Jeste li sigurni da ćete dobiti plaću ovaj mjesec? A sljedeći? Što će biti za godinu dana? Vjerovali ili ne, simptome krize u poslovanju relativno je jednostavno primijetiti ako gledate u pravom smjeru te ne zatvarate oči i ignorirate istinu.
Ako vam život ovisi o nekom poduzeću, bilo da u njemu radite ili vam je kupac ili dobavljač, morate znati hoće li ono postojati iduće godine. Ako u njemu radite, onda morate znati hoćete li dobiti plaću. Ako vam je kupac ili dobavljač, onda morate znati hoće li vam platiti račune, odnosno isporučiti što ste naručili u dogovorenom roku i dogovorenoj kvaliteti.
U posljednjih nekoliko mjeseci javnost prati kako su pokrenuti postupci stečaja ili predstečaja nad nekad vodećim tvrtkama kao što su Zvečevo, Viadukt, Sokol Marić, Granolio, Unex media, Badel 1862... Fina je objavila da je u pet godina pokrenuto 9000 predstečajnih nagodbi s ukupno gotovo 70.000 zaposlenih i obvezama većim od 80 milijardi kuna. U svim tim tvrtkama radna su mjesta ugrožena i vjerovnici će ostati bez dijela svojih potraživanja. Pitanje je jesu li ti radnici i vjerovnici mogli na vrijeme uočiti probleme i izaći iz poslovanja s tim tvrtkama.
Najjednostavnije je pogledati objavljena financijska izvješća. Ona su dostupna za posljednju godinu na stranicama sudskog registra sudreg.pravosudje.hr, a za prethodne godine na Fininu Registru godišnjih financijskih izvještaja rgfi.fina.hr/IzvjestajiRGFI.web. Tako vrlo jednostavno vidite prikazuje li poduzeće da posluje pozitivno, padaju li mu ili rastu prihodi i dobit te koliko je zaduženo. Ako prihod pada nekoliko godina uzastopno, ako prikazan gubitak ili su obveze nekoliko puta veće od kapitala, onda se morate zapitati koliko je poslovanje održivo u dugom roku. Postoje sofisticirani pokazatelji koje za analize koriste profesionalci, ali za amatersku je analizu dovoljno tih nekoliko podataka.
Međutim, brojke koje tamo možete vidjeti uglavnom su pripremili upravo u tim tvrtkama te im se ne može u potpunosti vjerovati. Kada, na primjer, vidite dobit koja je vrlo mala u odnosu na promet, odnosno blizu je nuli, onda gotovo sasvim sigurno možete pretpostaviti da je realan rezultat negativan. Osim toga, ta su izvješća dostupna jednom godišnje, u pravilu tek u svibnju, tako da ćemo u travnju 2018. moći vidjeti samo više od godinu dana stara izvješća iz 2016. U međuvremenu se poslovanje moglo stubokom promijeniti.
Osim financijskih pokazatelja, možemo promatrati ostale simptome problema koji često ukazuju na dublje teškoće u poslovanju. Istraživanje koje sam proveo prije nekoliko godina u nekim hrvatskim tvrtkama koje su zapale u probleme pokazalo je da stvarno postoje zajednički simptomi krize koje se može uočiti mjesecima prije nego što dođe do blokade računa ili pokretanja predstečajnog postupka. Primjerice, dobavljači mogu uočiti da im se potraživanja podmiruju sve sporije i sporije, da se sve češće koriste kompenzacije i cesije, da su sve češći “nesporazumi” oko isporuka ili “problemi” sa softverom ili dostavom računa.
Kupci mogu vidjeti da isporuke sve više kasne, da je kvaliteta sve niža, da se odobravaju posebni popusti za plaćanja prije roka, da tvrtka sve više tehnološki zaostaje za konkurencijom. Sve te simptome još bolje mogu uočiti zaposlenici poduzeća, a s tim su često povezani problemi s isplatom plaća, sve kasnije isplate, djelomične isplate, smanjenje plaća... Zaposlenici koji to primijete počinju tražiti drugi posao, a u tome najbrže uspijevaju najbolji među njima, pa tvrtka ostaje bez najboljeg kadra. Sve to dodatno smanjuje motivaciju zaposlenika, što negativno djeluje na točnost isporuka i kvalitetu proizvoda i usluga. Tako simptomi krize postaju uzroci krize te poslovanje pada u negativnu spiralu iz koje je sve teže izaći.
Kada se radi o tvrtki koja je na bilo koji način medijski interesantna, onda takve vijesti vrlo brzo postanu javno dostupne, a to još više ubrzava pad kroz negativnu spiralu. Upravo svjedočimo negativnom publicitetu za Overseas Express, a prije nekoliko je mjeseci negativnim publicitetom praćen Eko Sever, kojem je značajno pao promet i nikako da se izvuče iz problema. Prije vijesti u etabliranim medijima naznake problema obično se mogu naći na društvenim mrežama, koje i u tom segmentu imaju sve veći utjecaj.
Kao i kod svake bolesti, izuzetno je važno uočiti simptome i dijagnosticirati problem što prije. No, za razliku od liječnika i pacijenta, vaša odgovornost vjerojatno nije liječenje tvrtke. Vaša je prva odgovornost život vas i vaših bližnjih.
Ako kod kupca ili dobavljača primijetite simptome za koje procijenite da bi mogli značajno utjecati na vaše poslovanje, morate ubrzano tražiti alternativu ili pripremiti svoju tvrtku za scenarij gubitka tog kupca ili dobavljača. Ako simptome primijetite u tvrtki u kojoj radite, odmah počnite tražiti drugi posao.
Ako, pak, na njih niste obratili pozornost ili unatoč svemu odlučite nastaviti raditi s takvom tvrtkom, morate biti spremni preuzeti i odgovornost za takvu odluku. Kada dođe do blokade, neisplate plaće, stečaja i otpisa potraživanja, za vašu sudbinu neće biti krivi ni država, ni direktor, ni vlasnik, nego vi sami.
*Autor je partner u Infokorpu
Rasprave & rješenja javna je tribina Hanza Media Grupe za promociju suvremene ekonomske misli te sučeljavanje stavova, kao i predlaganje solucija
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....