Stanislav Kogiku/AFP
komentar

Traže se digitalni poslovni lideri. Što to doista znači?

Svaki suvremeni digitalni lider mora biti svjestan da je analogno doba iza nas
Piše: Vedran AntoljakObjavljeno: 08. lipanj 2021. 16:37

U današnjem digitalnom dobu dioničari i vlasnici poduzeća svjesni su činjenice da jedino digitalno osviješteni lideri mogu osigurati rast i razvoj uspješnih poduzeća. Takvi lideri mogu identificirati prilike u okruženju te pronaći odgovarajuće načine na koje će svojim poduzećima omogućiti napredak u digitalnom gospodarstvu. Stoga kod sve više uspješnih hrvatskih poduzeća vidimo razvoj digitalnih kompetencija članova uprava i izvršnih direktora kao ključni strateški prioritet. Međutim, "digitaliziranje" mentalnog sklopa postojećih menadžera nikako nije lako i jednostavno. Alternativa tomu je pronalaženje novih digitalnih lidera na tržištu s već razvijenim digitalnim vještinama, koji posjeduju iskustva digitalne transformacije, razvoj digitalnih poduzeća te inovativnih rješenja temeljenih na suvremenim poslovnim modelima i korištenju digitalnih tehnologija u poslovanju.

Koje sposobnosti mora imati suvremeni član uprave ili izvršni direktor?

Poduzeća se danas suočavaju sa stotinama novih konkurentskih prijetnji. Novi digitalni proizvodi i usluge na tržište ulaze gotovo onoliko brzo koliko ih poduzeća mogu zamisliti. Ulagači financiraju tisuće startupa koji ciljaju naše tržišne udjele i koji pronalaze inovativne načine kako da od nas preuzmu što veći dio prihoda. Koristeći digitalne tehnologije u kombinaciji s inovativnim poslovnim modelima, konkurenti više ne dolaze samo iz naše industrije, nego vrebaju iz drugih industrija koje prije digitalnog doba nisu bile ni blizu tržištima na kojima ostvaruje prihod vaše poduzeće.

Stoga svaki suvremeni digitalni lider mora biti svjestan da je analogno doba iza nas i da je nužno digitalno transformirati poslovanje. U tom smislu, takva osoba mora dobro razumjeti razlike i koristi analognog i digitalnog načina poslovanja, kako digitalna disrupcija može utjecati na poslovanje poduzeća te na koji način najbolje primijeniti digitalne mogućnosti u smislu njihova punog strateškog utjecaja. Suvremeni lider mora biti sposoban propitati sve tradicionalne modele i pristupe poslovanju, bez obzira na to da je možda upravo taj zastarjeli model poslovanja zaslužan za dosadašnji rast i razvoj poduzeća. S druge strane, ona ili on trebaju biti hrabri i podupirati eksperimentiranja inovativnijim poslovnim modelima i promjenama koje im ne mogu dati jamstvo da će biti uspješni na tržištu. Ali jedino takvim pristupom možemo osigurati agilnost poduzeća i spremnost na brzu reakciju na promjene tržišta i navika potrošača. Posebnu pažnju lider treba posvetiti potencijalnom razmatranju novih poslovnih modela, znati kako izgraditi agilnu organizacijsku kulturu naklonjenu promjenama te stvaranju mentalnog sklopa poduzeća koji je sklon inovacijama.

Uz obvezne poslovne kompetencije na ključnim područjima poput marketinga, financija ili prodaje, suvremeni lider mora znati procijeniti na koji način digitalne tehnologije predstavljaju potencijalne koristi za poslovanje poduzeća. Premda suvremeni članovi uprava ili izvršni direktori ne trebaju biti inženjeri ili programeri, oni moraju razumjeti glavne tehnološke trendove i inovativne poslovne aplikacije. Preduvjet je da takve osobe posjeduju barem osnovno znanje s područja tehnologije koja su primarno važna za njihovu industriju, poput umjetne inteligencije (AI), interneta stvari (IoT), blockchaina, 5G, društvenih mreža i druge digitalnih tehnologija.

Kada pričamo o ulaganjima u razvoj poslovanja, s obzirom na vrlo dinamičnu prirodu digitalnog doba, mnogi se digitalni projekti i ulaganja neće isplatiti. Stoga digitalni lideri moraju razumjeti potrebu za razvojem većeg portfelja investicija i shvatiti pogreške kao nužan dio eksperimentiranja u poslovanju. Takvi postupci i način poslovanja pokreću kulturu učenja, brzinu i transparentnost oko ulaganja. Tako se postiže okruženje koje može brzo počinjati ulaganja, ali i odustajati od onih koja se pokažu lošijima, poput aktivnosti na tržištima kapitala.

Na kraju, suvremeni član uprave ili izvršni direktor poduzeća mora imati mentalni sklop sklon promjenama te visoku razinu sposobnosti stvaranja organizacijske kulture koja se ne boji rasti i razvijati u nestabilnom okruženju.

Linker
15. lipanj 2021 20:11