Velika škrtica

Operateri na domaćem tržištu naplaćuju naknadu za odustajanje od priključka i do 600 kuna

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.8.2018. u 16:18

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.8.2018. u 16:18

, Image: 141259752, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Ilustracija

Kad su u pitanju teleoperateri i naknade koje naplaćuju, najviše se buke obično diže oko prilično skupog prijevremenog raskida ugovora, sve dok mi jedna čitateljica nije skrenula pažnju na posve specifičnu naknadu koju je nedavno platila.

Priča ide ovako.

Predala je zahtjev jednom operateru za njihove 3 u 1 usluge, ali se u međuvremenu predomislila, prestala im se javljati na telefon te ugovor naprosto sklopila s nekim drugim, povoljnijim ponuditeljem.

Sve dok joj koji tjedan nakon toga na vrata nije stigao poštar s čestitkom: onaj operater kojeg je tako bezobrazno zavaljala, na kućnu joj je adresu lijepo ispostavio račun nazvavši ga “naknada za odustajanje od priključka”, i to u iznosu od 450 kuna s PDV-om.

Uzalud pritužba

Čitateljica je poludjela, nazvala u njihov call centar, požalila se, ali sve uzaludno - naknada je propisana općim uvjetima i cjenikom operatera - i više joj nitko, pa čak niti famozni HAKOM, ne može sačuvati tih nekoliko stotina kuna.

Cijela stvar pritom je posve legalna te jasno propisana u pravilnicima poslovanja operatera, pa se prije odlučivanja za instalacijom nečije usluge, ipak valja malo bolje upoznati s pravilima igre.

Konkretno, danas korisnik može zatražiti usluge operatera na dva načina: može to učiniti u njegovoj trgovini ili izvan nje - recimo, telefonski ili na cesti, s prodajnim predstavnikom koji ga je “zahaltao” i uvalio mu neku uslugu.

U ovom prvom slučaju, kad ste nečije usluge došli zatražiti baš u njihovo prodajno predstavništvo, operateru kojeg ste odabrali - neovisno o tome je li riječ o Vipnetu, HT-u, Optimi ili Iskonu - predat ćete potpisani “zahtjev za zasnivanjem pretplatničkog ugovora”, a računat će se da vaš pretplatnički ugovor počinje teći od trenutka kad vas operater povratno obavijesti da je vaš zahtjev - prihvaćen.

Optima za prihvaćanje (ili odbijanje) zahtjeva propisuje rok od 30, Iskon 25, a HT 15 dana, a jedino se kod predaje zahtjeva za usluge Vipneta na prodajnom mjestu operatera smatra da je pretplatnički ugovor počeo teći odmah, s činom potpisivanja zahtjeva za sklapanje ugovora.

Svi operateri pritom su vam ostavili šansu da od naručene usluge odustanete, ali to možete napraviti bez plaćanja naknade za odustajanje samo u točno propisanom periodu.

Konkretno, od HT-ovih, Iskonovih i Optiminih usluga bez naknade možete odustati sve do trenutka dok vas nisu obavijestili da su prihvatili vašu uslugu, a Vipnet je ovaj “grace period” propisao na nešto drukčiji način, pa tako od, primjerice, naručenih Bnet-ovih usluga možete bez naknade odustati “najkasnije 48 sati prije ugovorenog termina započinjanja instalacije uređaja”, o čemu vas operater na vrijeme mora obavijestiti.

Za sva odustajanja nakon ovih propisanih rokova, operateri imaju puno pravo naplatiti vam naknadu za odustajanje od instalacije koja je propisana u njihovim cjenicima.

Neki operateri imaju u cjenicima točno definiranu naknadu za odustajanje. Primjerice, za Iskon iznosi 360, za Vipnet 507,11 kuna, a Optima i HT naknadu računaju malo drukčije.

Za odustajanje od HT-ovih usluga nakon prihvaćanja vašeg zahtjeva, tvrtka će vam zapravo naplatiti puni trošak instalacije, koji će za ADSL uslugu iznositi 562,50 kuna, a za telefonski priključak, ovisno o vrsti ugovora, od jedne do 625 kuna.

Stvari su “najtajnovitije” kod Optima telekoma koji propisuje da se naknada za odustajanje od priključka naplaćuje sukladno “realnim troškovima”, no nejasno je što bi ti realni troškovi, ako se instalacija priključka još nije dogodila, zapravo bili.

Iz razgovora sa stručnjacima iz ovog područja, doznajem da je za korisnike usluga u pravilu najbolje zahtjev za zasnivanje pretplatničkog odnosa podnositi izvan poslovnice, i to telefonom.

Ovdje se, prema zakonu, računa da vaš pretplatnički odnos s operaterom počinje teći točno u trenutku kad ste telefonski izrazili želju za nečijim uslugama, no prema Zakonu o zaštiti potrošača, operater vam nakon toga na vašu kućnu adresu mora na uvid poslati potvrdu o sklapanju ugovora kao i njegove detalje te ugovorene cijene.

Kad ih primite, zakon vam dopušta 14 dana da se od tražene usluge iz bilo kojeg razloga predomislite, što bi trebao biti sasvim dovoljan period da se upoznate s uvjetima proizvoda koji ste naručili.

A gdje je ugovor?

Zanimljivo je pritom, kažu naši sugovornici, da mnogi operateri nakon telefonskog sklapanja ugovora korisnicima na kućnu adresu zapravo nikad ne pošalju detalje ugovora jer ih moraju slati preporučenom poštom (kako bi ostao trag da ih je korisnik primio), a to mnogima zna biti preskupo.

Ova škrtost operatera zapravo je povoljna za korisnike: ako operater ne može dokazati da vam je poslao detalje ugovora, slobodni ste ga raskinuti u periodu od godinu dana, što mnogi koji ovu “caku” znaju i koriste.

Za kraj, evo i jedan savjet.

Ako se bojite da vam netko telefonski ne uvali neku uslugu koju zapravo ne želite, registrirajte svoj broj telefona u registar NE ZOVI, i stvar je riješena. U tom slučaju čak i ako ste telefonski pristali na neku uslugu, zakon će tumačiti da vam ona nije ni smjela biti ponuđena pa će raskid ugovora ipak biti nešto lakši - i znatno jeftiniji.

Naknade za odustajanje od priključka

VIPNET

507,11 kuna

ISKON

360 kuna

HT

- odustajanje nakon prihvaćanja zahtjeva naplaćuje se u iznosu cijene instalacije, što za ADSL iznosi 562,50, a telefonski priključak između 1 i 625 kuna

OPTIMA

odustajanje nakon prihvaćanja zahtjeva podrazumijeva naplatu “realnih troškova”, ali ne zna se koliko oni iznose