Potpora

Presudna odluka za nacionalnu aviokompaniju: Država će dokapitalizirati Croatia Airlines

Jasmin Bajić, predsjednik Uprave nacionalne aviokompanije, još je početkom ove godine ustvrdio kako bi upravo toliki iznos bio preduvjet za razvojni iskorak i unapređenje tržišne pozicije u regiji uz povećanje flote aviona
 CROPIX

Država će s 250 milijuna kuna dokapitalizirati svoju aviokompaniju Croatia Airlines, doznaje Jutarnji list. Odluku o tome Vlada će donijeti na današnjoj sjednici.

Vijest da država ide u još jednu dokapitalizaciju nacionalne aviokompanije objavio je u utorak navečer na obilježavanju 30. godišnjice kompanije premijer Andrej Plenković, no nije spomenuo konkretni iznos državnog udjela u toj dokapitalizaciji.

Prvo 90 milijuna

Prema informacijama Jutarnjeg lista, Vlada tek treba uvjeriti Bruxelles da nije riječ o državnoj potpori, nego o državnom udjelu u privatizaciji tvrtke. Ipak, tvrtki bi već do kraja godine trebalo biti uplaćeno 90 milijuna kuna.

Država je 2012. godine restrukturirala i dokapitalizirala Croatia Airlines s 1,181 milijardu kuna pretvaranjem dugova kompanije u vlasnički udjel. Tada su među dugovima bila protestirana jamstva Ministarstva financija u iznosu od 1,020 milijardi kuna, neplaćene obveze prema Zračnoj luci Zagreb u iznosu od 46 milijuna kuna te subvencije Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture za obavljanje usluge od općeg gospodarskog interesa u 2012. u iznosu od 115 milijuna kuna. Prema regulativi EU, država članica može državnu tvrtku dokapitalizirati jednom u deset godina, što znači da bi nova dokapitalizacija CA bila dopuštena tek za tri godine.

Iznos od 250 milijuna kuna državne dokapitalizacije poklapa se i sa željama Uprave Croatia Airlinesa. Jasmin Bajić, predsjednik Uprave, još je početkom godine ustvrdio kako bi upravo toliki iznos bio preduvjet za razvojni iskorak i unapređenje tržišne pozicije u regiji uz povećanje flote aviona.

Ozbiljna namjera

Prema riječima naših sugovornika, ovo je način da kompanija dođe do svježeg kapitala jer nakon prodaje slotova i motora više nema mogućnosti za neku ekstra dobit. Kako doznajemo, odluka o dokapitalizaciji pokrenuta je i određenim najavama i željama slovenskog Adria Airwaysa da svojim avionima u zimskom redu letenja preuzme dio hrvatskih domaćih aviolinija i za to “pokupi” potporu hrvatske države koju ona plaća avioprijevozniku.

Velika Gorica, 170919.
Zracna luka Franjo Tudjman.
Proslava 30 godina zrakoplovne kompanije Croatia Airlines.
Na fotografiji: hangar Croatia Airlines.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Kristo / CROPIX
Hangar Croatia Airlines na proslavi 30 godina zrakoplovne kompanije

Ministarstvo prometa željelo bi sljedeće godine državnu potporu za zimsko letenje na domaćim linijama povećati sa sadašnjih 75 na 110 milijuna. U međuvremenu je slovenska kompanija zapala u velike teškoće i odustala od ulaska na hrvatsko aviotržište, ali Vlada nije odustala od dokapitalizacije. Naši sugovornici tvrde kako odlukom o potencijalnom strateškom partneru Vlada poručuje da je ozbiljna u namjeri privatizacije tvrtke.

Vlada je u travnju odabrala financijskog savjetnika koji čine konzorcij Privredna banka Zagreb i DVB Bank SE. Njihov je zadatak pronaći budućeg strateškog partnera Croatia Airlinesa. Njihov je rad planiran u tri faze. Prva je pregled i vrednovanje, druga je utvrđivanje strateških opcija i mogućnosti dokapitalizacije, a treća je transakcija. Ta posljednja faza obuhvaća i plan održavanja financijske stabilnosti kompanije u tranzicijskom razdoblju, do završetka dokapitalizacije. U tijeku je druga faza u sklopu koje će biti utvrđeni i rokovi za podnošenje izvješća o obavljenom poslu Povjerenstvu od strane konzultanta. Za svoj rad savjetnici će dobiti dvije naknade. Prva, najviše do 500 tisuća eura, vezana je uz isporučene usluge, a druga je postotak uplaćenog iznosa dokapitalizacije.

Strateški partner

Od potencijalnog strateškog partnera Vlada očekuje širenje mreže letova i tržišnog udjela kompanije, obnovu flote, jačanje tehnike Croatia Airlinesa i širenje njezinih usluga. To je u utorak ponovio i premijer Plenković. No, zasad je vrlo upitno tko bi u konačnici mogao biti taj strateški partner.

Procjene govore kako ne treba očekivati da bi u tvrtku ušla neka velika svjetska aviokompanija. Naši sugovornici prije očekuju interes nekog investicijskog fonda. Tu se, naravno, otvara prostor za domaće mirovinske fondove. No, oni su, prema našim informacijama, zainteresirani za ulaganje jedino u slučaju kada bi država povezala nacionalnu aviokompaniju i zračne luke u jednu kompaniju.

Prema nekim neslužbenim najavama, izvještaj financijskih konzultanata može se očekivati početkom sljedeće godine kada bi mogao biti poznat i potencijalni strateški partner. Tada će biti poznato i koliki bi postotni udjel hrvatska država imala u nacionalnoj aviokompaniji. Prema dostupnim informacijama, država bi u konačnici mogla u CA uložiti najviše do 500 milijuna kuna, a ovisno o ulaganju strateškog partnera znat će se koliki bi postotni udjel u vlasništvu donijelo to ulaganje.

Kronologija poteza Vlade

● 2012. - proveden plan restrukturiranja i tada je Vlada uložila 1,181 milijardu kuna u tvrtku, što se tretiralo kao državna potpora

● 2013. - Vlada raspisala natječaj za strateškog partnera. Iako se špekuliralo s puno kandidata, na kraju se nitko nije javio na natječaj

● 2015. - Vlada angažira IFC, fond Svjetske banke, za traženje strateškog partnera. U drugi krug ušli su Lufthansa, Turkish Airlines i grčki Aegean Airlines. IFC je s njima započeo ozbiljne pregovore, no sve je stalo nakon parlamentarnih izbora i dolaska nove Vlade

● 2019. - Povjerenstvo za pripremu i provedbu postupka nabave usluga financijskog savjetnika odabralo konzorcij Privredne banke i DVB banke za traženje strateškog partnera CA

Poslovanje u 2019.

● 89,4 mil. kuna - gubitak u prvih 6 mjeseci 2019. godine, najviše zbog zimske sezone, kada je potražnja za aviokartama izrazito niska

● 3,4 posto - više putnika prevezeno u prvom polugodištu 2019. nego u istom razdoblju godinu dana ranije

● 13.199 letova - obavljeno u prvih šest mjeseci ove godine, što je 3,1 posto više nego u istom razdoblju 2018.

● 10 posto - manje prevezenog tereta u tonama u prvoj polovici godine u odnosu na isto razdoblje 2018. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 18:23