Facebook CEO Mark Zuckerberg
 Alexey Vitvitsky/Sputnik
REPORT G. DRLJAČE

Hoće li Facebook zbog tužbe morati prodati Instagram i WhatsApp te ostati bez rasta prihoda?

Facebook je kupio Instagram 2012. za samo 715 mil., dok je dvije godine kasnije preuzimanje WhatsAppa bilo teško impresivnih 22 mlrd. dolara
Piše: Gojko DrljačaObjavljeno: 10. prosinac 2020. 11:57

Četrdeset američkih država i Federal Trade Commision koordinarno napadaju Facebook s optužbama da je tehnološki div stekao monopolnu poziciju te guši razvoj konkurencije. Posebno zanimljiva točka napada FTC-a i saveza američkih država u tužbi protiv Facebooka su njegove ključne velike akvizicije; Instagram i WhatsApp. Ako država uspije u namjeri da razbije carstvo Marka Zuckerberga to bi bio veliki udar na potencijale rasta prihoda, razvoja i tržišnih pozicija Facebooka.

Facebook je kupio Instagram 2012. godine za samo 715 milijuna, dok je dvije godine kasnije deal preuzimanja WhatsAppa bio težak impresivnih 22 milijarde dolara. Oba preuzimanja dobila su zeleno svjetlo regulatora.

Instagram je nakon preuzimanja za Facebook postao ključni generator rasta prihoda. U 2019. godini Instagram je uprihodio 20 milijardi dolara, što predstavlja 29 posto Facebookove ukupne prodaje. Procjenjuje se kako su Instagramovi prihodi u 2020. godini već narasli na 28,1 milijardi ili čak 37 posto ukupnih Facebookovih prihoda. Taj rast prihoda Instagrama od 8,1 milijardi dolara u godini dana predstavlja najveći dio cjelokupnog Facebookovog rasta, pa je jasno kako bi sudska odluka o tome da moraju prodati Instagram za Zuckerberga bila najteži udarac u povijesti kompanije.

Za razliku od Instagrama, WhatsApp, kojeg je Zuckerberg platio puno više, još ne donosi zaradu, ali je za Facebook postao platforma preko koje namjerava razviti veliki biznis s e-plaćanjima i e-uslugama. Stoga Facebook i od WhatsAppa očekuje veliki rast prihoda. Puno su uložili u razvoj novih usluga, te bi razvod s WhatsAppom također predstavljao bolni lom.

Ne treba zaboraviti kako su Instagram i WhatsApp bili ključni u internacionalnoj razvojnoj strategiji Facebooka. Stoga danas WhatsUp i Instagram po broju korisnika nadmašuju svog vlasnika, Facebook, na velikim tržištima poput Brazila i Indije. Primjerice, u Indiji WhatsUp ima 100 milijuna više korisnika nego Facebook. U Japanu pak Instagram ima 70 posto više korisnika nego njegov vlasnik.

Pri ovome treba voditi računa da je Instagram platforma za puno mlađe korisnike. U Sjedinjenim Američkim Državama 72 posto korisnika Instagrama su tinejdžeri.

Tužba FTC i 40 američkih država već je imala vrlo značajni utjecaj na cijenu dionice Facebooka.

Linker
07. siječanj 2021 18:53