Popunjeni kapaciteti LNG-a

Led probili HEP i Ina, potom došli Švicarci i Mađari, a na kraju Katarci

Već danas, prije nego što je terminal i počeo s radom, osigurana je njegova tržišna isplativost do najmanje 2035.
Obilazak gradilista LNG terminala u Omišlju
 Darko Tomas / Matija Djanjesic / CROPIX

LNG Hrvatska, tvrtka koja obavlja reguliranu energetsku djelatnost upravljanja terminalom za ukapljeni prirodi plin u općini Omišalj na otoku Krku, objavila je jučer kako je novim ugovorom osigurala puni zakup kapaciteta od 2,6 milijardi kubika za iduće tri plinske godine.

Taj novi ugovor potpisan je s katarskom kompanijom Powerglobe Qatar LLC neposredno prije isteka roka prema kojem svake godine do 15. lipnja zainteresirani korisnici terminala mogu dugoročno zakupiti slobodne kapacitete uplinjavanja UPP-a na terminalu. Katarska je tvrtka, naime, ugovorila zakup kapaciteta do 2035., s time da do 2025. zakupljuje 0,468 milijardi kubika, od 2025. do 2030. ugovorila je zakup 0,624 milijarde kubika, a od 2030. do 2035. ugovoren je zakup 0,936 kubika.

Osigurana isplativost

Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska čiji su osnivači HEP i Plinacro, rekao nam je da je tako, budući da je Ina zakupila 100 milijuna kubika na 20 godina, ustvari osigurana isplativost projekta do 2035. godine.

- Donja granica naše isplativosti je zakup od 1,1 milijardu kubika, što osigurava da se ne može aktivirati zakonska stavka o naplati takozvane SOS naknade, odnosno naknade za sigurnost opskrbe koju bi u slučaju zakupa manjeg od 1,1 milijarde kubičnih metara plaćali svi potrošači plina u Hrvatskoj. Trenutačno imamo ugovoren puni zakup za iduće tri godine, a kako ćemo svake godine ugovarati nove dugoročne i kratkoročne zakupe, onda će i nakon 2035. taj zakup vjerojatno biti na jako visokim razinama, a 1,1 milijarda kubika zakupa je samo ono što smo već osigurali. Ovo je velik uspjeh za energetsku politiku Hrvatske jer dobivamo još jedan važan dobavni plinski pravac koji će drugim hrvatskim tvrtkama omogućiti i jeftiniji prirodni plin u pregovorima s drugim dobavljačima. Jer, sada postoji jaka LNG konkurencija drugim dobavnim pravcima plina, prvenstveno onima iz Rusije - objasnio nam je Krhen.

Puni kapacitet LNG terminala je 2,6 milijardi kubičnih metara, a LNG Hrvatska je objavio kako će u 2021. biti zakupljeno ukupno 1,878 milijardi kubika, a u iduće dvije godine, do 2023., po 2,54 milijarde kubika. Nadalje, od 2023. do 2027. zasad je zakupljeno nešto više od dvije milijarde kubika, a onda do 2035. po nešto više od 1,1 milijarde kubika.

Zakup

Vlada je, podsjetimo, investicijsku odluku o realizaciji plutajućeg LNG terminala na otoku Krku donijela početkom prošle godine, a tada je zakup kapaciteta bio na razini 0,52 milijarde kubika. Tada je HEP zakupio po 400 milijuna kuna na deset godina, a Ina 100 milijuna kubika na 20 godina. No, u svibnju ove godine dio kapaciteta je zakupio MET Croatia Energy Trade, član europske energetske kompanije (MET Grupa) sa sjedištem u Švicarskoj, te je početkom lipnja dio kapaciteta zakupio i MFGK Croatia u vlasništvu mađarskog distributera plina i električne energije MVM. MET Croatia Energy Trade je za prvu plinsku godinu 2020./2021. zakupio 0,22 milijarde kubika, a za iduće dvije plinske godine po 0,54 milijarde kubika, dok je MFGK Croatia za prvu godinu zakupila gotovo 0,7 milijardi prostornih metara, a idućih šest plinskih godina po nešto više od milijardu kubika.

Tako je rasla i ukupna zakupljenost kapaciteta LNG terminala, a nakon najnovije objave da je dio kapaciteta zakupio Powerglobe Qatar LLC i činjenice da je time za iduće tri godine osiguran ukupni kapacitet, a do 2035. održivost projekta, ovaj projekt je postao velik uspjeh hrvatske energetske politike.

Vrijednost investicije u plutajući LNG terminal na Krku je 233,6 milijuna eura, s time da je Europska komisija za gradnju LNG-a dodijelila bespovratna sredstva u iznosu od 101,4 milijuna eura zbog toga što je projekt uvršten na listu projekata od interesa EK.

Konačna cijena

Jedini prihod LNG Hrvatske je na osnovi tarife, odnosno cijene zakupnine, a u rujnu ove godine bi Hrvatska energetska regulatorna agencija trebala odrediti konačnu cijenu. Hrvoje Krhen nam je, pak, rekao kako će ta cijena biti konkurentna te će omogućiti komercijalnost i konkurentnost projekta.

Velik interes za LNG Terminal u Omišlju zakupljivači su pokazali zbog toga što je u posljednjih godina dana LNG plin postao konkurentan prirodnom plinu po cijeni, a zakupljivači se očigledno klade da će to ostati i u sljedećem razdoblju. Osim toga, cilj ovog terminala na otoku Krku jest osigurati energetske potrebe i povećati sigurnost opskrbe putem novog dobavnog pravca prirodnog plina za zemlje Srednje i Jugoistočne Europe. Tako je, unatoč dosta negativnim prognozama, te uz jake prosvjede lokalne uprave, LNG terminal ipak na kraju neočekivano brzo polučio uspjeh.

Počinje s radom prvog dana 2021. godine

Planirani je početak rada terminala od 1. siječnja 2021., a u tehničkom smislu terminal se sastoji od FSRU broda, pristana s pomoćnim postrojenjima i objektima, visokotlačnog priključnog plinovoda i priključnog vodovoda.

FSRU brod sastoji se, pak, od opreme za utovar i istovar UPP-a, spremnika za skladištenje UPP-a, opreme za uplinjavanje UPP-a, opreme za rukovanje otparkom (engl. boil-off gas), opreme za otpremu prirodnog plina, strojarnice, pogonske opreme, operatorske sobe u kojoj se nalazi instrumentacija potrebna za praćenje pojedinih parametara i sustava, protupožarnih sustava i pratećih postrojenja. FSRU brod radit će maksimalnim kapacitetom do 2,6 milijardi kubika plina godišnje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 23:33