Vilig je izjavio za FT da na Daimler gledaju kao na najprogresivniji od svih proizvođača automobila - i što se tiče usluge dijeljenja automobila i što se tiče razvoja autonomnih automobila. Uvažavanje je očito uzajamno, a Daimlerov će predstavnik sada ući i u Nadzorni odbor Taxifya.

Inače, Daimler je osnovao podružnicu Daimler Mobility Services i već uložio u uslugu MyTaxi, dostupnu sada u 11 zemalja od Njemačke i Britanije do Perua i Čilea, kupio američku aplikaciju za ride sharing Via, a među ostalim vodi i uslugu dijeljenja automobila Car2Go, koja se trenutno spaja s BMW-ovom uslugom DriveNow. Pritom se hvale i da je Mercedes opet na vrhu u premium segmentu tržišta te da su izrazito uspješni i spremni za sve scenarije koji dolaze.

- Automobilskom industrijom danas vladaju četiri megatrenda. Digitalizacija (i digitalna umreženost) vozila, autonomna vožnja, servisi poput car sharinga i razvoj električnih automobila. Sve više se oslanjamo na ta četiri megatrenda i tako će biti i u budućnosti. Do 2025. planiramo deset potpuno električnih modela u Mercedesovoj gami proizvoda. Čvrsta nam je namjera zadržati čelnu poziciju među njemačkim proizvođačima luksuznih automobila - kaže nam članica Uprave Daimlera Britta Seeger, koja je nedavno boravila u Hrvatskoj, kada je kompanija predstavila kompaktni pametni model Mercedesa u Trogiru. Kako je tada komentirala, sljedeća u nizu bit će im promocija novog električnog modela.

- Tijekom sljedećih nekoliko godina lansirat ćemo nekoliko novih električnih modela. Istodobno obilno investiramo i u naše motore na tradicionalna goriva i u njihovu hibridizaciju. Takva široka raznolikost daje nam vrlo snažan temelj za borbu s konkurentima - tumači strategiju Daimlera Britta Seeger i dodaje kako smatra da će i ubuduće prednost imati one kompanije koje će nuditi različite vrste vlasništva ili, pak, pristupa automobilima.

Afiniteti

- Ljudi će se, prema svojim afinitetima, odlučivati na dijeljenje automobila, uz potpuno odricanje od vlasništva, ili će, dodavati tu mogućnost. Spremni smo za to. Imamo car sharing ponudu, investitori smo u My Taxi, u razne druge varijante dijeljenja - naglašava Seeger.

Što se tiče samovozećih automobila, ona kaže kako je to jasan smjer razvoja industrije.

- Autonomni automobili važan su dio naše poslovne strategije. U planu nam je da prvi autonomni automobil bude spreman za proizvodnju u bliskoj budućnosti. Moramo, naravno, uzeti u obzir i razvoj cjelokupnog tržišta. Nijedan autonomni automobil ne može dobro funkcionirati dok se ne ispune određene pretpostavke. Potrebni su vam infrastruktura, precizne digitalne karte, zakonski okvir. Vjerojatno ćemo u ne tako dalekoj budućnosti vidjeti različite tipove automobila kako zajednički žive na cestama. Ali, trebat će vremena za razvoj ukupne infrastrukture prije nego što će automobili moći postati potpuno autonomni - pojašnjava Seeger.

Što se tiče sadašnjosti, Taxify očito savršeno odgovara njihovoj filozofiji. Ili, kako to kaže Marcus Villig: “Ovo je samo početak jer sve više i više ljudi odustaje od posjedovanja automobila i izabiru prijevoz na zahtjev”. O njima ćemo, očito, još mnogo čuti.

Startup su osnovala braća Marcus i Martin 2013. godine, a originalna vizija bila je da izgrade uslugu prijevoza na zahtjev za Estoniju s novcem koji su doslovce posudili od roditelja. Sada je Taxify već prisutan u 25 zemalja, a kako prenosi Techcrunch, imaju više od 500 tisuća vozača i više od 10 milijuna korisnika. Villig se pohvalio kako se broj vožnji udeseterostručio prošle godine.

Koja im je strategija? Donedavno je bila da ulaze na tržišta koja je već otvorio Uber ili slični servisi, dakle, kada je usluga dijeljenja prijevoza već u nekoj zemlji ili gradu prihvaćena kao koncept.

Prekretnica

- Mi tada ulazimo i poboljšamo uslugu uvodeći niže naknade i nudeći više vozačima i onima koji uslugu vožnje koriste. Ne želimo upadati u regulatorne nevolje i bacati milijune na lobističke bitke - objasnio je Marcus Villig Bloombergu prošle godine. Što će sada mijenjati u strategiji, tek treba vidjeti.

Za njih je, piše Techcrunch, prekretnica bila kada su kao investitora, u ranijoj ulagačkoj rundi prošlog ljeta, pridobili Didi Chuxing, kinesku kompaniju koja je iz Kine istjerala Uber preuzevši njihov tamošnji biznis. Kinezi su im, naime, omogućili pristup svojoj mreži znanja i iskustva. Didi Chuxing je u ekspanziji, a obilno ulaže u razne Uberove konkurente diljem svijeta (pa i u Americi) slično kao i u Taxify.

Niz zajedničkih projekata sa žestokim konkurentom BMW-om

U razvoju car sharinga Daimler je pokrenuo zajednički projekt s BMW-om, a te dvije kompanije su tradicionalno najveći konkurenti na tržištu. Članica Uprave Daimlera Britta Seeger odgovara kako su u osnovnom biznisu oni i dalje konkurenti.

- Surađujemo kada je riječ o biznisu dijeljenja automobila, gdje naše zajedničko znanje može dovesti do brzih rješenja. Surađujemo na razvoju baterija za električne automobile. To je jedno od ključnih pitanja budućnosti cijele industrije. I razvijamo multimodalni proces za klijente koji ne kreću na put vlastitim automobilom, nego koriste najbolje i najpraktičnije načine da stignu s jedne točke putovanja na drugu, pa biraju između vlaka, autobusa, aviona, automobila... Tu je važno imati odlične baze podataka i odlično mapiranje, kako biste klijentu mogli ponuditi punu uslugu navođenja prema cilju, koja ne mora nužno cijela biti u vašem automobilu, ali je riječ o vašem važnom korisniku. Naši ciljevi u tim razvojnim područjima su slični, naše znanje je veliko, a kada se ujedini znanje iz obje kompanije, ti se procesi značajno ubrzavaju. Ali u proizvodnji automobila, kao i na tržištu, mi smo i dalje žestoki konkurenti i to se neće mijenjati - poručuje.