Velika škrtica

Telekomi mi ugovor mogu podvaliti bez potpisa, ali to ne vrijedi i kod raskida?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

31.10.2018. u 9:29

AUTOR:

OBJAVLJENO:

31.10.2018. u 9:29

Zagreb, 050917.
Jedan dan sa zaposlenim na opcim informacijama.
Na fotografiji: call centar
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
CROPIX

“Eh, kako to mislite - samo usmenom izjavom?”, začuđeno me pita djelatnica call centra jednog telekoma.

Preko telefona čujem kako je zinula.

Svašta je dosad doživjela, ali bezobraznicu poput mene već dugo nije imala s druge strane linije.

“Pa tako, lijepo. Tražim mogućnost da ugovor s vašom tvrtkom raskinem samo putem usmene izjave, isto onako kako vam je dozvoljeno s korisnicima sklapati poslove”, smireno progovaram osluškujući prigušeni hihot koji do mene dopire negdje s druge strane žice.

Lijepo joj kažem: ne želim slati nikakve potpisane zahtjeve, preslike osobnih iskaznica, rodne listove i porezne kartice - naprosto prekinimo taj odnos na isti način kako smo ga i sklopili, prije godinu dana kad me telefonski zahaltala neka preekstatična djelatnica kojoj sam “da” rekla samo da je što prije skinem s linije.

Nažalost, prema Zakonu o zaštiti potrošača, samo izgovaranje ova dva slova već je bilo dovoljno da se ugovor između mene i teleoperatera smatra sklopljenim, i to bez ikakvog dodatnog potpisa, detaljnije provjere identiteta ili bespotrebnog birokratiziranja.

Gdje je pravda?

Istina, telekom mi je još kasnije elektronskom poštom bio dužan poslati na uvid opće uvjete i primjerak ugovora, ali da bi se “posao” smatrao sklopljenim, nije im bio potreban potpisani primjerak niti ikakva dodatna suglasnost.

A kakva je situacija kad čovjek poželi taj odnos raskinuti?

Recimo, odluči prijeći na novog, jeftinijeg operatera pa svoj telekom poželi obavijestiti o raskidu ugovora?

Kako su za Jutarnji list pojasnili u vodećim teleoperaterima prisutnima na domaćem tržištu, niti jedan od njih ne nudi mogućnost raskida ugovora isključivo usmenim putem - iako itekako rado koriste zakonsku mogućnost sklapanja novih ugovora na taj jednostavan način.

“Sukladno trenutno važećim propisima koji reguliraju zaštitu potrošača i elektroničko komunikacijske usluge, raskid ugovora samo uz usmeni pristanak nije predviđen, s obzirom na veliku mogućnost zlouporabe i štetne posljedice - prestanak rada elektroničke komunikacijske usluge, koje nije moguće naknadno otkloniti”, stoji u pojašnjenju Hrvatskog Telekoma kojem smo uputili upit u vezi s praksom raskida ugovora.

Doista je duhovito kako se u HT-u pozivaju na činjenicu da bi raskid ugovora isključivo usmenim putem predstavljao mogućnost zloupotrebe ove prakse, a istovremeno itekako prakticiraju proces sklapanja ugovora usmenim putem, za koji je čak i službeno potvrđeno da je jedna od češće zloupotrebljavanih praksi prilikom sklapanja poslovnih ugovora.

Među posljednjima je o tome u svom izvješću o radu za 2017. godinu izvijestila Agencija za zaštitu osobnih podataka, otkrivši kako je u periodu od godinu dana zaprimila čak 40 zahtjeva korisnika koji su osporavali da su s telekomima “ušli” u neku vrstu ugovornog odnosa - i to najčešće u slučajevima ugovora sklopljenih na daljinu, odnosno izvan poslovnih prostorija tvrtke.

Ugovor na daljinu

Agencija je zabilježila čak i slučaj korisnika na čije je ime, u kratkim razmacima, najednom sklopljeno nekoliko pretplatničkih ugovora, ali niti jedna od tih zloupotreba dosad nije pretjerano zabrinjavala telekome, kao niti autore domaćih legislativa.

Na sličan način o raskidu ugovora razmišljaju i u telekomu A1, iz kojeg stiže pojašnjenje ovog procesa.

“Zahtjev za raskid pretplatničkog ugovora može se podnijeti slanjem obavijesti o raskidu poštom, elektroničkim putem, telefaksom ili potpisivanjem zahtjeva za raskid pretplatničkog ugovora na ovlaštenom prodajno-poslovnom mjestu, sukladno Općim uvjetima poslovanja trgovca. Ako se zahtjev za raskid šalje elektroničkim putem, e-mail adresa mora biti verificirana i takav zahtjev ne treba biti potpisan od korisnika. Verificiranim e-mailom smatra se mail koji je naveden na ugovoru ili je naknadno potvrđen trgovcu sukladno internoj proceduri. Telefonskim putem nije moguće raskinuti ugovor sklopljen na daljinu. Procedura za raskid pretplatničkog ugovora propisana je općim uvjetima poslovanja A1 Hrvatska koji su sastavni dio svakog pretplatničkog ugovora”, piše u odgovoru u kojem izbjegavaju pojasniti iz kojeg to točno razloga ne dopuštaju raskid ugovora isključivo telefonskim putem.

Kanal raskida

Kako doznajem u Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne komunikacije, poznatijoj kao HAKOM - domaće telekome baš nikakvi propisi ne priječe da uvedu takvu praksu, ali se može samo nagađati o razlozima zašto je nisu uveli.

“Raskid ugovora isključivo telefonskim putem dozvoljen je, ali operateri nisu izabrali u svoje opće uvjete poslovanja uvrstiti tu opciju”, poručuju iz HAKOM-a dodatno pojašnjavajući pravila igre.

Zakonska obveza koja stoji pred operaterima, nastavljaju, pretpostavlja da korisnicima moraju omogućiti barem jedan kanal raskida ugovora elektroničkim putem bez dolaska u poslovnicu dok raskid ugovora telefonom izrijekom nije propisan.

“U ovom trenutku mogućnost raskida ugovora telefonom nije propisana kao obveza, ali operatori mogu odlučiti omogućiti i ovakav način raskida, pri čemu, naravno, moraju poduzeti sve mjere kako bi spriječili zloupotrebu osobnih podataka korisnika”, tvrde u HAKOM-u.

Za dobrobit potrošača, tu bi praksu hitno trebalo izmijeniti jer nitko ne bi smio podržavati zakon koji favorizira - telekome.

 

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]