Francuska i Njemačka su ovog tjedna potpisale ugovor kojim se obvezuju da će zajednički razviti novi borbeni avion koji bi u operativnu službu trebao ući 2040. godine, piše Kyle Mizokami za Popular Mechanics.
Na ovaj potez dvije države su se odlučile iz čisto ekonomskih razloga, budući da će razvoj novog zrakoplova nesumnjivo koštati desetke milijardi dolara. Podsjetimo, Amerikanci su na razvoj i proizvodnju svoja dva višenamjenska borbena zrakoplova pete generacije, F-22 Raptor i F-35 JSF, potrošili 66,7 milijardi dolara, odnosno 405,6 milijardi. Takve resurse ove dvije države same za sebe, pa čak i zajednički, teško mogu odvojiti za jedan vojni projekt.
Očekuje se da vodeću ulogu u projektu preuzme Francuska, konkretno kompanija Dassault, koja proizvodi odlični, iako skupi, borbeni avion 4++ generacije - Dassault Rafale. S druge strane, njemački doprinos bit će u financiranju projekta i naknadnoj kupovini većeg broja novih zrakoplova. Sličan projekt dvije države već imaju u pogledu razvoja novog tenka, uz to da će u tom slučaju Njemačka imati vodeću ulogu u razvoju.
Upravljat će dronovima
Očekivano, detalji o novom projektu slabo su poznati, ali nekoliko se stvari ipak može pretpostaviti o mogućnostima novog aviona. Budući da će zamijeniti Rafale (Francuska) i Eurofighter (Njemačka), koji oba imaju dva motora, za očekivati je da će i novi avion imati dva motora. Nadalje, trebao bi imati i stealth karakteristike, to jest smanjenu vidljivost za radare, a budući da će zbog toga naoružanje biti "skriveno" u unutrašnjosti aviona, očekuje se da će biti i većih dimenzija nego što su to Rafale i Eurofighter. Novi zrakoplov imat će i napredni radar i moćni kompjutor koji će mu omogućiti brzo dijeljenje podataka s drugim platformama. Među ostalim, pilot bi trebao imati i mogućnost da iz svojeg aviona upravlja "jatom" dronova kojima će napadati neprijateljske ciljeve.
Također, avion će biti višenamjenski, osposobljen za borbu u zraku s drugim avionima, ali i gađanje ciljeva na zemlji. U tu svrhu imat će projektile zrak-zrak (vjerojatno neka modernija verzija Meteora) te projektile zrak-zemlja i bombe s mogućnošću navođenja. Zbog zahtjeva Francuske, avioni će imati mogućnost da nose i projektile s nuklearnim bojnim glavama.
Razvoj će trajati 22 godine
Ono što još nije sigurno je eventualna mogućnost aviona da polijeće i slijeće s nosača zrakoplova, kojeg u ovom trenutku ima samo Francuska (Charles De Gaulle). Naime, to bi zahtijevalo težu i otporniju opremu za slijetanje što bi sigurno podiglo trošak razvoja.
Sam zrakoplov sigurno neće biti u operativnoj službi prije 2040. godine, pogotovo kad se uzme u obzir vrijeme koje je bilo potrebno da se razviju usporedivi avioni pete generacije u SAD-u (više od 10 godina za F-22 i oko 20 godina za F-35). Dodatni razlog za duži razvoj bit će već spomenute financije - naime, Francuska će sljedeće godine za vojsku iz proračuna izdvojiti 39,7 milijardi dolara, dok će Njemačka potrošiti nešto više, 43,5 milijardi dolara. S obzirom na složenost projekta, nije isključeno da će na razvoj i proizvodnju novog aviona trebati iznos koji danas odgovara budžetu za obranu obje države. Sam razvoj trebao bi pak početi kasnije ove godine s izradom prvih studija o novom zrakoplovu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....