U tjednu u kojem je krčki biskup Ivica Petanjak iznajmljivačima sugerirao da u svoje sobe i apartmane, s početkom sezone, okače križeve, stiže i nešto drukčiji prijedlog kojim bi trebalo unaprijediti domaću turističku ponudu.
Na javnom savjetovanju o Prijedlogu Zakona o izmjenama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti javio se jedan domaći posjetitelj te Ministarstvo turizma upitao ne bismo li pored pet i bike friendly apartmana dio privatnog smještaja mogli brendirati i kroz oznaku “gay friendly”?
Kako navodi u svojem javno objavljenom komentaru, na ovo ga navodi prilično loše prošlogodišnje iskustvo ljetovanja na obali koje je okončano desetak dana ranije, prvenstveno iz razloga jer je vlasniku apartmana, u kojem je boravio s partnerom, zasmetala njihova orijentacija.
“Mislim da je sazrelo vrijeme da naše društvo, pogotovo u 21. stoljeću, cijeni svaku osobu bez obzira na bilo koju različitost. Ako je u Hrvatskoj svaki turist jednako važan, onda se ono što se meni dogodilo ne bi smjelo nikada ponoviti. Prošle godine dečko i ja smo izbačeni iz privatnog apartmana koji smo bili rezervirali na 15 dana, i to već drugog dana s obrazloženjem vlasnika: nismo dobrodošli jer smo gay.
Gay friendly
Ne vidim razloga da se u ovako maloj zemlji rade podjele i molim da se ozbiljno razmotri uvođenje oznake gay friendly za apartmane baš kao što postoje i apartmani specijalizirani za bike, family, pet friendly i slično. Time bismo znali da ćemo biti tretirani kao i svi ostali”, stoji u komentaru pod Prijedlogom novog zakona.
Zanimljiva ideja, protumačila je većina sugovornika Jutarnjeg lista, ali iz Ministarstva turizma korisniku poručuju da oni nisu dobra adresa za odlučivanje o ovakvoj inicijativi.
- Ministarstvo turizma prvenstveno se bavi legislativom odnosno provođenjem i implementacijom zakona te smatramo da bi kreiranje posebnih vrsta turističkih ponuda trebalo prepustiti iznajmljivačima, odnosno tržištu - poručuju iz Ministarstva u kojem priznaju kako je inicijativa interesantna, posebno s obzirom na dobru statistiku koja prati LGBT turističku populaciju.
Prema izračunima GETA-e (Gay European Tourist Association), LGBT turizam samo na području Europske unije procjenjuje se na vrijednost od 50 milijardi eura, a brojke pokazuju da na području centralne, zapadne i istočne Europe danas ima oko 26 milijuna njih koji su istospolne orijentacije, o tome “otvoreni” te čine 2,6 posto ukupne populacije.
Uz to, pretpostavlja se da u ukupnom turističkom europskom prometu osobe homoseksualne orijentacije sudjeluju s udjelom od nekih 8 posto, imaju više prihode te samim time i više troše, što ih trenutačno čini jednom od popularnijih turističkih niša prilikom kreiranja ponuda.
Usprkos tome, od strane domaćih institucija, kao i udruženja iznajmljivača, u ovom trenutku nema nikakve organizirane inicijative prema brendiranju ovakvog tipa ponude, iako ona, usprkos konzervativnosti naše sredine, ipak postoji.
Deklariranje
Na stranicama GETA-e, naime, i sad je moguće birati među 57 gay friendly, pa čak i nekoliko gay only apartmana, soba, pansiona i hotela, a prošle godine na području Hrvatske organizirano je i nekoliko gay hodajućih tura.
Susjedna Italija stoji nešto bolje - tamo prema podacima GETA-e posjetitelji trenutačno mogu birati među 425 gay friendly mjesta za odsjedanje, no ostatak je regije više-manje na hrvatskoj razini, pa čak i niže.
Ipak, riječ je o individualnom pozicioniranju iznajmljivača i vlasnika pansiona i hotela na gay mapi Europe, jer neka inicijativa prema službenom brendiranju Hrvatske kao gay friendly destinacije ne postoji.
- Naši iznajmljivači slobodni su se prilagoditi tržištu pa kao što odabiru deklarirati se kao bike ili pet friendly smještaj, isto mogu činiti i kad je u pitanju gay smještaj. Mi kao zajednica nemamo ništa protiv inicijativa ovakvog tipa, iako mislim da smo ipak malo konzervativnija sredina.
Pa gledajte, mi smo još donedavno progonili žene po Zadru koje su se sunčale u toplesu - kaže za Jutarnji Mirko Bulić, predsjednik Zajednice udruga obiteljskog smještaja, aludirajući na slučaj iz 2014. godine kad su dvije turistkinje dobile kazne od 800 kuna jer su se obnažene sunčale pored Morskih orgulja.
Kvaliteta usluge
Nekoliko pitanja u vezi s ovom inicijativom poslali smo i u Glavni ured Hrvatske turističke zajednice iz kojeg je razvidno da službene inicijative prema ovakvom tipu brendiranja nema.
- Hrvatska gradi imidž destinacije s raznolikim ponudama koje su dostupne tijekom čitave godine. U Strategiji razvoja turizma do 2020. godine posebno su istaknuti turistički proizvodi kao što su ‘sunce i more’, nautički, poslovni, kulturni turizam kao trenutno najznačajniji proizvodi te zdravstveni turizam, cikloturizam, gastronomija i enologija, ruralni i planinski, sportski i pustolovni turizam te ekoturizam kao proizvodi s velikim potencijalom razvoja.
Pritom je važno istaknuti da svaka destinacija odlučuje kakav oblik turizma želi razvijati i kao takva se pozicionirati na tržištu. Svi gosti su dobrodošli u Hrvatsku i naša je želja da svi naši gosti dožive Hrvatsku na autentičan način i da se pritom uvjere u očuvanost prirodne i kulturne baštine, kvalitetu usluge, kao i u gostoljubivost naših ljudi - poručuju iz HTZ-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....