Ekonomski utjecaj pandemije koronavirusa viđen je u brojnim sektorima, od uslužnih djelatnosti poput hotelijerstva i ugostiteljstva do proizvođačkog sektora s obje strane Atlantika, što vodi do sinkroniziranog zatvaranja industrije koje, kako stručnjaci kažu, nije viđeno od 1940-ih.
Proizvođači automobila u SAD-u i Europi smišljaju planove kojima bi odgovorili na novonastalu krizu koja je započela nedostatkom opreme, odnosno gašenjem kineskih dobavljača ranije ove godine. U francuskom PSA je već proglašeno ratno stanje, a poteze slične onima za vrijeme rata poduzima i američki predsjednik Donald Trump. Usto, Larry Kudlow, njegov glavni ekonomski savjetnik, priopćio je kako je Trumpova administracija u pregovorima s General Motorsom i drugim proizvođačima automobila o početku proizvodnje respiratora koji su bitni za liječenje ljudi zaraženih virusom.
Takav korak i dramatična promjena proizvodnje zadnji je put viđena upravo tijekom 1940-ih kada su tvornice prestale proizvoditi automobile i okrenule se tenkovima i oružju potrebnima za rat. No stručnjaci se ne sjećaju da se poslije Drugog svjetskog rata dogodila slična situacija u autoindustriji, piše Bloomberg,
- Nisam siguran da postoji išta slično u nedavnoj povijesti. Drugi svjetski rat najbolja je analogija. Svaki proizvođač automobila? Svaka regija svijeta? Mislim da se to nikad nije dogodilo – rekao je Kristin Dziczek, šef istraživačkog odjela u američkom Center for Automotive Research.
Ipak, neki stručnjaci smatraju kako je bolja paralela trenutnom stanju situacija koja je nastupila nakon kraja rata u 1945. „kada je sve stalno na nekoliko mjeseci“.
- Nakon zastoja od šest tjedana, život se polako počinje vraćati u normalu u Kini tako da je to više nego pozitivan primjer za Europu i SAD. Dodatno, ne zna se koliko će dugoročne biti posljedice za gospodarstvo. Ovo nije poput rata – smatra Timothy Guinnane, povjesničar ekonomije s američkog sveučilišta Yale.
Unatoč tome, ekonomisti JPMorgan Chasea poručili su kako „nema sumnje da će najduža svjetska ekspanzija u povijesti stati u ovom tromjesečju“. Usto, tjedan dana bez prodanog automobila samo u SAD-u, istaknuo je Dziczek, jednak je gubitku 94.400 radnih mjesta, 7,3 milijardi dolara osobnog dohotka i dvije milijarde dolara poreznog prihoda.
Kriza automobilskog sektora, koji je ipak u boljem stanju nego što je bio krizne 2008., stiže nakon za proizvođače loše 2019. Osim što ih je pogodio trgovinski sukob SAD-a i Kine i tarife koje je pretrpio lanac opskrbe, europski industrijski div, Njemačka, plesala je na rubu recesije.
Zbog koronavirusa Kina je u siječnju i veljači zabilježila 15,7 posto manju proizvodnju nego lani u isto vrijeme, a očekuje se da će rezultati pokazati najslabiji rast od 1976. A sada se isto preslikava na Europu i Ameriku. Proizvođači automobila pokušali su doći do kompromisa sa sindikatima koji bi im dopustio da nastave rad u tvornicama, no da radnici budu udaljeniji jedni od drugih te da uvedu dodatne smjene čišćenja. Pojavom virusa u pogonima Fiat Chryslera i General Motorsa, i to je palo u vodu.
- Radnici su prestrašeni, frustrirani i paničare. Za sve nas ovo je neviđena situacija, a ako se situacija nastavi pogoršavati i nakon dva tjedna, trebat će sve zaustaviti do daljnjega. Jednostavno ne možemo svoje ljude staviti u takvo okruženje. Njihovi poslovi dovoljno su teški i moraju biti potpuno koncentrirani što je teško ako se brinu hoće li ostati živi - poručili su iz sindikata radnika Fiata.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....