Dnevni report Gojka Drljače

Uspješno testirano revolucionarno cjepivo za Covid, ali je pitanje što donosi nova tehnika

Moderna uspješno testirala revolucionarno cjepivo za Covid na 45 ljudi, ali je pitanje što sve donosi mRNA tehnika
Ilustracija
 Profimedia, Sciencephoto RM

Ključna jutarnja vijest u najvažnijim svjetskim poslovnim medijima (Bloomberg, The Financial Times) jest da je eksperimentalno cjepivo kompanije Moderna uspjelo proizvesti očekivanu imunološku reakciju kod 45 sudionika istraživanja koje je prošlo tzv. peer review. Radi se o prvoj, ranoj fazi testiranja cjepiva za COVID-19 zarazu na ljudima američke biotehnološke kompanije čiji su rezultati objavljeni u časopisu New England Journal of Medicine. Nakon objave te informacije cijena dionica Moderne već je počela značajno rasti. Objava ovog novog istraživanja podržala je inicijalne informacije Moderne još iz ožujka bazirane na osam pacijenata. Iz Moderne su naglasili kako je njihov kandidat za cjepivo (mRNA-1237) izazvao „robusnu imunološku reakciju u svim dozama“ te sada kreću u fazu dva ispitivanja kako bi dokazali da njihova vakcina može značajno smanjiti rizik obolijevanja od COVID-19 zaraze. Moderna je primila 483 milijuna dolara od američkih vlasti kako bi razvijala cjepivo. Ono što je intrigantno u ovoj priči jest pozicioniranje ove informacije u poslovnim medijima, kao i oduševljena reakcija dioničkog tržišta. Radi se, naime, o vrsti cjepiva kakva se do sada nije razvijala. Bazira se na tzv. mRNA tehnici koja prebacuje genetski kod virusa u ljudske stanice kako bi naš imunološki sustav naučili odgovarati napadaču, SARS-CoV-2 virusu.

Ubacivanje mRNA odnosno genetskog koda virusa u naše stanice kako bi proizvodile proteine virusa metoda je cjepljenja koja još nije odobrena za primjenu na ljudima, a istraživači Moderne su nakon 15 dana od cjepljenja utvrdili prisutnost antitijela kod ispitanika, dok su nakon 57 dana konstatirali višu razinu antitijela nego što je imala grupa 38 pacijenata koji su se oporavili od blagog oblika COVID-19 bolesti. Isto tako, utvrdili su određenu razinu reakcije T-stanica, kao zasebnog dijela ljudskog imunološkog sustava. No, s obzirom na to da se radi o novoj tehnici, teško je procijeniti što to točno znači.

Što se tiče posljedica kod vakcinacije kod 45 sudionika, istraživanje navodi kako je polovina imamo osjećaj iscrpljenosti, glavobolje, podrhtavanje i bolove u mišićima. Te nuspojave su se pogoršavale nakon druge injekcije. Nepoznati su dugoročni učinci ove nove tehnike vakcinacije.

Preporuke za dnevno štivo:

Tko financira Svjetsku zdravstvenu organizaciju?

18. travanj 2024 17:03