Velika škrtica

Operateri telefonom više neće moći sklopiti ugovor bez pisane suglasnosti

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.11.2018. u 11:31

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.11.2018. u 11:31

Zagreb, 050917.
Jedan dan sa zaposlenim na opcim informacijama.
Na fotografiji: call centar
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
CROPIX

Bude li malo sreće, već sljedeća godina trebala bi biti nešto povoljnija za sve korisnike mobilnih usluga, s obzirom na to da će na tržištu, neslužbeno doznaje Jutarnji list, nastupiti određene izmjene.

Najveće novosti odnose se na novitete koji će, nakon godina upozoravanja od strane udruga za zaštitu potrošača, ući u Zakon o zaštiti potrošača čiji primjerak posljednjih izmjena, s datumom 8. studenim, u posjedu ima Jutarnji list.

Ministarstvo gospodarstva, naime, odlučilo je izmjenama tog Zakona poboljšati uvjete za sve korisnike usluga teleoperatera, i to na način da će i oni sada, prilikom sklapanja ugovora izvan poslovnice, biti obvezni od korisnika dobiti neku vrstu potvrde da su suglasni sa sklapanjem ugovora.

Dosad je, naime, Zakonom u članku 66a, stavku 3 bilo propisano da za teleoperatere vrijedi izuzeće, što je značilo da su s korisnicima mogli sklopiti pretplatnički ugovor samo na temelju usmene potvrde korisnika te nakon obveznog slanja ugovora i općih pravila.

Teret na trgovcu

U posljednjoj verziji Izmjena i dopuna Zakona o zaštiti potrošača sada je taj stavak 3 uklonjen, a umjesto njega stoji kako se ugovor smatra sklopljenim nakon što potrošač trgovcu dostavi potvrdu suglasnosti o sklapanju ugovora, a na trgovcu ostaje teret dokazivanja da je tu potvrdu doista i dobio.

Osim ovih zakonskih izmjena, koje će poboljšati položaj potrošača, nove izmjene na tržištu dogodit će se i zahvaljujući izmjenama Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga, koje priprema HAKOM.

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti, naime, priprema izmjene postojećeg propisa koji, pojednostavljeno rečeno, regulira obveze i odnos između operatera i potrošača, a neke od njih potaknuli su i posljednji tekstovi objavljeni u Jutarnjem listu koji su se bavili načinima na koji operateri reguliraju raskid ugovora s korisnicima.

Konkretnije, HAKOM razmišlja, potvrdili su nam, o uvođenju mogućnosti raskida pretplatničkog ugovora putem telefona, i to na način da pravilnikom operaterima propiše da moraju korisnicima dopustiti raskid ugovora identičan načinu kako je ugovor sklopljen, što su operateri dosad izbjegavali, tražeći od korisnika slanje pisanih zahtjeva, kao i dokumentacije.

Isti raskid 

“Mi nećemo ići tako daleko da bismo im pravilnikom nametali raskid ugovora telefonom, ali razmišljamo uvesti pravilo da se mora omogućiti raskid identičan načinu sklapanja pa sad ostaje vidjeti kako će to operateri provesti u djelo. Načelno, nema nikakvog razloga zašto se i raskid ugovora ne bi obavljao telefonskim putem, na način identičan sklapanju. Dakle, da korisnik operatera obavijesti da želi raskid ugovora, a operater mu potom elektroničkom poštom ili nekako drugačije pošalje obavijest o raskidu”, doznaje Jutarnji iz ove agencije.

Ova izmjena, ipak, nije jedina koja će od sljedeće godine nastupiti na tržištu elektroničke komunikacije jer HAKOM u istom pravilniku planira izmjene i nekih drugih članaka koji se odnose na duljinu rokova ili njihovo nepostojanje kod određenih postupaka, jednako kao i pravednije postupanje kod prijave kvarova.

“Neki su rokovi predugački, a neki ne postoje. Recimo, maksimalni rok za raskid ugovora u nepokretnoj mreži je danas 12 dana i predugačak je. Rok za promjenu tarife kod istog operatora, koja je u stvari novi ugovor jer se usluge pružaju po novim uvjetima, danas ne postoji jer je u domeni poslovne politike operatora.

Međutim, utvrdili smo da ima slučajeva u kojima korisnici bezrazložno dugo čekaju promjenu tarife, pogotovo ako je promjena na jeftiniju tarifu. Definiranjem roka operator ne bi više mogao odugovlačiti bez posljedica, a potrebno je i jasnije propisati rokove u kojem operator mora privremeno isključiti korisnika na njegov zahtjev”, stoji u odgovoru HAKOM-a koji također planira uvesti rokove i za otklanjanja kvarova na mreži.

Zasad je propisan maksimalan rok u kojem operater mora otkloniti kvarove na uređajima, a sada se također razmišlja isto uvesti i za kvarove na mreži, pojašnjavaju.

Nova pravila od sljedeće godine najvjerojatnije će vrijediti i kod postupka sklapanja pretplatničkog ugovora koji će operateri morati obavljati uz pomoć unificiranog, unaprijed sastavljenog obrasca koji će biti identičan za sve operatere.

Budući troškovi

HAKOM trenutno, naime, operaterima propisuje isključivo elemente koje ugovor mora imati, ali ne i točan način kako on treba izgledati pa oni gdjekad u njima propuste navesti sve detalje koji se odnose na buduće troškove, računajući na to da je u ugovoru dovoljno navesti samo iznos naknade, ali ne i ostale informacije koje utječu na mjesečne račune.

Izmjenama pravilnika napokon će se doskočiti i ovoj praksi, i to na način da će HAKOM od operatera najvjerojatnije tražiti da u obrascu ugovora navedu i ostale elemente koji utječu na mjesečne troškove kao što su naknade za uspostave poziva ili, recimo, naknade za pozive izvan mreže, zatim uštede koje korisnik ostvaruje kroz različite vrste popusta, ali i točan datum kad istječe ugovor, jer ova informacija korisnicima često nedostaje.

Najavljene odredbe, nadaju se u HAKOM-u, trebale bi zaživjeti negdje s krajem ove godine, a postoji mogućnost I da će se, umjesto u izmjene postojećeg pravilnika, ići u donošenje potpuno novog.

Djeci više neće smjeti biti dostupan sadržaj za odrasle

U HAKOM-u najavljuju i posebno uređenje tržišta usluga s posebnom tarifom, a najviše su zabrinuti zbog činjenice da je djeci dostupan sadržaj za odrasle bez znanja ili kontrole njihovih roditelja.

“Razmatramo da svi brojevi i kratki kodovi usluga s posebnom tarifom, isključivo oni koji mogu biti štetni za djecu (kao što su brojevi za odrasle koji počinju s 064), budu unaprijed automatski blokirani od strane operatora, sve dok korisnik sam ne zatraži deblokadu. Tada roditelji ne bi morali toliko brinuti stižu li njihovoj djeci neprimjerene poruke ili može li doći do nekog neplaniranog troška. Slanje ili primanje poruka ili pozivi na te brojeve ne bi radili dok se ne aktiviraju”, pojašnjavaju iz ove agencije.