E-punionice

Hrvatski Telekom i HEP predvode, ali ne miruju ni MOL i Petrol

Izgradnja mreže punionica poticaj je za kupnju e-vozila, ali i dolazak većeg broja turista iz EU
Dino Novosel, stručnjak za e-mobilnost u Hrvatskom Telekomu
 Marko Todorov / CROPIX

Hrvatsko tržište “čistog prometa” postaje sve dinamičnije i nove punionice za električna vozila - na javnim lokacijama i privatne koje imaju, primjerice, pojedini hoteli u svojim garažama - niču kao gljive poslije kiše.

U Hrvatskoj je trenutačno aktualno nekoliko projekata u sklopu višenacionalnih CEF programa (Instrument za povezivanje Europe), koji se odnose na infrastrukturu za punjenje električnih vozila: East-E, Next-E, Urban-E, Comprehensive Fast-Charging Corridor Network in South-East Europe i Multi-E. Njihova ukupna vrijednost prelazi iznos od 10 milijuna eura, a glavni tržišni igrači i nositelji projekata koje razvijaju u suradnji s partnerima su HEP, Hrvatski telekom (HT), MOL grupa i Petrol.

Nove punionice HT i HEP su predvodnici na domaćem terenu, a slijede ih gradovi i županije. HEP je još 2010. prepoznao europski trend uvođenja odrednica održivog razvoja u sektore energetike i transporta i u sklopu projekta ELEN, lanca za punjenje električnih vozila. Do sada su postavili 65 brzih punionica od minimalno 22 kW diljem Hrvatske - u gradovima, na otocima, a planiraju postaviti i brze punionice na pojedinim dionicama autocesta.

HT je dosad pustio u pogon 125 javno dostupnih e-punionica na kojima se nalazi 170 mjesta za punjenje. Postavljene su u 75 gradova širom Hrvatske i na njih otpada više od 50 posto svih javno dostupnih punionica za električna vozila u Hrvatskoj. Od ukupnog broja postavljenih e-punionica, devet ih je brzih (punjenje traje oko 20 minuta, na standardnima oko 120 minuta), a u tijeku je isporuka desete na lokaciji u Karlovcu.

- Planiramo daljnje otvaranje novih e-punionica. Uskoro bi trebale biti postavljene u Karlovcu, Delnicama, Rijeci, Zagrebu i Varaždinu - ističu u toj tvrtki, dodajući da je dostupnost tehnološki napredne usluge kao što je punjenje električnih vozila dodatni poticaj kupovini i korištenju električnih vozila, kao i dolasku sve većeg broja turista iz Europske unije.

Novi ciljevi

U tom kontekstu, Tifon će biti jedan od prvih sudionika hrvatskog energetskog tržišta koji će ove turističke sezone turistima ponuditi jednostavnije putovanje električnim vozilima, budući da su nedavno pustili u rad dvije punionice na hrvatskim autocestama. Iako je tržište sve aktivnije, regulativa je postavljena, trenutačno ne postoje agregirani službeni podaci o broju javno dostupnih punionica. Informacije su dostupne jedino na stranicama privatnih subjekata (puni.hr ili elen.hep.hr) čiji okvirni broj iznosi ukupno 270 punionica. No, u Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture napominju da sudjeluju u dva projekta iz CEF programa čijom će se realizacijom uspostaviti aplikacija pomoću koje će se moći u realnom vremenu vidjeti raspoloživost infrastrukture za punjenje i usporediti cijene.

- Završetak projekata se očekuje do 2021. i rezultirat će bazom podataka o broju i raspoloživosti punionica alternativnim gorivima na području cijele Hrvatske i ostalih država članica EU koje sudjeluju u projektu - najavljuje Tomislav Židov iz Ministarstva prometa, dodajući da do 2020. punionice za e-vozila moraju biti dostupne barem u svim gradovima s više od 20.000 stanovnika i na svakih 50 kilometara svih autocesta, u svim morskim, zračnim i lukama unutarnje plovidbe te na željezničkim kolodvorima. No, napominje da “s obzirom na vrlo dinamičan razvoja tržišta, prepoznaju potrebu za revizijom ciljeva te postavljanje novih, još ambicioznijih ciljeva”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 10:54