Kaotično tržište

Legalni iznajmljivači bijesni: 'Na Bookingu 20% objekata nema rješenje o kategorizaciji'

Potankosti mehanizma prijevare pojašnjava istaknuti dalmatinski privrednik, vlasnik luksuznog hotela i nekoliko vila za iznajmljivanje
Ilustracija
 Duje Klarić / Hanza Media / Profimedia, Alamy

Mučni početak ljetovanja dvanaest francuskih studenata koji su preko Booking.com platforme rezervirali luksuznu hvarsku vilu, a dobili zapušteno, prazno zemljište nije ostao bez odjeka.

Brojni dalmatinski iznajmljivači kažu kako su im se javljali njihovi stari gosti, u čudu se raspitujući kako se tako nešto moglo dogoditi. Moglo je lako, brzo i s tendencijom ponavljanja, pojašnjavaju domaći iznajmljivači za Šibenski list tvrdeći kako se ovaj incident, po zakonu gledan kao kazneno djelo prijevare, mogao prevenirati da je platforma Booking.com tijekom registracije lažne hvarske vile, od iznajmljivača tražila rješenje o kategorizaciji objekta.

Zahtjevna procedura

Potankosti mehanizma prijevare pojašnjava istaknuti dalmatinski privrednik, vlasnik luksuznog hotela i nekoliko vila za iznajmljivanje. On je mišljenja kako država zakonskim okvirom hitno treba uvesti red na turističkom tržištu. A njime Booking.com natjerati da od iznajmljivača prilikom prijave traži kategorizacijsko rješenje. Pojednostavljeno rečeno, svaki čovjek ima osobnu kartu, s podacima o identitetu. Za turistički objekt gledano, takva osobna karta bi bilo rješenje o kategorizaciji.

- Ako pitate Booking.com zašto su do prije nekoliko godina kao osnovni uvjet za oglašivanje tražili rješenje o kategorizaciji, a sada to više ne traže, sigurno nećete dobiti odgovor. Razlog je isključivo u njihovu profitu, a posljedice su upravo ovakve, izazivanja štete državnom proračunu i najvažnije, rušenje ugleda hrvatskog turizma. Ovakav slučaj na Hvaru je samo jedna od mnogobrojnih prijevara kojih će biti sve više. A bit će ih ako Booking.com bude dopuštao ilegalnim i nepostojećim iznajmljivačima, da nepostojeće i nekategorizirane objekte i dalje budu stavljali na svoje stranice. U tome je sukus problema - objasnio je.

Da platforma Booking.com traži taj dokument, veli, Hrvatska se ne bi sramotila, ne bi olako ustupala prostor inozemnoj konkurenciji. Sve se to može prevenirati rješenjem koje točno i precizno donosi ime i prezime vlasnika objekta, dokaz o pravu raspolaganja kroz vlasnički list ili ugovor o zakupu, popis svih modula, opremu… To je osnova, zbir svega onoga što objektu daje potrebni broj zvjezdica i pokazatelj stvarnog stanja u smještaju. On precizno navodi što gost u objektu koji je odabrao dobiva. Luksuzni smještaj u vili s bazenom ili apartman s tri zvjezdice.

- Rješenje o kategorizaciji objekta eliminiralo bi čitav niz incidenata, prijevara koji u konačnici daju nezadovoljnoga gosta, a Hrvatskoj lošu reklamu. Ispada da smo mi koji idemo zakonskim putem, što se pridržavamo pravila, ludi kada prolazimo tu vrlo zahtjevnu, dugotrajnu proceduru. Jer u očima Booking.coma s ovakvim načinom poslovanja, u cilju što veće i brže zarade, mi smo skroz u istoj razini kao i prevaranti koji ukradu slike, stave lažne podatke i brzo uberu novac. A kada smo već kod ubiranja novca, Booking.com kroz okvire svog poslovanja ima nekoliko modela zarađivanja. Jedna od njih je provizija u iznosu od 20-ak posto, koja prilikom uplate novaca na račun osobe koja iznajmljuje objekt odmah dolazi u njihovu blagajnu. Da pojasnim princip iz poznate mi prakse, s uplatom gosta većina će novca odmah sjesti na račun iznajmljivača, a provizijski dio Booking.comu - kazao je sugovornik.

I tako se rade prijevare, upravo onakvog tipa koja je zadesila francuske studente. Čim su uplatili novce, recimo da je to bilo šest tisuća eura, 1200 eura je u obliku provizije sjelo na račun Booking.coma. Ostatak od 4800 eura je došao u ruke prevaranta, lažnog iznajmljivača koji je račun najvjerojatnije otvorio putem off shore tvrtke na Kajmanskim ili Djevičanskim otocima. On možda u ovom trenutku sjedi u JAR-u, Kini ili na Aljasci, možda i u nekom malom hrvatskom selu, i istom metodom vara nekoga drugog gosta, na nekom drugom kutku svijeta.

Spašavanje obraza

- Zato i ne čudi da je Booking.com odlučio francuskim gostima vratiti cijeli iznos novca. Na takav su način spašavali obraz, pokušavali umanjiti štetu koja u pitanje dovodi njihov način rada. Usudio bih se reći kako u ovom momentu na Booking.comu ima oko 20 posto objekata koji nemaju rješenje o kategorizaciji. Svaki taj objekt može biti potencijalna prijevara u većem ili manjem obujmu. Ono što nama hitno treba su nove zakonske stavke, instrumenti koji će uvesti reda na kaotičnom tržištu. Red u ovakvo poslovanje, nelojalnu konkurenciju, iznajmljivače na crno koji ne plaćaju porez, lažne iznajmljivače može dovesti samo strogi zakonski okvir. U slučaju Booking.coma zakonski propis koji će ih natjerati da tijekom registracije traže rješenje o kategorizaciji. Tek tada se može jamčiti da gost uistinu dobiva ono što je platio - pojasnio je.

Lažne kritike i žohari

- Znate što se događa kada nemamo čvrsti okvir? To da vam konkurencija piše najgore kritike o vašem objektu. Da vam gosti donesu žohare u kutijici, pa ih puste u restoran kako bi izbjegli plaćanje. Srećom imamo kamere koje pokažu lažnost cijele priče. Imali smo i goste koji se počnu tužiti da im neko jelo nije odgovaralo, pa ucjenjuju lošim kritikama kako bi im spustili cijenu. Tu su i konkurenti iz drugih objekata koji lošim kritikama obezvređuju rad drugih ugostitelja. Svašta ljudi rade kako bi se što brže, što lakše domakli zarade. Zakon. Dobar nam zakon treba. A uz njega jasno, čvrsto i konkretno provođenje - kazao je sugovornik Šibenskog.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 14:33