Nedostatak radne snage

Začepio vam se WC ili se pokvario klima-uređaj? Majstora ćete čekati i do mjesec dana

AUTOR:

  • Saša Ljubičić / Slobodna Dalmacija

OBJAVLJENO:

8.8.2018. u 11:37

AUTOR:

  • Saša Ljubičić / Slobodna Dalmacija

OBJAVLJENO:

8.8.2018. u 11:37

Damjan Tadić / Ilustracija/HANZA MEDIA

Serviseri klima-uređaja osobito su traženi meštri

Pucamo li po šavovima zbog nedostatka radne snage? Na vrhuncu sezone nemoguće je do bravara, servisera klima-uređaja, majstora koji bi vam odčepili cijevi ili zatvorili pipu što dosadno kapa danima, piše Slobodna Dalmacija.

Ljudi za hitne intervencije ne mogu na sve strane, a svi bi da im se pomogne što prije; jednome su se zaključali gosti na terasi, pa jauče "ajme meni ma'ko moja", drugome se začepio WC, voda koja je izašla kroz sifon pretvorila mu apartman u labuđe jezero. Gosti ne žele platiti smještaj i još traže odštetu. Ima li uopće rješenja za ovakve situacije?

– Iskreno, kratko i jasno: nema – kaže predsjednica Sekcije zajednice obiteljskog smještaja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori ŽK Split - Martina Nimac Kalcina.

– Najgore je sa serviserima klima-uređaja. Nitko se ne želi kuhati na ovim vrućinama, a kad se klima-uređaj pokvari, kad krene kapati, nemate koga pozvati u pomoć. Problem je što ljudi ne žele odbiti posao pa vas zatežu. Tvrde da se strpite tri-četiri dana, a kad ih opet nazovete, ispričavaju se jer im se posao koji već rade odužio. Dotle vi ne možete ništa, a vaš posao zbog kvara pati. Jedino što mogu savjetovati iznajmljivačima koje snađu ovakvi problemi jest da tijekom godine pohrane u mobitel brojeve svih majstora koje poznaju ili za koje su čuli, pa kad ih zadesi nevolja, uporno nazivaju jednog po jednog. Tko zna, možda im se i posreći – veli Nimac Kalcina, a piše Slobodna Dalmacija.

S bravarima će teško upaliti i po loto sistemu, jer na 180 tisuća Splićana i nekih tridesetak tisuća gostiju u prosjeku ljeti – za poslove te vrste, tvrdi naš sugovornik, registrirane su samo dvije tvrtke.

– I zato u idućih mjesec dana ja ni uz najbolju volju ne mogu nikome pomoći – žali nam se najpoznatiji splitski bravar Zlatko Brlek, vlasnik tvrtke "Ključ Expert", specijalizirane za sigurnosne sisteme i opremu, servis brava i cilindara, izradu svih vrsta ključeva. Brlek nam objašnjava da postoji nekoliko uzroka ovog velikog problema koje vlasti još nisu detektirale, ni ponudile pravo rješenje za njega.

– Prvi problem je što se djelatnika ne može pronaći ni pod razno. Krenuo sam ga tražiti još ove zime, i ništa od svega. Za ovaj posao nema kvalificirane radne snage, što znači da najmanje dvije godine moram nekoga učiti poslu da bi proniknuo u osnove zanata, a za to vrijeme ljudi zovu, traže pomoć, sve je više hitnih intervencija. Prava je istina da se često iza srednjoškolskih diploma ne krije nikakvo znanje jer je praksa potpuno zanemarena, i da smo prisiljeni učiti ljude zanatu dok obavljamo svoje redovite poslove, a to je jednostavno fizički nemoguće – veli Brlek i podvlači da je preskupa država zakomplicirala problem s radnom snagom.

– Uzmimo primjer da želite dobro platiti radnika. Na deset tisuća kuna plaće, državi morate dati još toliko?! Tu onda nema ekonomske računice, to traži veliko povećanje posla, a to se jednostavno ne može izdržati, pa se zato ljudi odlučuju raditi u sivoj zoni. Onda imate na dvije registrirane tvrtke koje se u Splitu bave ovim poslom i "faturetaše", međutim, oni često nisu ni opremljeni za sve vrste kvarova, niti ih znaju otkloniti, jer rade po principu "drži bure vodu dok majstori ne odu". I na kraju jedan komunalni problem koji ništa manje nije važan, a to je nedostatak parkirnih mjesta u Splitu. Zbog toga ja teškom mukom odlazim na intervencije u centar grada, od kojih ću, ne riješi li se nešto u dogledno vrijeme, morati skroz odustati. Dok oslobađam ljude koji su se zaključali, "pauk" mi nosi auto?! Isto rade i gostima, što je antireklama za naš turizam. Umjesto da riješe problem parkiranja koji eskalira zadnjih dvadeset godina, oni se bave njegovim posljedicama – ubada iskusni poduzetnik Brlek u samo središte problema – neefikasnu državu i jedinice lokalne uprave i samouprave koje nisu u stanju osigurati infrastrukturu za turizam što iz ljeta u ljeto buja, dok se, na sramotu svih nas, ne uruši kao kula od karata.

U tvrtki "Goran & Zoran", čiji se djelatnici bave najviše pražnjenjem septičkih jama, posao se u ljetnim mjesecima povećava.

– Morate biti svjesni toga da su gužve na cestama u ovo doba godine velike, da se promet utrostruči i da oni koji nas žele angažirati moraju biti strpljivi. No, unatoč svemu, stižemo obaviti sve što se od nas traži, i smatram da nas ima dovoljno da pokrijemo naše područje. Pravi savjet građanima je da na vrijeme kontroliraju svoje septičke jame, a ne da čekaju zadnji tren, pa u špici sezone imaju problem koji onda treba hitno riješiti – kaže Zoran Periš.

Što se klima-uređaja tiče, tu je situacija najdelikatnija i građani, zbog gore navedenih problema, moraju biti vrlo oprezni pri odabiru uređaja.

– Zbog ekoloških mjera koje je nametnuo EU, tu se dogodio jedan specifičan problem. Ako vam iscuri plin R410, da vam ga nadopune, platit ćete 600 kuna plus ruke serviseru, pa vam se trošak penje na tisuću kuna, što je puno u odnosu na ukupnu cijenu klima-uređaja. Mi zato prodajemo samo visokosofisticirane uređaje marki "Gree" i "Mitsubishi", kod kojih se koristi plin R32, i tu se njegova dopuna plaća samo 60 kuna. Ljudi nas ljeti zovu sa svih strana da im pomognemo oko klima-uređaja drugih marki, ali to u principu ne radimo zbog navedenog problema. Nas je u "Deltronu" 67 zaposlenih, i spremni smo pomoći čak i onda kad otkazuju veliki sistemi u nekom hotelu, jer u roku od 24 sata problem rješavamo zamjenskim, mobilnim klimama, ali jedino ako su u pitanju proizvođači "Gree" i "Mitsubishi". U ostalim slučajevima se jednostavno ne želimo petljati, iako ljudi očajnički zovu da im se pomogne, jer ne možemo jamčiti da će rezervni dijelovi za takve uređaje biti dostupni – kaže član Uprave "Deltrona" Ivica Bašić, i potvrđuje da su serviseri klima danas vrlo cijenjeni jer je potražnja za njima veća od ponude na tržištu radne snage. Naravoučenije, dragi čitatelji, glasi – čuvajmo dobrog meštra ko zjenicu oka svoga, ruke mu se pozlatile.