Brzorastuće tržište

Trgovina državljanstvom je industrija teška 25 mlrd. $, evo koliko košta čija putovnica

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

11.10.2019. u 8:35

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

11.10.2019. u 8:35

Bruno Konjević / CROPIX

Ilustracija, putovnice

Osim što se dobiva rođenjem i što se može izgubiti, danas se državljanstvo može i zaraditi te kupiti, a da je riječ o sve, kako piše BBC, nejasnijem konceptu jasno pokazuje činjenica da je trgovina državljanstvom danas globalna industrija vrijedna 25 milijardi dolara, odnosno 22,8 milijardi eura.

- Tradicionalna ideja o državljanstvu je zaostala. To je jedna od rijetkih stvari na svijetu koju još uvijek vežemo uz krvno srodstvo ili mjesto rođenja - smatra Christian Kalin, švicarski odvjetnik i član uprave Henley&Partnersa, jednog od najvećih svjetskih aktera na tom brzorastućem tržištu. Oni zapravo pomažu bogatim pojedincima i njihovim obiteljima da dobiju boravište ili državljanstvo u drugim zemljama.

- Sustav nije pošten jer ono gdje smo rođeni i tko nas je rodio nema veze s našim sposobnostima ili talentima nego čistom srećom. Zašto ne bi državljanstvo tretirali kao članstvo? Zašto bi bilo pogrešno primiti talentirane ljude koji će doprinijeti zemlji? - dodao je Kalin kojem je već dan nadimak “Gospodin putovnica”.

Jedno od najvećih svjetskih tržišta državljanstva je Hong Kong, što ne čudi kada se u obzir uzme broj kineskih stanovnika. Sve više ima ih dvije, a neki čak i po tri putovnice jer, kako je za BBC objasnio MJ, trgovac državljanstva u toj zemlji, “ne osjećaju se sigurnima u Kini i žele pristup Europi te tamo otvoriti bankovni račun, kupiti nekretninu ili osnovati tvrtku”. Zapravo, velik dio Azije, Rusije i Bliskog istoka priželjkuje državljanstvo neke od europskih zemalja kako bi se mogli slobodno kretati i poslovati u svim državama članicama Europske unije.

Cijene državljanstava

Stoga ne iznenađuje što je državljanstvo postalo kompetitivno svjetsko tržište, a za mnoge male ili otočne države, poput onih u Karibima, cijena njihove putovnice iznosi otprilike 150.000 dolara.

Crna Gora svoje državljanstvo naplaćuje 350.000 dolara, 250.000 eura potrebno je investirati u razvojni program zemlje, dok prijavnica za državljanstvo košta dodatnih 100.000 eura. Onaj tko, pak, želi portugalsko, španjolsko ili mađarsko državljanstvo, mora kupiti nekretninu ili državne obveznice, a to će ga stajati 350.000 eura u Portugalu, odnosno oko 500.000 eura u Španjolskoj.

Oko 500.000 eura potrebno je potrošiti i za bugarsko državljanstvo, dok malteško košta gotovo milijun eura. Samo državljanstvo na Malti zapravo stoji 650.000 eura, no potrebno je imati i nekretninu vrijednu najmanje 350.000 eura i to punih pet godina. Ako je riječ o obitelji, državljanstvo za supruga/u košta dodatnih 25.000 eura, a za nevjenčanu djecu od 18 do 25 godina i roditelje koji ovise o osobi koja se prijavljuje za malteško državljanstvo treba platiti još 50.000 eura po osobi.

Cipar, pak, kontinuirano mijenja cijene svog državljanstva. Samu prodaju putovnice ta je zemlja uvela 2012. kada je bila na rubu bankrota pa je državljanstvo po ubrzanom postupku dijelila za direktnu investiciju od deset milijuna eura. Godinu dana kasnije ta se otočna država našla u velikom korupcijskom skandalu te su joj banke uzele strani (pretežito ruski) novac. Budući da je to za Cipar značilo još dublje financijske probleme, vlada je spustila cijenu ciparske putovnice na tri milijuna eura vrijedno direktno ulaganje. Kasnije je cijena dodatno pala te je danas potrebno uložiti dva milijuna eura te na ciparskom teritoriju posjedovati nekretninu od barem 500.000 eura.

SAD svoje državljanstvo, kako navodi BBC, prodaje za poslovnu investiciju između 500.000 i milijun dolara, odnosno 455.000 i 910.000 eura, te za stvaranje barem deset radnih mjesta. Radna mjesta su uvjet i za austrijsku putovnicu. Preciznije, potrebna je “značajna direktna investicija” u kompaniju koja zapošljava ili joj kontinuirano raste izvoz, a uz ulaganje obvezni je i “izuzetni doprinos zemlji” poput razvoja novih tehnologija ili stvaranje velikog broja radnih mjesta.