Omogućava HUB

Tamna strana interneta: tri vrste fake oglasa koje trebate ignorirati

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.1.2017. u 0:00

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.1.2017. u 0:00

Chicago, Illinois, USA -- May 11, 2004: Workman on ladder in front of construction fence. The fence is covered by a mural of celebrity Oprah Winfrey.
Getty Images

Ilustracija

Prva stvar koju većina od nas radi kad otvori oči i prije nego što odemo na spavanje vrlo vjerojatno je provjeravanje feeda na Facebooku, Instagramu ili Snapchatu. Čini se kao da Facebook točno zna što nam treba, pa će nam tako pokazati jeftini online shop s odjećom za vježbanje ako smo se baš odlučili pokrenuti, svečanim haljinama ako se pripremamo za svadbu ili igračkom za bebe ako nam je u obitelji novi član. To je dobro, a ono što je loše: ne biste vjerovali koliko je takvih shopova zapravo lažno. Ne samo na Facebooku nego svugdje na Internetu. Lažno na način da nikad neće dobiti ono što ste naručili i platili ili lažno da ćete dobiti kopiju ekstremno lošije kvalitete od onog što se reklamiralo. To se događa jer Facebok ne provjerava oglasne sadržaje, a neprestano je na meti lažnih vijesti i oglasa. Fake news haraju u posljednjih nekoliko godina - postale su učinkovito oružje u geopolitičkim ali i lokalnim igrama za moć i vlast. Međutim, lažni oglasi, lažne reklame, puno su starija i opasnija vrsta internetske prijevare.

Lucijan Carić, stručnjak za sigurnost na internetu, upozorava: «Nikad nije dovoljno ponavljati očito: ne vjerujte svemu što vidite na internetu i uvijek budite sumnjičavi oko motiva osobe koja vam nešto prezentira. Nemojte prosljeđivati svojim prijateljima linkove na neprovjerene stranice koje vam žele prodati nešto što zvuči predobro da bi bilo istinito. Ako tako zvuči – onda često doista tako i je».

Evo nekoliko različitih oblika lažnih oglasa.

ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI?


1. KAKO OTKRITI LAŽNE OPRAH WINFREY?

Prije desetak godina, poznati TV doktor Oz i Oprah Winfrey u njenom su talk showu raspravljali o pozitivnim efektima prirodnih antioksidansa poput acai bobica. Brojne tvrtke koje prodaju taj proizvod itekako su im bile zahvalne na pohvalama pred milijunskim gledateljstvom i stavile na svoje oglase «preporučuju Oprah i dr. Oz». Njih dvoje su itekako utjecajne osobe, poznate diljem cijelog svijeta i nesumnjivo su privukli značajan broj kupaca. Iako su podigli tužbu protiv proizvođača koji su koristili njihovo ime bez dopuštenja, novčanu odštetu nisu uspjeli dobiti zbog zamršene strukture ilegalnih oglasa. Prošlog Božića na Instagramu se pojavila stranica na kojoj Oprah navodno dijeli 5000 dolara svima koji ostave svoje podatke jer eto, želi im uljepšati blagdane. Televizijska zvijezda molila je ljude da ne nasjedaju na tu prevaru i prate samo njene verificirane profile.

Dr. Oz u svojoj emisiji već pet godina svaku epizodu završava upozorenjem da on sam ne reklamira i ne preporučuje nikakve proizvode, da je sve takvo što se pojavi obična prevara. Pozvao je gledatelje da prijave lažne oglase, a posljedica toga bilo je zatvaranje više od tisuću web stranica. No, anketa provedena prošle godine je pokazala da većina ljudi još uvijek vjeruje kako je određene proizvode preporučio dr. Oz. Njega je to razljutilo i obratio se trojici tehnoloških divova za pomoć oko ulanjanja lažnih internetskih oglasa na što su Google i Amazon rekli kako im je jednostavno preskupo boriti se protiv plime dvojbenih reklama, a Facebook je uveo mogućnost prijavljivanja lažnih oglasa.

Oprah, dr. Oz i slične svjetski poznate osobe kojima želimo vjerovati najčešća su meta lažnih oglasa. Uvijek treba provjeriti na njihovim sigurnim kanalima reklamiraju li neki proizvod ili netko želi zaraditi na njihovom imenu.


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


2. RECITE NE ČUDESNIM TABLETAMA ZA MRŠAVLJENJE

«Koristila sam Reductil i u dva mjeseca skinula kilogram i pola, a reklamirali su četiri do osam kilograma. Uz to, srce mi je preskakalo kao ludo, cijelo vrijeme. Već tada sam čula da su ga povukli iz nekih država jer može uzrokovati srčani udar pa sam prestala koristiti. Nešto kasnije objavljena je vijest o povlačenju s tržišta jer je smrtno opasan», ispričala nam je 41-godišnjakinja koja je prije osam godina koristila čarobne pilule za mršavljenje.

Kaže kako joj se to jednostavno učinio kao najlakši put, a nakon što je shvatila koliko to opasno može biti bacila se na bicikliranje i normalno skinula suvišne kilograme.

Druga sugovornica, koja također nije htjela da joj otkrijemo identitet, na Facebooku je vidjela reklamu za čokoladice za mršavljenje.

«Pomislila sam wow, čokolada koju obožavam, a neće me udebljati nego ću smršaviti. Potrošila sam 600 kuna u tri mjeseca, a nisam izgubila doslovno ni grama. Uz to, neprestano me bolio trbuh, osjećala sam se naduto i teško. Apsolutno nevjerojatna prevara», ispričala je.

Prošle godine uhićena je kriminalna skupina koja je u Kini radila ilegalne dijetne pilule. Uhićeno je deset osoba koji su na lažnim tabletama za mršavljenje zaradili više od 1,5 milijuna dolara. Lijepo je vjerovati da se može učinkovito smršaviti zahvaljujući čarobnim pilulama, bez da ustanete s kauča ili izbacite peciva i čokoladu s jelovnika. No, ove tablete sadržavale su zabranjenu supstancu, sibutramin hidroklorid, koja povećava rizik od srčanog udara. Nakon što su se kupci požalili na neučinkovitost, ekipa je jednostavno poduplala količinu zabranjene supstance.

Ako na Facebooku često komentirate tekstove o debljini i proizvodima za mršavljenje vjerojatnije je da će vas oglašivači bombardirati oglasima o magičnim preparatima za bezbolno skidanje kilograma. Naravno, oglašivači neće preuzeti odgovornost za moguće zdravstvene nuspojave jer oni samo šire sadržaj. Također, ni Facebook neće odgovarati jer nisu oni miksali tablete u nekom podrumu. No, imaju itekako veliku ulogu u širenju prijevara na internetu i trebali bi preuzeti barem dio odgovornosti.


3. VJERUJETE LI DA KYLIE JENNER DOISTA VOLI SVE PROIZVODE KOJE REKLAMIRA?

Najmlađa članica medijski utjecajnog klana Kardashian-Jenner Kylie po popularnosti na društvenim mrežama odavno je prestigla sestru Kim. Ima svoju kozmetičku liniju koja se rasproda doslovno u minutama nakon predstavljanja nove kolekcije. Kylie ima 120 milijuna pratitelja na Instagramu pa ne čudi da se kompanije trgaju za suradnju. Tako je 21-godišnjakinja trenutno na svakoj fotografiji u Adidasu, prošle godine je bila zaluđena Supreme odjećom, a prije dvije godine je bila zaštitno lice Pume. Ako je suditi po njenom Instagramu, obožava i proizvode za mršavljenje, koji su navodno zaslužni za njen ravan trbuh. Tako je reklamirala tablete za mršavljenje, čajeve za smanjenje udjela masnoće pa čak i flastere za ravnanje trbuha. Ne, Kylie to sve ne objavljuje jer stvarno vjeruje u takve proizvode. Za svaku takvu objavu spremit će u džep milijun dolara, iznos koji američki predsjednik zaradi tek nakon dvije godine vladanja državom. Zato – razmislite kad kupujete proizvod uvjereni da vaš omiljeni celebrity to doista koristi...


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg