RAST PRIHODA

Dok se prodaja iPhonea usporava, Apple je pronašao novu zlatnu koku unutar kompanije

Segment digitalnih usluga donosi Appleu više prihoda nego što iznosi cjelokupna godišnja prodaja Tesle ili Disneya

CEO Applea Tim Cook na prijemu kod Donalda Trumpa

 Andrew Caballero-reynolds/Afp
Segment digitalnih usluga donosi Appleu više prihoda nego što iznosi cjelokupna godišnja prodaja Tesle ili Disneya

Čini se da je Apple pronašao još jednu zlatnu koku u svom digitalnom kokošinjcu, jer dok se postojano usporava rast prodaje iPhonea, što i dalje čini oko polovice ukupnih prihoda kompanije, užario se jedan drugi segment unutar portfelja.

Riječ je o segmentu koji kolektivno nazivaju "usluge" ili "services" - u koji spadaju, između ostalih, biznis pohrane u oblaku iCloud, platni servis Apple Pay, trgovina aplikacijama App Store, streaming servisi Apple Music i Apple TV+ te mnogi drugi - i koji je prvi put premašio godišnji prihod od 100 milijardi dolara.

Kako procjenjuju analitičari iz agencije Visible Alpha, Appleov odjel digitalnih usluga ostvario je 108,6 milijardi dolara prihoda u fiskalnoj godini koja je zaključena u rujnu, što je porast od oko 13 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Rezultat je još impresivniji kada se uzme u obzir da su sve snažniji regulatorni i pravosudni pritisci na Apple, poglavito po pitanju potencijalnog monopolističkog ponašanja, navodi Financial Times (FT).

No, u međuvremenu, ukoliko Apple potvrdi ove procjene, to bi značilo da je samo taj dio njihova poslovanja lukrativniji od cjelokupne godišnje prodaje kompanija kao što su Disney, Tesla ili Tencent.

Tom divizijom, inače, upravlja dugogodišnji izvršni direktor Eddy Cue, čovjek koji je u Appleu još od 1989. i od početka je radio na razvoju njihovih digitalnih usluga i koji je udvostručio veličinu tog dijela kompanije u posljednjih pet godina (2020. prihod je iznosio nešto više od 50 milijardi dolara).

image

Eddy Cue vodi odjel usluga od samih početaka

Fred Duval/alamy/profimedia

Appleu je biznis usluga dodatno primamljiv s obzirom na to da ima ekstremno visoke profitne marže: naime, na dobrom su putu da donose približno četvrtinu prihoda kompanije, ali čak 50 posto profita.

Kako prenosi FT, to se pripisuje "privrženosti korisnika" proizvodima poput Apple Paya i redovnim uplatama za pohranu podataka na iCloudu.

Još jedan poguranac "usluge" su dobile od jednog od glavnih konkurenata - Googlea. Radi se o ugovoru teškom 20 milijardi dolara godišnje, prema kojemu je Google zadani internetski pretraživač na Appleovim uređajima (izvan Europske unije, na sreću).

75%

iznosi profitna marža na Appleove digitalne usluge, pa bi uskoro taj segment mogao donositi četvrtinu prihoda kompanije, ali polovicu neto profita

Unatoč dosta strogoj presudi američkog suda protiv Googlea u velikom antimonopolskom slučaju, taj je dogovor preživio. Barem zasad, jer se i Apple nalazi pod baražnom vatrom antimonopolskih tužbi.

Naime, američko Ministarstvo pravosuđa tvrdi da Apple koristi svoju poziciju na tržištu pametnih telefona da uništi konkurente i suzi izbor korisnicima. Nove regulative u Ujedinjenom Kraljevstvu i u Europi mogle bi ograničiti naknadu koju Apple uzima za kupnju svakog digitalnog proizvoda putem App Storea.

Kolika je ta naknada? Okruglih 30 posto. Ta činjenica je i temelj za sudski spor s Epic Gamesom (studijem koji je stvorio Fortnite), koji traži liberalizaciju App Storea.

Britanski sud prošli je tjedan zaključio kako je Apple zloupotrijebio svoju "praktički apsolutnu tržišnu moć" u distribuciji aplikacija preko svog mobilnog operativnog sustava iOS te naplati unutar aplikacija.

Apple je najavio žalbu, ali ako presuda ostane na snazi, bit će prisiljen isplatiti oko 1,5 milijardi funti britanskim korisnicima.

Kako najavljuje FT, britanski regulatori planiraju i postrožen nadzor nad Appleovom mobilnom platformom prema novim digitalnim pravilima, što bi moglo primorati kompaniju da dozvoli alternativne trgovine aplikacijama ili nove sustave plaćanja na iPhoneu.

image

iPhone je i dalje najlukrativniji dio tvrtke - donosi oko polovice prihoda

Yuyu Chen/newscom/profimedia/

No, unatoč svemu tome, analitičari očekuju da će segment usluga činiti sve veći dio Appleova poslovanja, posebice kako kompanija širi medijski portfelj. Primjerice, platili su 700 milijuna dolara za pravo prijenosa utrka Formule 1 u SAD-u.

Prema procjenama Visible Alphe, "usluge" bi mogle do kraja desetljeća činiti više od 30 posto Appleovih prihoda, ili oko 175 milijardi dolara.

Usporedbe radi, prodaja iPhonea sada čini oko 50 posto od predviđenih 415 milijardi dolara ukupnog prihoda kompanije u fiskalnoj godini 2025., s očekivanim rastom prodaje od tek 4 posto.

A ključni detalj skriva se u ovome: digitalna roba i pretplate imaju vrlo visoke profitne marže - oko 75 posto. S druge strane, iako je Apple notorno efikasan po pitanju izvlačenja profitnih marži iz iPhonea, i dalje se radi o skupom biznisu pa se radi o profitu od 40 posto.

Ekspanzija "usluga" omogućila je tako Appleu da kroz godine poveća svoju ukupnu bruto maržu sa 38 posto, koliko je iznosila 2020. godine, na oko 47 posto ove godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 08:50