Navike

'Današnji kupci ne prate police, morate im poslati obavijest na mobitel'

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

23.10.2019. u 15:58

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

23.10.2019. u 15:58

Zagreb, 171215. Radnicka 49.
Otvorenje novog shopping centra Super Konzum na Radnickoj cesti.
Na fotografiji: prodaja cjedjenih sokova.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Ilustracija

- Kada odrastu, naša djeca i unuci više neće kupovati u dućanima. Oni neće stavljati proizvode u kolica niti će čekati u redovima. Supermarketi i fizičke trgovine zastarjeli su modeli poslovanja koji gube svrhu - upozorio je Jean-Jacques Vandenheede, futurolog i stručnjak za trendove u maloprodaji, pripadnike tog sektora u Hrvatskoj, koji su se jučer okupili na petom izdanju zagrebačkog FMCG Retail Summita.

Iako se čini da digitalizacija društva stvara probleme trgovačkim lancima samo u SAD-u i Velikoj Britaniji, puna dvorana Plaza Event Centra, u kojoj se u utorak tražila stolica više, jasan je dokaz da je taj trend prešao i hrvatske granice. Potrošač je danas, kako je pojasnio Vandenheede, sam svoj gazda. On je samostalan, zna što želi i gdje to pronaći.

Centri mode

- Jednako kao što su YouTube i Instagram zamijenili Pariz i New York kao centre mode, tako su i pametni uređaji i aplikacije postali centri trgovine - ustvrdio je i dodao da se cijela maloprodajna industrija tome treba prilagoditi što je prije moguće. Konkretan prijedlog za prilagodbu dala je Natalija Verbič, voditeljica marketinga u Marsu za tržište zapadnog Balkana.

- Svoje proizvode prodajete generacijama koje ne skidaju oči s mobitela čak ni dok kupuju u trgovinama. Potrošači danas više ne gledaju u police dućana, pa tako više niti ne kupuju ono što nisu namjeravali kupiti. Stoga ih treba nečim iznenaditi i privući njihovu pozornost - tvrdi Verbič.

Kako je pojasnila, gotovo 90 posto kupaca danas koristi mobitel tijekom kupnje namirnica, a 68 posto smatra da su obavijesti koje im dolaze na pametni telefon dok su u trgovini puno korisnije od tradicionalnih letaka koje dobivaju izvan dućana. Budući da bi čak 72 posto potrošača kupilo određeni proizvod da im tijekom kupovine na mobitel stigne obavijest o trenutnoj akciji u supermarketu u kojem se nalaze, više je nego jasno što bi trgovački lanci trebali učiniti da postignu rast prodaje.

Ipak, treba imati na umu, dodao je Vandenheede, da je kupcima potrebno pet do sedam godina da se priviknu na određenu promjenu u njihovim omiljenim dućanima, što u Lijepoj našoj možemo vidjeti na primjeru samoposlužnih blagajni. Iako je riječ o veoma popularnoj opciji izbjegavanja dugačkih redova u supermarketima diljem svijeta, predviđa se da će ih više od polovice Hrvata koristiti tek 2025. No, kako je istaknuo, zato ih je i trebalo uvesti danas.

Rezultati 2025.

- Ako želite provesti smislenu i uspješnu promjenu čiji će se rezultati vidjeti 2025., već kasnite - rekao je Vandenheede. Danas putem weba kupujemo ono što ne možemo pronaći u trgovinama te, logično, od toga najviše profitiraju mali trgovci i proizvođači, koji trenutno bilježe najveći rast prodaje. Kozmetički i higijenski proizvodi, kao i proizvodi za ljubimce, kako doznajemo, najpopularniji su artikli koje kupujemo iz udobnosti svojeg doma. Online kupnjom prodaje se više od 25 posto proizvoda iz tih sektora, a kako je objasnio specijalist za trendove u maloprodaji, “kada online trgovina dođe do 20 posto određenog tržišta, taj sektor propada u klasičnim dućanima”. Uskoro će se to, predviđa, dogoditi sa svim artiklima koje nalazimo u trgovačkim lancima. - Pogrešno je na e-trgovinu gledati kao na dodatak fizičkoj trgovini. Riječ je o potpuno novom modelu poslovanja u kojem je ključno imati konstantno niže cijene - zaključio je belgijski futurolog.