Je li ovo kraj?

Veliki udarac za Vučića: Talijanski automobilski div želi ugasiti proizvodnju u Srbiji

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.9.2018. u 15:31

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.9.2018. u 15:31

An employee works on an assembly line at a Fiat factory in the central Serbian town of Kragujevac, some 120 km (75 miles) south of Belgrade, March 18, 2010. Italy's Fiat has invested 100 million euros out of 700 million euros pledged in Fiat Automobili Srbija, a venture co-held by the Serbian government, designed to establish a car production base in the heart of the EU-hopeful country. REUTERS/Ivan Milutinovic (SERBIA - Tags: BUSINESS TRANSPORT) - GM1E63J0EGJ01
Ivan Milutinović / REUTERS

Radnik u Fiatovoj tvornici u Kragujevcu

Beogradski dnevni list Politika jučer donosi tekst pod naslovom “Neizvjestan ostanak Fiata u Kragujevcu”. Politika je dobro informirana o zbivanjima u srpskoj politici, pa je više nego jasno da je budućnost Fiata u bivšoj tvornici automobila Zastava u Kragujevcu, poznatoj po jugoslavenskim modelima “stojadin” i “Yugo” (ovaj potonji se čak izvozio u SAD i doživio da ga ismijavaju u nekoliko filmova i serija, primjerice u seriji Moongligthing - hrvatski prijevod slučajni partneri - Bruce Willis ga je morao voziti da bi ga na kraju parkirao u grob) vrlo upitna.

Ozbiljan znak za uzbunu nastupio je krajem kolovoza kad je, nakon kolektivnog godišnjeg odmora, zaustavljena proizvodnja na tjedan dana što je objašnjeno smanjenjem potrebe za modelom “500-L” koji se jedini proizvodi u Kragujevcu. Bitno veći problem je iznenadna smrt Sergija Marchionnea, bivšeg čelnika Fiat Chryslera, u srpnju ove godine. U zraku je tako ostao prijedlog s kojim se baratalo u Srbiji da će se u Kragujevcu, uz model “500-L”, proizvoditi još jedan model i to na hibridni pogon.

Marchionne je osobno vratio Fiat u Kragujevac prije deset godina, ali tvornica s jednim proizvodom ne uspijeva iskoristiti svoje kapacitete pa su česti prekidi tehnološkog procesa. Od početka ove godine do početka rujna u tvornici je bilo samo 105 radnih dana tijekom kojih je proizvedeno više od 43.000 vozila. Do kraja godine je najavljeno još 45 radnih dana što bi značilo da će ukupni broj proizvedenih vozila biti oko 61.500. Kapacitet tvornice je 180.000 vozila.

Srbija je s Fiat Chryslerom potpisala desetogodišnji ugovor u rujnu 2008. godine, nakon što je aktiviran Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju s EU čime je omogućen izvoz vozila na tržište EU bez carina. No, Srbija, koja ima 33 posto vlasništva u zajedničkoj tvrtki (FCA Italy ima 67 posto) tim je ugovorom oslobodila Fiat poreza i doprinosa na zarade, poreza na profit, imovinu i lokalne pristojbe na deset godina, a uz jamstvo srpske i talijanske vlade može dobiti jeftinije kredite.

Samo prošle godine Fiat je dobio 32 milijuna eura subvencija vlade Srbije. Novi ugovor još nije potpisan, a ako srpska vlada odluči smanjiti privilegije koje talijanski proizvođač uživa u Kragujevcu može se s velikom vjerojatnošću očekivati da Fiat odluči ugasiti proizvodnju. Naime, tvornica u Kragujevcu uvozi 50 posto materijala i dijelova za automobile, 30 posto kupuje od kooperanata u Srbiji, a samo 20 posto je dodana vrijednost koja se stvara u tvornici. I samo se dva posto proizvedenih vozila prodaje u Srbiji. Uz to, nema više Marchionnea koji je navodno gradio velike planove za Kragujevac.

Srpska premijerka Ana Brnabić je, prenose beogradski mediji, dolila dodatno ulje na vatru izjavom da će se suradnja Fiata i Srbije biti nastavljena, ali da će novi ugovor ići "u korist države i radnika". Dakle, Fiat bi bio lišen svih pogodnosti koje je uživao proteklih deset godina. Konačnu će odluku donijeti Alfredo Leggero, novi direktor Fiata za Europu koji uskoro stiže u Srbiju.