Iz Brodosplitovog Brodogradilišta specijalnih objekata reagirali su priopćenjem na jučerašnje izjave ministra obrane Ivana Anušića. Tvrde da je ministar prvi put javno iznio iznose koji potvrđuju tehničke podatke na koje Brodogradilište specijalnih objekata ukazuje od početka. Dodaju, ipak, da ih je ministar Anušić prezentirao selektivno, jer nije naveo ključne financijske elemente koje je tijekom provedbe projekta generirao sam MORH.
„Ministar je potvrdio da je trošak dovršetka preostalih brodova oko 30 milijuna eura, što BSO kontinuirano navodi i što potvrđuju neovisni vještaci. Istodobno spominje 32 do 34 milijuna eura, premda je realan iznos 30 milijuna. Time je praktično potvrđeno da bi angažiranje drugog brodogradilišta generiralo još viši trošak u odnosu na BSO. Međutim, iz ministrovih izjava u potpunosti je izostavljen drugi, jednako važan segment troška: iznos od 21 do 22 milijuna eura nepodmirenih obveza MORH-a koje su nastale tijekom dosadašnjeg tijeka projekta“, priopćili su iz Brodogradilišta specijalnih objekata te naglasili da je za razumijevanje strukture ukupne cijene projekta potrebno razlikovati dva elementa, a to su troškovi potrebni za dovršetak preostalih brodova. To je iznos koji spominje ministar, od preko 30 milijuna eura, potreban od danas do finalizacije preostale tri jedinice. BSO je taj iznos jasno iskazao i dodatno ponudio modele optimizacije kroz vlastitu nabavu, čime bi konačan trošak mogao biti i niži. MORH, međutim, komunicira iznos viši od onoga što BSO traži.
MORH nije podmirio dosadašnji trošak
Drugo su troškovi koje je Brodogradilište specijalnih objekata već podmirilo, a MORH ih do danas nije nadoknadio i ti troškovi iznose između 21 i 22 milijuna eura. Riječ je o obvezama koje su nastale tijekom gradnje prvih dviju isporučenih jedinica te triju brodova koji su dovršeni između 50 i 80 posto. U taj iznos ulazi oko 12 milijuna eura koje je za MORH-ov račun financirao HBOR, jer MORH u proračunu nije imao osigurana sredstva za četiri broda, već samo za jedan, te oko sedam milijuna eura koje je BSO morao samostalno financirati zbog dugotrajnih kašnjenja u plaćanju, nepotpisivanja zapisnika i višemjesečnih blokada uz pripadajuće kamate.
Iz Brodogradilišta specijalnih objekata naglašavaju kako ovo nisu „dodatni zahtjevi“, već izravna posljedica proračunskih manjkova, odgađanja, neplaćanja i neprovođenja ugovornih obveza od strane MORH-a. Posebno napominju da MORH deset godina nije provodio ugovorenu kliznu skalu i usklađenja cijena, niti je proveo korekcije koje je Vlada RH naložila zaključkom od 30. rujna 2021. o ublažavanju poremećaja cijena građevinskog materijala.
“Ministrova izjava da je BSO „tražio 15 do 20 milijuna više“ zapravo opisuje upravo ove nepodmirene troškove: dug prema HBOR-u, kamate i sredstva koja je BSO morao osigurati da bi spriječio prekid gradnje. Na taj način je sam potvrdio postojanje financijskih obveza koje godinama nisu bile uvrštene u proračun MORH-a, niti su bile plaćene“, stoji u priopćenju Brodogradilišta specijalnih objekata uz napomenu da je ministar Anušić osobno potpisao obvezu da će brodovi biti izgrađeni i plaćeni po ukupnoj cijeni koštanja, bez dobiti, ali i bez gubitka za Brodogradilište specijalnih objekata. Naglašavaju da nepodmireni iznosi čine srž aktualnog spora i ne mogu se zaobići.
„Nije moguće objektivno raspravljati o cijeni projekta ako se razmatra isključivo trošak za dovršetak brodova, dok se istodobno ignoriraju nepodmireni troškovi koje BSO već godinama nosi umjesto MORH-a. Riječ je o dvjema povezanim, ugovorno definiranim komponentama koje zajedno čine ukupnu cijenu projekta i MORH je na to bio obvezan od prvog dana. Posebno zabrinjava stav da bi „HBOR trebao otpisati dug“. Takav pristup odražava zastarjeli model upravljanja državnom imovinom, koji nije kompatibilan s modernim, odgovornim i transparentnim upravljanjem javnim resursima“, ističu iz Brodogradilišta specijalnih objekata te naglašavaju da su zbog ozbiljnosti navedenih okolnosti nadležnim institucijama dostavili potpunu dokumentaciju na uvid, sukladno svojim zakonskim obvezama.
Iz Brodogradilišta specijalnih objekata naglašavaju da su spremni dovršiti brodove, uz jedini uvjet da se sve obveze projekta sagledaju cjelovito. Napominju da se ne žele zadržavati na osobnim uvredama koje je ministar Anušić iznosio proteklih tjedana i neće pokretati postupke za klevetu. Pozivali su ministra da uskladi svoje javne nastupe s razinom funkcije koju obnaša i da odgovori barem na jedan od brojnih službenih e-mailova koje su mu u kontinuitetu upućivali tijekom protekle godine, te da javno objavi sva vještačenja i dokumentaciju vezanu uz projekt. „Samo tako će istina biti potpuno transparentna i dostupna javnosti“, istaknuli su u priopćenju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....