Dnevni report Gojka Drljače

Nijemci najavili 'rat' Tesli? 'Ako oni proizvedu 500.000 vozila, mi ćemo 1,5 milijun'

Nijemci najavili 'rat' Tesli? 'Ako oni proizvedu 500.000 vozila, mi ćemo 1,5 milijun'
 Odd ANDERSEN / AFP

Genijalni srpski izumitelj porijeklom iz Hrvatske koji je patentirao 278 izuma pa ipak umro siromašan 1943. godine vjerojatno je zamišljao kako će izgledati daleka električna budućnost, ali nekako je malo vjerojatno, s obzirom na ono s čime se bavio u znanosti, da je naslućivao kako će proizvođač automobila s najvećom vrijednošću na svijetu nositi njegovo prezime. Tesla, kompanija koju je osnovao i vodi Elon Musk, trenutačno vrijedi 379 milijardi dolara ili 1,25 puta više nego što bi zajedno vrijedili druga dva najveća proizvođača automobila na svijetu; Toyota i Volkswagen. Je li aktualna tržišna valuacija Tesle najveći pojedinačni balon u povijesti dioničkih tržišta? Iako je jasno kako fundamentalni pokazatelji Tesline dionice u potpunosti odudaraju od cijene dionice, odgovor na ovo pitanje ipak nije jednostavan jer cijena dionice Tesle uporno raste bez obzira na logična zapažanja analitičara o njihovoj „realnoj vrijednosti“.

Lako je, primjerice, primijetiti kako Toyota i Volkswagen zajedno proizvode 21,8 milijuna automobila te su tako generirali slobodni cash flow od 15,6 milijardi eura u 2019. prema procjenama JPMorgana, dok Tesla proizvodi 366.000 vozila uz 1,1 milijardu casha. Drugim riječima, dioničko tržište odredilo je cijenu dionice Tesle kao da kompanija svako vozilo proda za oko milijun dolara, iako se Model 3 može kupiti za 35.000 dolara. Nesrazmjer je ogroman. No, dosadašnja povijest trgovanja dionicom Tesle pokazuje kako takvi logični argumenti ne zabrinjavaju kupce Teslinih dionica. Oni mogu vjerovati da će Tesla, kao što procjenjuje Morgan Stanley, do 2030. prodavati 6 milijuna vozila godišnje te će generirati daleko veće profite na pratećim uslugama i baterijama. Čak niti to što je najveći pojedinačni investitor (Baille Gifford) prodao dionice vrijedne 17 milijardi dolara nije uzdrmalo povjerenje u Teslu. Uostalom ta grupa za upravljanje fondovima samo je smanjivala izloženost. Još uvijek posjeduju ogromnih 4,25 posto dionica Tesle.

Ne može se reći niti da je Tesla jedina kompanija u high odnosno big techu od koje investitori imaju vrlo bajkovita očekivanja. Cijena Xpeng Motorsa, kineskog proizvođača električnih vozila, prošli je tjedan skočila 40 posto na burzi u New Yorku te dosegla vrtoglavu valuaciju jedan za start up – 10 milijardi dolara. Ima još takvih primjera. Primjerice, kompanija Nikola koja se također pokušava ugurati u rastuće tržište e-vozila.

(200107) -- SHANGHAI, Jan. 7, 2020  -- Photo taken on Jan. 7, 2020 shows China-produced sedans at Tesla's gigafactory in Shanghai, east China.
  U.S. electric carmaker Tesla officially launched its China-made Model Y program in its Shanghai gigafactory Tuesday, one year after the company broke ground on its first overseas plant. The first batch of China-produced Model 3 sedans was also delivered to its non-employee customers at an opening ceremony for the program., Image: 491454956, License: Rights-managed, Restrictions: WORLDWIDE RIGHTS AVAILABLE EXCLUDING CHINA, HONG KONG ONLY. End users shall not licence, sell, transmit, or otherwise distribute any photographs represented by eyevine, to any third party. Contact eyevine for more information: Tel: +44 (0) 20 8709 8709 Ema, Model Release: no, Credit line: Xinhua / Eyevine / Profimedia
Xinhua / Eyevine / Profimedia
Teslina tvornica

Upravo u tome može biti ključni problem valuacije Tesle: tržište je mjesto gdje konkurencija nesmiljeno udara. Je li moguće da će Tesla održati basnoslovne valuacije, ako drugi počnu proizvoditi puno više e-vozila nego oni?

Ovo je poruka iz VW: „Ako Tesla postavi 3 tvornice koje će proizvoditi 300.000 do 500.000 vozila, onda mi pričamo o 9 tvornica s 900.000 do 1,5 milijun. To želimo postići do 2023., možda i ranije“.

Bit će zanimljivo vidjeti što će konkurencija na tržištu e-vozila činiti cijenama pojedinih dionica.

Prijedlog dnevnog štiva:

U SAD-u odobren dizajn malih komercijalnih nuklearnih reaktora; u Idahu ih žele dvanaest

Istraživanje: Koliko otvaranje škola ima veze sa stavovima sindikata?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. listopad 2021 03:23