Što oni rade, a drugi ne?

Ovo je šest razloga zašto je jedino Ikea uspjela u globalnom širenju svojih trgovina

AUTOR:

OBJAVLJENO:

31.7.2018. u 17:03

AUTOR:

OBJAVLJENO:

31.7.2018. u 17:03

, Image: 191487248, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Ilustracija

Ikea samo što nije otvorila svoju prvu poslovnicu u Indiji, što je samo po sebi jako velika vijest jer se europski prodavači moraju itekako potruditi da bi prošli indijsku birokraciju, a posebno se teško izboriti za dobru lokaciju. To će biti 37 država u kojoj Ikea ima svoju trgovinu, što vjerojatno nije uspjelo nikome osim lancima brze prehrane i Ujedinjenim Narodima, piše Forbes.

Američke kompanije nikada nisu bile previše uspješne kada su otvorile trgovinu van matične države, a najgore im je uvijek išlo u Kini i Aziji. Ništa bolje nije išlo ni europskim trgovinama – dovoljno se prisjetiti da je Marks & Spencer i Carrefour zatvorili sve inozemne poslovnice jer je prodaja bila očajna. Tesco se pokušao probiti do Europe, Azije, sjeverne Amerike u više navrata, no nikad nije upalilo, jedino gdje su se barem nekako zadržali je Meksiko i Kina.

Pa koja je tajna uspjeha Ikee?

1. Dolaze s malog tržišta u Švedskoj pa su od samih početaka znali da će uspjeti tek ako otvore trgovine vani. Gotovo od samog početka, internacionalna ekspanzija je bila dio strategije, a ne tek nešto što im je palo na pamet naknadno, nakon što su iscrpili matično tržište.

2. Strpljivost je bio jedan od glavnih principa kompanije tijekom širenja van granica. Prva trgovina Ikee u SAD-u je otvorena 1985. godine, a za drugu se čekalo godinama. Čak i danas, na ogromnom tržištu SAD-a posluje samo 45 trgovina. U Indiji su strpljivo čekali prave uvjete za otvorenje, dok drugi razmišljali na način “prvo otvori, a kasnije promisli”.

3. Ikea je pažljivo razmišljala o očuvanju cjelokupnog ambijenta u koju god državu dođu, ali je svejedno lagano prilagodila trgovine uvjetima u koje dolaze. Tako će trgovine u Indiji nuditi uslugu slaganja namještaja kod samog kupca, što je svojevrsni presedan za lanac koji je poznat po do-it-yourself tradiciji. U SAD-u su prilagodili veličine plahti i posteljine američkim veličinama kreveta.

4. Dizajn njihovih proizvoda je neutralan što je odlično jer je mnogo trgovačkih lanaca pokušalo drugim zemljama prodati dizajn namijenjen njihovima. Jednostavne, čiste linije popularne su među svim država svijeta.

5. I samo ime je dio globalne strategije. Ako vaša trgovina ima ime koje se teško izgovara i u drugim državama nema smisla, teško da će ga prihvatiti van granica.

6. I zadnje, Ikea ima nevjerojatno dobar model proizvodnje. Dijelove kupuju u zemlji gdje posluju pa su im odmah dostupni, a njima je jeftinije i brže doći do njih.

Kada se trgovina u Indiji napokon otvori, nema sumnje da neke stvari neće ići jednostavno. Švedske mesne okruglice vjerojatno se neće jesti u zemlji čiji ljudi ne jedu govedinu, a vjerojatno im se neće ni svidjeti svi proizvodi. Ali Ikea će toga postati svjesna puno prije ikoga drugog u trgovini.