Omogućava HUB

Fake online dućani: evo kako ih prepoznati u 4 koraka

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 15:23

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 15:23

Criminal hiding behind a mask turns up on computer screen asking the owner for money. Concept of phishing and ransomware, where the computer has all files on the harddrive encrypted and the victims need to pay a ransom in order to get their files unlocked. The computer stands on a table.
Getty Images/iStockphoto

Ilustracija

Blagdansko se vrijeme bliži, a Facebook dućani niču kao gljive. Prepoznat ćete ih. Prodaju trenirke s velikim Adidas ili Nike znakovima, sjajne Gucci torbice ili pak kvalitetne Uggsice koje neće promočiti. Njihova je odjeća i obuća neuobičajeno jeftina, a baš traje i prigodna akcija. Dakako, prodaja fake robe je sasvim legitimna, ima svoje kupce i puno Facebook dućana i webshopova na tome pošteno i savjesno zarađuje. Međutim, postoje i oni koji iskorištavaju lakovjerne kupce. Svoje neugodno iskustvo s jednim takvim dućanom na Facebooku ispričala nam je djevojka iz Rijeke koja je željela ostati anonimna. Iza dućana stajao je prevarant, a Facebook stranica je početkom godine izbrisana.

- Prodavali su trenerke za koje sam svjesna da nisu original, već kopija po relativno dobrim cijenama. Nikada nisam naručivala robu preko FB prije ovoga slučaja, a vidjela sam da stranica ima dosta lajkova – počela je mlada Riječanka govoreći da joj se dućan koji je imao kvalitetne fotografije, pa čak i mladića i djevojku modele činio kredibilnim. Preko chata je na Facebooku naručila 2 kompleta trenerki po akcijskim cijenama. Kada je došlo vrijeme za dogovor oko plaćanja, trgovci su, tvrdi, zahtjevali uplatu unaprijed.

- Uplate nam se vrše još danas, sutra nam dolazi roba koju moramo platiti od uplata te poslati vama preporučenom pošiljkom na adresu – ljubazno su napisali iz lažnog dućana ostavljajući podatke za uplatu. Ne sluteći prijevaru, Riječanka je novac uplatila i javila se povratno da je uplata izvršena. Međutim, pošiljka s trenirkama nikad nije došla na njezinu adresu.

Priča djevojke iz Rijeke, dakako, nije jedina, a rezultati su poražavajući. Naime, samo četvrtina ljudi koji redovno kupuju putem Interneta odustaje od transakcije ukoliko ih online trgovina ne uvjeri da su potpuno sigurni, kažu stručnjaci.

Evo kako se zaštiti i otkriti fake online dućane...

1.Tražite uplatu pouzećem

Za svaku kupovinu preko Facebooka, Njuškala, Mojekrpice.hr uplata pouzećem još uvijek je najsigurnija. Proizvod platite tek kada vam ga poštar dostavi na vrata i kada se uvjerite da to stvarno jest proizvod koji ste naručili i potom platite. Možete tražiti i preuzimanje licem u lice od prodavača i na mjestu platiti proizvod. Traži li vas netko na takvim stranicama da unaprijed platite proizvod, kao što je to bilo u slučaju djevojke koja nam se obratila, bez obzira koliko uvjerljiva priča bila, uvijek promislite dvaput.

Ono što možete jest:

  • istražite malo tvrtku kojoj želite dati novac. Zapitajte se: gdje se nalaze? Je li adresa sjedišta stvarna? Postoji li tvrtka na tom kućnom broju u stvarnom svijetu, je li registrirana u zemlji u kojoj joj je sjedište?

 

  • pogledajte što se na Internetu i na društvenim mrežama o njima pišu ljudi koji su s njima već poslovali. Ako je negativno – jasno je, izbjegavajte ih. No, ako su ti natpisi pozitivni, pretjerano pozitivni ili tih pozitivnih ima nerazmjerno previše i to je sumnjivo jer dotični online trgovac vjerojatno nekom plaća da piše takve komentare, što može značiti da roba koju nudi nije one kvalitete kakvu opisuje.

 


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


2.Pažljivo čitajte što piše

Bacite oko na samu web adresu online dućana u softveru kojim pregledavate sadržaje na Internetu (to može biti Internet Explorer, Firefox, Opera, Chrome, Safari, itd) i pogledajte sadrži li ta web adresa pravopisne pogreške ili neobične riječi. Ako uočite takvo što – riječ je lažnoj web stranici. Također, slova mogu biti dodana tako da se jedva zamijeti. Primjerice, umjesto [email protected], adresa pošte bit će napisana kao [email protected]. Većina neće ni primijetiti slovo “u” u nazivu. Prevaranti će vas pokušati uvjeriti da su kredibilna stranica, no uvijek se može primijetiti da se trude malo previše. Kao u primjeru dolje: nekoliko se puta spominje da je vaša uplata sigurna, a povrat novca zajamčen. Vaš je račun, jedan od nekoliko milijuna dnevno obrađenih, potpisao čak i sam predsjednik i CEO PayPala Daniel Schulman. Pa tko im ne bi uplatio?

Screenshot
 

3.Važnost slova S

Adresa web odredišta online trgovca (tzv. URL) obavezno treba počinjati slovima HTTPS:// i biti označena zelenom bojom. Internetske stranice koje se oslanjaju samo na HTTP protokol komuniciraju tako da podatke šalju kakvi jesu, bez šifriranja, što znači da ih svi, koji ih znaju presresti, jednostavno mogu pročitati. Zato se u elektroničkoj trgovini danas koristi HTTPS. Slovo S predstavlja oznaku za sigurnost (SSL - Secure Sockets Layer zaštita) i, u osnovi, znači da štiti informacije koje kolaju mrežom nad mrežama od tuđih pogleda tako što ih šifrira prije nego odu s vašeg računala i dešifrira tek kad dođu na željeno računalo. Google Chrome će vas sam upozoriti kad pristupite neku web stranicu koja komunicira s nesigurnim "običnim" HTTP protokolom. Webshopovi s takvim URL-om poput http://www.tufast-sem.de/ obično ne ulijevaju povjerenje.

Screenshot


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


4.Transakcija

Ostavljajte što manje informacija. Niti jednoj online trgovini na ovom planetu nije potreban vaš OIB. Zato, pažljivo čitajte formular koji morate ispuniti kako biste obavili željenu transakciju i ispunite samo ono što je nužno da biste obavili kupovinu. Nakon toga, kad obavite samu kupovinu, svakako zahtijevajte da vam potvrde transakciju i opišu proceduru koju ćete morati obaviti u slučaju da vam naručeni proizvod ne stigne na kućnu adresu. Ukoliko u tome bude izmotavanja, savjetujemo oprez.


 

Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg