Atlantic Grupa i A1 Hrvatska ove su godine podijelile prvu nagradu "AmCham & Kearney ESG Champion 2024", dok je treće mjesto pripalo Arena Hospitality Grupi. Nagrade su dodijeljene u sklopu konferencije "Održivost poslovanja uz ESG načela" koju je Američka gospodarska komora organizirala treći put.
- Današnjim smo programom željeli posebno adresirati društveni i upravljački aspekt ESG-a jer je prošlogodišnje istraživanje pokazalo da upravo u tim aspektima Hrvatska najviše zaostaje - istaknula je u uvodnom govoru Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica u AmCham Hrvatska.
Margareta Mađerić, državna tajnica u Ministarstvu rada i socijalne politike, poručila je da na zasnivanje obitelji i roditeljstvo utječe niz socijalnih i ekonomskih čimbenika pa su u radnom zakonodavstvu učinjeni iskoraci po pitanju fleksibilizacije rada, što umanjuje rizike za izlazak žena s tržišta rada, odnosno rizike onemogućavanja njihova napredovanja.
- Svjesni smo koliko je danas u Hrvatskoj važno pitanje demografije, a zasnivanje obitelji i roditeljski dopust i dalje više utječu na karijere žena nego muškaraca. Moramo poticati promjene i u tom segmentu - kaže Mađerić.
Marko Derča, partner u Kearney, predstavio je rezultate istraživanja o zrelosti usvajanja ESG načela u poslovanju članica AmChama kojim su željeli dati sveobuhvatnu procjenu zrelosti primjene sva tri aspekta ESG-a - ekološkog, društvenog i upravljačkog. Više od dvije trećine tvrtki navodi da ima jasnu strategiju i poslovni plan, kao i širok raspon KPI-ova, no kod većine još uvijek nedostaje izvještavanje o postignutim rezultatima. Čak 63 posto tvrtki ulaže značajne napore u praćenje i smanjenje emisija ugljikova dioksida, količine otpada i potrošnje energije.
- Iako je zabilježen blagi napredak u okolišnom segmentu, hrvatske kompanije zaostaju za najboljima, posebice u ključnim područjima poput raznolikosti, jednakosti, inkluzije te društvenog utjecaja - istaknuo je Derča. Dodao je da se u upravljačkom dijelu vidi napredak jer je više žena u menadžmentu, po čemu je ovaj dio Europe bolji od zapadnog.
- Primjena ESG načela nije samo marketinška strategija, nego se zaista isplati. Vrijednost tvrtki koje ih implementiraju je veća, a i investitori se lakše odlučuju ulagati u tvrtke i projekte koji ih se pridržavaju - rekao je Marko Derča.
Zrelost primjene ESG-a među poduzećima u Hrvatskoj u odnosu na prošlogodišnje istraživanje je u porastu, dok je silazni trend jedino uočen kod društvenog utjecaja.
Prezentaciju o uspješnoj implementaciji ESG načela u praksi održao je Dejan Turk, član Uprave i glavni direktor A1 Hrvatska. U njihovu slučaju ona znači efikasno korištenje energije koja se dobiva iz obnovljivih izvora energije, pametna zelena rješenja, recikliranje mobitela, volonterske aktivnosti u kojima je sudjelovao velik broj od 2500 zaposlenika te kampanje kojima se mladi educiraju o sigurnosti na internetu. Svoj su ugljični otisak uspjeli smanjiti za 400 tisuća tona.
Veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj Nathalie Rayes naglasila je kako je raznolikost u upravljačkim timovima kompanija presudna za uspješno poslovanje jer vodi do boljeg donošenja odluka i privlači najbolje talente.
- Iako je izgradnja raznolikih timova izazovan zadatak, istraživanja dosljedno pokazuju pozitivnu korelaciju između raznolikog upravljanja i poboljšanja financijskog učinka - rekla je Rayes.
Panel-rasprava dotakla se pitanja kako različitost i uključivost mogu biti korisne za kompanije. Iako se u tom kontekstu najčešće spominje veća zastupljenost žena na upravljačkim pozicijama, Amela Čengić, direktorica Odjela za marketing i komercijalnu izvrsnost Coca-Cola HBC Hrvatska, ističe kako raznolikost u njezinoj kompaniji znači da imaju i kolege koje su tek stigle s fakulteta i one koji tamo rade godinama, timove sastavljene od ljudi koji nisu isključivo iz Hrvatske, iako su i u "klasičnom smislu" vrlo uspješni - žene zauzimaju 44 posto upravljačkih pozicija, sve ih je više u tradicionalno muškim poslovima i kompanija ima već treću generalnu direktoricu.
Marin Mlinarić, član Uprave Philip Morris Zagreb, rekao je da ta tvrtka na svim razinama, uključujući Upravu, već godinama ima isti omjer žena i muškaraca, a šest godina imaju i certifikat koji potvrđuje jednakost plaća na istim pozicijama.
- Prilikom zapošljavanja ne tražimo žene kako bismo ispunili kvotu, nego i dalje tražimo najbolje kandidate. Kada imate bazu koja je jednako podijeljena, onda ne treba ulagati poseban trud da se ravnomjerna zastupljenost nastavi - objasnio je Mlinarić.
Josipa Klišanin, načelnica Sektora za rad u Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, spomenula je podatak po kojem je razlika u plaći između muškaraca i žena u Hrvatskoj 2020. bila dva postotna boda manja od prosjeka EU, no tri godine kasnije razlika je kod nas rasla, a u Europi pala na 12,5 posto.
- Iako smo i dalje bolji od primjerice Njemačke, Češke i Estonije, rezultati nisu nešto čime se možemo pohvaliti jer moramo težiti nuli - istaknula je.
Ante Laušić je istaknuo kako se u Solvershipu, u kojem je član Uprave, trude stvoriti pozitivno radno okruženje u kojem će profesionalnost i kompetencije biti najvažnije.
- Prepoznali smo da su muškarci probitačniji i više daju do znanja da žele napredovati, dok su žene najčešće povučeniji. Zato ih nastojimo ohrabriti i pokazati koliko vrijede i imaju potencijala - rekao je Laušić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....