Oporavak

Hrvati u 3 dana potrošili 1,8 mlrd. kn, prosinačka potrošnja premašit će pretkriznu 2008.

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

27.12.2018. u 17:14

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

27.12.2018. u 17:14

Customers shop in the brand new Old Navy store in Times Square in New York on opening day, Friday, October 6, 2017. The Gap announced it will open 60 Old Navy stores and Athleta, shuttering some Gap and Banana Republic stores. The company is moving away from malls which are not attracting customers anymore and more street-level retail., Image: 369513682, License: Rights-managed, Restrictions: WORLD RIGHTS excluding USA - Fee Payable Upon Reproduction - For queries contact Avalon.red - sales@avalon.red London: +44 (0) 20 7421 6000 Los Angeles: +1 (310) 822 0419 Berlin: +49 (0) 30 76 212 251 Madrid: +34 91 533 4289, Model Release: no, Credit line: Profimedia, UPPA News
Profimedia, UPPA News

Ilustracija

Hrvatski građani potrošit će tijekom prosinca ove godine u trgovinama oko trinaest milijardi i 500 milijuna kuna, što je oko milijardu kuna viša potrošnja u odnosu na isto razdoblje lani, procijenila je jučer direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Tomislava Ravlić.

Ako se prognoze HGK pokažu točnima, ovogodišnja prosinačka potrošnja prvi puta će premašiti onu iz pretkrizne 2008.

U prilog procjenama Komore idu objavljeni podaci državnih institucija koje evidentiraju potrošnju u trgovinama o računima koje su trgovci izdali tijekom 21., 22. i 23. prosinca. U ta tri dana izdano je gotovo dvadeset milijuna računa s ukupnim iznosom na njima od milijardu i 826 milijuna kuna.

Prema istim izvorima, rast broja izdanih računa u trima ovogodišnjim predbožićnim danima iznosio je 19 posto u odnosu na isto razdoblje u 2107. I potrošnja je u promatranim razdobljima ove godine bila veća, i to za 29 posto u odnosu na prošlu godinu.

Popisi za kupnju

Za konačnu ocjenu o prosinačkim kretanjima u trgovini i ponašanju potrošača, valja sačekati rezultate za Badnjak 24. prosinca, kao i za preostale dane u godini. No, izneseni podaci o blagdanskoj potrošnji upućuju na nastavak trenda rasta prihoda naših trgovaca.

Naime, prema posljednjem izvješću Državnog zavoda za statistiku, promet u trgovini na malo neprekidno raste 50 mjeseci, zaključno s listopadom ove godine, dok se podaci za studeni još obrađuju. U listopadu ove godine promet u trgovini na malo bio je 4,5 posto veći nego u prethodnome mjesecu. Pritom u DZS-u napominju kako je najveći utjecaj na rast prihoda trgovaca u listopadu ove godine imao rast prodaje goriva.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori najveći doprinos rastu potrošnje vide u poreznom rasterećenju građana.

- Imali smo i dobru turističku sezonu, što također ide u prilog ovogodišnjem rekordnom prosincu - napomenula je direktorica HGK za trgovinu, uz dodatak da će svoj doprinos potrošnji dati i povećanje neoporezivoga dijela za božićnice i regres budući da je sve više poslodavaca odlučilo radnicima isplatiti dodatnu plaću, veće božićnice ili bonuse.

Anketiravši potrošače o božićnoj potrošnji u 2017., HGK je došao do podataka da je oko 39 posto potrošača za blagdanske poklone potrošilo između 100 i 500 kuna, dok je daljnjih 31 posto u istu svrhu odvojilo do 1000 kuna. Više od tisuću kuna u božićne poklone investiralo je devet posto ispitanika, a 21 posto njih nije kupilo ništa ili je potrošilo manje od 100 kuna.

Prema podacima Komore, za prošlogodišnji Božić najviše se kupovalo igračke, kozmetiku, obuću i odjeću te delikatesne prehrambene proizvode.

- I ove godine očekujemo slične popise za kupnju uoči Božića. No, u usporedbi sa zapadnim europskim zemljama, gdje ipak daruju nešto luksuznije poklone, naši su građani ipak više okrenuti praktičnim darovima - komentirala je Tomislava Ravlić.

Trgovina na malo

Unatoč prosinačkom ‘prebacivanju’ do sada rekordne 2008. po pitanju potrošnje kućanstava u trgovinama, u HGK procjenjuju da na razini cijele godine prihodi trgovine na malo ni ove godine neće premašiti prihode iz 2008. U prosincu 2016. promet u trgovinama na malo dosegao je 12 milijardi kuna, što je bilo povećanje za 500 milijuna kuna u odnosu na prosinac 2015. i prvo povećanje prometa u maloprodaji, prema podacima HGK-a, nakon 2011. i četverogodišnje stagnacije. U prosincu 2009. vrijednost prometa u trgovini na malo HGK je procjenjivala na iznos između devet i deset milijardi kuna.