Golema promjena

Novi podaci o proizvodnji i prodaji auta dokaz su da je svijet na pragu velikog obrata

Turci su, primjerice, lani kupili čak 60 posto manje automobila. Hrvati 20 posto više...
Ilustracija
 Davor Pongračić / CROPIX

Nakon što je Lyft, američka tvrtka za taksi prijevoz preko aplikacije, službeno objavila svoj izlazak na burzu prošli tjedan, osnivači Logan Green i John Zimmer najavili su da je era posjedovanja automobila gotova.

- Vjerujemo da je svijet na rubu velikog obrata, od posjedovanja automobila prema “prijevozu kao usluzi”. Lyft je na prvoj crti ove goleme društvene promjene – naveli su osnivači kompanije procijenjene vrijednosti 15 milijardi dolara, u pismu investitorima.

Automobili proizvode nejednakost, tvrde, a postali su i preveliki ekonomski teret za američke potrošače koji godišnje potroše i do 9500 dolara na automobil, uključujući održavanje, gorivo, registraciju i ratu kredita.

- Ukupni trošak kupovine novog automobila popeo se na više od 33 tisuće dolara, a to si većina američkih kućanstva ne može priuštiti. Procjenjujemo da je više od 300 tisuća Amerikanaca odustalo od vlasništva nad automobilom, upravo zbog naše usluge – navode Green i Zimmer.

Kako piše Business Insider, dvojac nije u krivu. Prema podacima HSBC-a, multinacionalne banke koja prati registracije novih automobila u SAD-u, prodaja novih automobila u stabilnom je padu od 2015. godine. U Ujedinjenom Kraljevstvu proizvodnja automobila lani je pala za 18,2 posto, a najekstremniji je primjer Turska gdje je kupovina novih automobila pala za 60 posto. Pad u proizvodnji automobila vidljiv je i u Europskoj uniji. U zadnja dva kvartala 2018. pala je za više od 4 posto.

Ipak, ono što vrijedi u ostatku svijeta ne vrijedi i u Hrvatskoj. Prema podacima Promocije Plus, Hrvati su lani kupili više od 60 tisuća novih automobila, što je gotovo 20 posto više nego u 2017. godini.

Ne smeta niti što je prosječni godišnji trošak novog automobila u Hrvatskoj (gradske klase i cijene od 100 tisuća kuna), prema izračunu Oryxa, oko 20 tisuća kuna (1693 kuna mjesečno), uključujući gorivo, ratu kredita, osiguranje, registraciju i održavanje. Uzmemo li u obzir da vlasnik automobila ima prosječnu hrvatsku plaću od 6000 kuna, on za automobil godišnje radi 3,3 mjeseca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 00:31