Žrtve trgovinskog rata

Posljedice sukoba između SAD-a i Kine sve vidljivije, najviše pati automobilski sektor

MMF upozorava da bi eskalacija sukoba mogla srezati globalni gospodarski rast
Ilustracija: grane ekonomije i proizvodi kojima će naškoditi trgovinski rat, u sredini Donald Trump i Xi Jinping
 Aly Song / James Glover / Thomas Peter / Kevin Lamarque / Reuters / Profimedia, Alamy

I dok se trgovinski rat predvođen SAD-om sve više zahuktava, pojedine kompanije već počinju osjećati posljedice uvođenja viših carina, ponajviše one iz automobilskog sektora, ali i ostalih.

Kina je u petak najavila da će uvesti carine na više od 5.200 američkih proizvoda, ako SAD odluči provesti najnoviju prijetnju o nametanju 25 posto carina na dodatnih 200 milijardi dolara vrijednu kinesku robu.

Početkom godine, SAD je uveo i carine na uvoz čelika i aluminija iz EU, Meksika i Kanade, na što su te zemlje reagirale uzvratnim mjerama.

Zasad je eskalacijom trgovinskog rata najviše pogođena automobilska industrija - tri velika proizvođača nedavno su upozorila da promjene trgovinskih politika štete njihovoj poslovnoj izvedbi.

Ford i General Motors smanjili su prognoze dobiti za 2018. godinu, navodeći kao razlog poskupljenje čelika i aluminija uzrokovano američkim carinama. Fiat Chrysler također je smanji prognozu dobiti za ovu godinu, nakon što mu je pala prodaja u Kini, budući da kupci odgađaju kupovine.

I Tesla diže cijene

I ostale europske i američke automobilske kompanije već su reagirale povećanjem cijena vozila u Kini. BMW je nedavno objavio da podiže cijenu svoja dva modela zbog većih uvoznih carina na američke automobile u Kini. Tesla je također objavio povećanje cijena dvaju modela.

Međutim, postoji i pozitivan učinak za Kinu, ističe Anna-Marie Baisden, voditeljica istraživanja automobilskog tržišta pri Fitch Solutions. „Vidjeli smo nekoliko proizvođača automobila, uključujući Teslu, kako ubrzavaju planove o ulaganju u lokalne proizvodne objekte radi izbjegavanja uvoznih carina“, rekla je.

I tvrtke iz drugih sektora također razmatraju mogućnosti. „Ironično, neke od najteže pogođenih tvrtki su američke ili one koje proizvode u SAD-u, iako su američke carine namijenjene oporavku domaćih tvrtki,“ navela je Baisden.

Američki proizvođač motocikala Harley-Davidson planira tako preseliti dio proizvodnje iz SAD-a kako bi izbjegao „znatni“ teret europskih carina nastalih kao odgovor na američke carine na čelik i aluminij.

Prehrambene tvrtke i ostale žrtve

Neke tvrtke u industriji hrane i pića također spuštaju svoje prognoze i postavljaju nove cijene kako bi se mogli nositi s novim stanjem stvari.

Tyson Foods, najveći svjetski proizvođač mesa, nedavno je smanjio prognoze dobiti, navodeći kako su carine na izvoz američke svinjetine i govedine uzrokovale prekomjernu ponudu i posljedični pad cijena mesa na američkom tržištu.

Coca-Cola je priopćila kako će ove godine povećati cijene u Sjevernoj Americi kako bi nadoknadila više cijene prijevoza i metala, navodi Wall Street Journal.

Ostale kompanije pokušavaju smanjiti obujam poslovanja s Kinom kao način izbjegavanja carina.

Proizvođač igračaka Hasbro seli proizvodnju iz Kine, američki konglomerat Honeywell želi koristiti više opskrbnih lanaca iz zemlja izvan Kine, a tvrtka za opremanje domova RH planira smanjiti količinu robe dobivenu iz Kine.

Međunarodni monetarni fond upozorio je da bi eskalacija nametanja carina i uzvratnih mjera mogla srezati globalni gospodarski rast za 0,5 posto do 2020. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 05:05